Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logotyp som kostat 30 miljoner skrotas...


steinmetz

Rekommendera Poster

Du kanske inte betalar tv-licens heller?

 

Hur många med förståndet i behåll gör det? ;)

 

Försök att verka genom de demokratiska kanalerna att SL skall bli gratis.

 

Det var väl länge sen man kunde påverka något i det här landet med demokratiska medel, civil olydnad och olika typer av aktioner är betydligt mer effektivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att om varje stockholmare betalade 1 kr mer per månad i skatt så skulle lokaltrafiken kunna bli gratis.

Jag skulle tro att det handlar om en skattekrona, inte "en krona" men hursomhelst så är jag inte säker på att jag vill att det ska vara gratis.

 

Framförallt för att det är mycket svårare att kräva bra service från nåt som är gratis, det går inte ens att göra uppror om man inte är nöjd. Alla som går omkring och är sura på hur bra home.se:s gratismail fungerar vet säkert hur praktiskt det är att inte kunna säga "Skärp er eller vi slutar betala".

Dessutom finns det en avsevärd risk att mitt tunnelbanetåg/buss blir helt smockfullt med folk som idag avstår från att ta tåget/bussen en station eftersom det knappast är värt 15 spänn att åka ett par hundra meter.

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 16:55:45 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att verka genom de demokratiska kanalerna att SL skall bli gratis.

 

Gratis? Då skulel nog Stockholms lokaltrafik kollapsa. Tror SL själva sagt att de klarar en ökningn av resandet med 1-5 % per år. Den spårbundna trafiken går det inte att köra med högre turtäthet på under rusningstid.

 

Och helt gratis trafik har en stor nackdel - det som idag cyklar eller går kanske tar bussen i stället. Det förlorar alla på.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång, om det är mina inlägg som anmärks på, jag sitter inte och lobbyar för gratis lokaltrafik.

 

Jmull, du får gärna motargumentera, men kalla mig inte pajas, jag hoppas du är mognare än att fortsätta falla till sådana tonårsrepliker. Att vi inte har samma åsikt gör absolut inte mig mindre värd än dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de blåsa mig år ut och år in blåser jag gärna dem: http://www.planka.nu

 

 

"Tips och trix för plankare" på planka.nu är väl nästan uppvigling?

 

Vad ska de andra i bussen tänka om du får åka gratis bara för att du säger att "du är för en gratis kollekivtrafik"?

 

Kan jag få slippa betala bensinen när jag tankat bilen om jag säger att "jag är för gratis bensin" eller kanske "jag har inte råd"?

 

Gratis kollektivtrafik hade inneburit att vi busschaufförer aldrig hade fått en lugn stund för oss själva vid ändhållplatsen vilket sannerligen kan behövas ibland (även om ni väntande resenärer 10 meter bort vid stolpen tycker att "han kan väl köra fram nu, han gör ju ändå ingenting... "). Är det gratis så hade vi haft en massa okynnesåkande med åtföljande skadegörelse och hot och rån. Kostar det lite mer än vad det borde så håller sig de värsta elemeten ifrån bussarna eftersom de inte har råd att åka.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det gratis så hade vi haft en massa okynnesåkande med åtföljande skadegörelse och hot och rån. Kostar det lite mer än vad det borde så håller sig de värsta elemeten ifrån bussarna eftersom de inte har råd att åka.

 

Menar du att vore det gratis skulle folk (vissa) kunna uppfatta det som att de äger kollektivtrafiken och kan göra lite som de vill med bussar, tåg och chaufförer?

 

Hmmm, intressant tanke! Det känns som om det ligger nåt i den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du "lobbyar" ju för en organisation som har som måtto "för en gratis kollektivtrafik", varför göra det om du inte vill ha gratis kollektivtrafik?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...