Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MIN DATA E KONSTIG!


50640

Rekommendera Poster

Min data elle spelet\spelen har ett problem.När jag ska spela ett spel stannar bara bilden och då fasnar allt,De kommer upp en liten ruta och där står det "Windows har upptäckt och återställts efter ett enhetsfel..var vänlig och starta om datan så den återkommer till full funktion...." Så händer det ALLTID när jag ska spela ett spel..Ibland kan jag spela de länge ibland kan jag inte ens spela i 3 minuter innan de kommer...vissa spel e mer drabbate vissa e mindre drabbade :( ... Så snälla om nån vet va de e fö fel eller har en lösning på det snälla hör av er jag skulle bli JÄTTE tacksam :( ......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att testa om du har något fel på din hårddisk genom att köra scandisk.

 

Beroende på vilken version av Windows du har så hittar du den på lite olika sätt men den finns alltid med under verktygsfliken på hårddiskegenskaperna.

 

Om du dubbelklickar på "Den här datorn" på skrivbordet så får du upp en vy med hårddisken, CD-ROM och diskettstationen mm.

Om du blåmarkerar C-disken alltså inte klickar för att öppna utan bara markera den blå, sedan klickar du med höger musknapp och väljer "Egenskaper" i listan som kommer upp då får du upp en ny vy med några flikar, klicka på den andra fliken som heter "Verktyg" och översta verktyget är Scandisk, klicka på kontrollera nu och välj reparera automatiskt och reperera data i kryssrutorna.

 

Jag kör engelsk version av Windows så jag är lite osäker på exakt vad allt heter i svensk version men jag tror du hittar rätt även om det inte heter exakt som jag skrivit utan något liknande.

 

Läs sedan loggen som kommer upp när den är klar och se om den reparerat några fel eller om disken var felfri.

 

Om du inte gjort det på ett tag så passa på att köra en defragmentering när du är klar med scandisk det är verktyget under scandisk så du hittar det lätt.

Har du inte kört defrag på länge så kan det ta lite tid i vissa fall många timmar beroende på storlek på disk och hur fragmenterad den är men det är värt att göra lite då och då för du vinner i prestanda och snabbhet genom att ha disken defragmenterad.

 

Försvinner inte felet efter detta så finns det mer att göra men ta en sak i taget så det inte blir rörigt.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ igen det hjälpte inte så mycket de du sa tilll mig TUNNA. Så jag underar om du vet nån mer lösning på de problemet jag har...?

 

Vi fortsätter i samma tråd så är det lättare för andra att se vad vi gjort hittills ifall dom vill hoppa in och komma med egna förslag.

 

Nästa fråga är det samma spel som strular eller är det flera olika spel, är det ett spel som är installerat på hårddisken eller måste det vara en CD i spelaren för att spela?

 

Är det bara när du spelar som det händer eller kan det hända annars också?

 

Nästa vanliga steg är att kolla drivrutiner, speciellt till grafikkortet, vad har du för grafikkort, har du tittat efter hos tillverkaren om det finns en nyare drivrutin till ditt grafikkort?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara ett spel som strular fast jag har ju bara 2 spel på min data det är Diablo 2 och War Craft 3...Båda dom spelen strular men War Craft 3 hackar mycket mer än Diablo 2..och jag har alltid CD i men jag har provat att köra War Craft 3 utan CD men det hackade ändå........Jag vet inte riktigt vilket grafikkort jag har och jag vet inte ens vad drivrutin är..Och jag har Windows XP så nu vet du de också..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite enkelt förklarat vad en drivrutin är.

 

En drivrutin är ett litet program som talar om för datorn vad den skall göra med hårdvaran.

Varje del i datorn har sin drivrutin och när man köper en ny del till datorn t.ex. en ny mus så följer det med en CD eller diskett där drivrutinen finns med samma gäller grafikkort, nätverkskort CD-ROM osv.

Ordet drivrutin är en försvenskad variant på engelskans "Driver" som betyder chafför eller förare, en driver kör eller styr alltså enheten.

 

Nu är det så att tillverkarna av olika hårdvaror som ditt grafikkort t.ex kommer på saker som kan förbättra hur kortet jobbar och ge det nya instruktioner, och ibland nya funktioner i hur kortet och datorn skall jobba ihop, när så sker så skickar dom ut en ny drivrutin som man kan hämta hem ifrån tillverkarens hemsida.

 

Just spel är nästan det som kräver mest av en dator speciellt minne och grafik då mycket händer på skärmen och man ger många instruktioner som datorn måste jobba med hela tiden.

Spelen utvecklas också hela tiden så varje gång det kommer ett nytt spel så ställer det högre krav på hur datorn måste jobba och ibland är det så att en drivrutin inte längre räcker till då spelen frågar efter resurser och funktioner som inte drivrutinen känner igen och då kan spelet krasha.

Men med en ny drivrutin som har med dom "nya" funktionerna så kan man fortsätta spela även utan att behöva byta hårdvara.

 

Du kan se vilket grafikkort du har genom att du pekar med musen på en tom plats på skrivbordet och klickar med höger musknapp då får du upp en lista med saker du kan göra.

Längst ner finns Egenskaper klicka på den så får du upp en vy med saker du kan göra som har med skrivbordet och bildskarmen att göra.

 

Klicka på sista fliken "Inställningar" och där står i rutan över inställningen för skärmstorlek och färg vilken bildskärm du har installerat och vilket grafikkort du har.

 

Om du klickar på knappen "Avancerat" så får du upp en ny vy, den ser lite olika ut beroende på vilka drivrutiner man har installerat men det skall finnas en flik för grafikkort klicka på den så får du upp en flik med egenskaper på grafikkortet.

 

Klickar du på knappen Egenskaper där så kommer du till nästa vy där du har en flik för drivrutinen, där finns bl.a. uppdatera drivrutin och avinstallera drivrutin vilket du kanske måste göra innan du kan installera den nya drivrutinen så det är bra om du hittar hit.

 

Nu är det dags att ta reda på vilket grafikkort du har, du har säkert redan fått upp det ett antal gånger redan men om du tittar på fliken om drivrutin så står det brevid bilden av bildskärmen typ NVIDIA GeForce eller RADEON osv.

 

Skriv ned vad det står att grafikkortet heter så kan du antingen söka efter drivrutinen på tillverkarens hemsida eller skriv det här så kan jag ge dig länken till rätt hemsida så du kan tanka hem en ny drivrutin.

 

Blev lite långt det här men det är bra att kunna i framtiden för drivrutiner är något du ofta kommer att råka på när det gäller datorer, speciellt när dom krånglar.

Tunna/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack men jag fastnar på ett ställe det finns ingen flik som det står grafikkort på utan en amssa andra grejer..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så har jag engelsk version så jag är lite osäker på vad den fliken heter i svenska XP men finns det någon flik som heter Adapter eller klicka på en flik i taget och se om du får upp någon vy som innehåller grafikkortet.

 

Annars stod inte redan vid vyn "Inställningar" vilken skärm och grafikkort du har installerat?

 

Dom vanligaste är Nvidia och Radeon så titta efter om det står något sånt på den fliken.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också göra så här:

 

Här kan du ladda ner senaste DirectX (9.0c):

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=9226a611-62fe-4f61-aba1-914185249413

 

Installera det. Sedan:

 

1. Tryck på "Start"

 

2. Tryck på alternativet "Kör..."

 

3. Skriv in ordet dxdiag i rutan.

 

4. Tryck "Ok"

 

- nu ska programmet Diagnostikverktyg för DirectX starta

 

5. Välj fliken "Bildskärm"

 

- i rutan Enhet står vad grafikkortet heter, hur mycket minne det har etc

- i rutan Drivrutiner står det vilken drivrutinsversion du har mm

- i rutan DirectX-funktioner ska alla alternativ vara aktiverade, här kan du också testa och se om något inte funkar som det borde med DirectX. (DirectX krävs för att spelen ska fungera)

 

/ m

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-14 02:35:44 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har grafikkortet som heter:RADEON 9200

 

Och min huvuddrivrutin heter:ati2dvag.dll

 

 

så kan du nä säga några mer förslag på hur jag kan fixa min dator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet du vad? Jag tror att RADEONS serie på de senaste grafikkorten inklusive ditt är problemet! De verkar inte fungera som de ska! Jag köpte en HP dator för ett tag sedan med RADEON kort och när jag spelade MAFIA stannade datorn plötsligt! (Jag fick dock inget meddelande, det var bara till att starta om.) Butiken trodde mig inte så jag fick köra MAFIA spelet i affären tills den stannada (tog 40 min) och då först bytte de ut den till en motsvarande modell med annat grafikkort (enda skillnaden var alltså grafikkortet) och nu funkar datorn perfekt!

 

Byt grafikkort! RADEON suger. Har du köpt datorn i Computer City så är jag ledsen för din skull. De kommer antagligen inte att tro dig och i slutändan kommer de inte mer än att bara byta ut den trots alla komplikationer! Ska aldrig köpa något från Computer City, skall försöka undvika RADEON....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte till Radeon så mycket har hållit mig till Nvidia kort så jag vet inte hur pass bra eller dåliga dom är.

 

Letade lite på nätet och fann denna länk som handlar om ditt grafikkort på tillverkarens hemsida.

 

http://www.ati.com/support/infobase/4426.html

 

Det handlar just om att datorn hänger sig i Windows XP med detta grafikkort i och vad man skall göra för att lösa problemet.

 

Den är på engelska men det står att man skall hämta hem drivrutin CATALYST 4.2 drivrutin eller senare för att lösa problemet trycker du på den länken kommer du till en sida där du får välja vilken drivrutin du vill ladda ner.

 

Du väljer då Windows XP i den vänstra rutan.

Graphic Driver (Grafik Drivrutin) i mitten rutan.

RADEON Famaly i den högra.

Tryck på den lilla röda GO knappen och du kommer till en sida med drivrutiner.

 

Det lustiga är att den går till en sida där drivrutinen för Windows XP heter 4.1 och på sidan med meddelandet om att dom hittat fel på RADEON 9200 i Windows XP skulle heta 4.2 eller senare och att det var just 3.1 och 4.1 som ställer till problemet så jag är inte säker på att det hjälper med att ladda hem den drivaren, någon annan kanske vet?

 

Det står också att den nya drivaren vill ha SP2 (Service Pack nr:2) för Windows XP för att fungera bra så om du ännu inte varit på Windows Update och hämtat SP2 så är det nog bäst att göra det innan du installerar nya drivaren till ditt grafikkort.

 

Windows Update hittar du på: http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/default.aspx?ln=sv

 

Om du inte har bredband så är det bäst att du kollar först med din pappa om det är OK att du kan ladda ner SP2 och nya grafikkortsdrivaren för dom är rätt så stora och tar lite tid att ladda ner även om man har bredband.

SP2 är ca 70-120Mb stor och Radeon drivaren är på ytterligare en 26Mb så utan bredband tar det väldigt lång tid att tanka ner så stora filer.

 

Men om Makan Amini har rätt så är kanske ett nytt grafikkort än bättre ide att satsa på, själv kör jag med ett Nvidia kort och är nöjd med det men det finns säkert nyare versioner av Radeon som är minst lika bra och som inte har samma problem som ditt verkar ha.

 

Om det är något jag skriver som du inte förstår så fråga på bara, det är ibland så att jag skriver svar som är ganska krångliga att förstå speciellt när dom blir lite långa. ;)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ati släpper nya drivrutiner en gång i månaden, så det lönar sig att titta där då och då, för varje ny drivrutin löser nya problem. Och Tunna, den nyaste drivrutinen heter väl 4.10, inte 4.1? Dvs tio som i oktober! :-)

 

506 40, ditt fel beror troligen på det som Tunna och Makan Amini skriver, så jag skulle föreslå att du gör som Tunna beskriver och laddar datorn med den nyaste drivrutinen + lite annat nyttigt.

 

Jag kör inte heller på Radeon, men jag tror inte att det är speciella problem med just dem, även om det kanske känns så när man själv råkar ut för det. Även Nvidias kort har haft problem i många spel, det är därför man alltid ska uppdatera datorn med nya drivrutiner mm.

 

Ibland kan det också hjälpa att installera om spelet, eller så kan det vara så att spelen har problem själva, som de som gjort spelen försöker lösa med sk patchar som man kan ladda ner. Därför är det bra att även uppdatera spelen med de senaste patcharna, dvs den med det högsta numret. De finns oftast på speltillverkarens hemsida, eller t ex här:

http://gamershell.com/download_patch.shtml

 

En liten varning bara: gamla sparade spel funkar ibland inte med nya patchar så det får man se upp med. Det brukar oftast stå i Readme-filen vad patchen gör. Är den kompatibel med gamla sparade spel innebär det att det funkar, annars kanske man blir tvungen att spela om spelet från början.

 

 

/ m

 

[inlägget ändrat 2004-10-23 17:13:20 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Syftningsfel!

 

Det är tyvärr olyckligt att folk lär sig att det heter data(n) via kompisar.

Skolan lär inte oss att använda ordet "Data(n)" om Dator(n). Eller...?

 

Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på användar informationen hos trådskaparen ser du att han är 13år, eventuella syftningsfel och stavningsfel är väl förlåtet vid den åldern.

Han lär sig vartefter precis som han nu lär sig om datorer, något jag tycker vi skall uppmuntra och inte skrämma iväg honom med stavningskontroller och gramatik krav.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Förlåt jag uppfattade åldern rätt. Tanken var inte att skrämma iväg om du ursäktar -det handlar om att komma in på rätt spår från början! Eller hur?

 

Man lär sig inget om man bara slätar över fel.

 

Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uppfattade ditt inlägg fel, ingen skada skedd?

Börjar snart närma mig 40år själv så jag kanske tillhör en äldre generation med andra sätt att utrycka mig på.

 

Det är bara så att när jag skriver texter så använder jag utropstecken ganska sparsamt kan vara så att jag är lite överkännslig men jag ser utropstecken som ett medel skrika ut en mening alltså göra ett utrop.

 

Utropstecknet för mig används i meningar som:

Försvinn!

Jag vet faktiskt bättre!

Lugna ner dig!

 

Vill man dessutom understrycka en mening så använder man stora bokstäver typ:

Det är bara som DU tror!

 

Det är det jag menar med att skrämma iväg folk om man använder för starka utryck, hade du skrivit:

 

Syftningsfel, det borde heta "Min dator är konstig" det är tyvärr olyckligt att folk lär sig att det heter data(n) via kompisar.

Skolan lär inte oss att använda ordet "Data(n)" om Dator(n). Eller...?

 

Så hade jag inte reagerat alls.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Ja det kanske du har rätt i, jag närmar mig 60 och börjar snart tackla av pinnen. Utropstecken är en markant fråga. Kan jag trolla bort den?

 

Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

ok förlåt men jag vet problemet men jag vet inte hur jag ska lösa det kolla nu......Idag skulle jag spela samma spel samma sak hände igen, spelet stannade , det blev svart , men det kom inte framm samma ruta som det kom förra gången, förra gången stog det ungefär såär : Din dator hat upptäckt och återställts efter ett enhetsfel..var vänlig starta om dataorn om du vill att den ska återgå till full funktion ... men nu står det så här : din drivrutin ati2dvag fungerar inte som den ska..och så stog det lite till som jag inte kom ihåg.. men det räkte ju för att jag fattade vad det är för problem..det är nåt problem med drivrutinen.. men jag vet fortfarande inte hur jag ska lösa problemet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt tidigare inlägg ifrån den 23:e oktober så gav jag dig en länk och en instruktion till hur du hämtar hem en ny drivrutin och som Stålis påpekade så var det version 4.1 som strulade och inte den dom hänvisar till på den sidan där drivrutinen heter 4.10.

 

Tanka hem den drivaren och tänk på att följa vad jag skrev där och kolla att du har SP2 för Windows XP installerat på din dator innan du installerar den nya drivrutinen.

 

Börja med att:

1. På skrivbordet finns en ikon som heter "Den här datorn", blåmarkera den klicka med höger musknapp och ta egenskaper på den.

Om det under system på fliken du får upp står Microsoft Windows XP och lite längre ner Service Pack 2 så är det helt ok. att uppdatera din drivrutin.

Står det istället Service Pack 1 så måste du först ta hem service pack 2 för att den nya drivrutinen skall fungera ordentligt.

 

2. Om du inte har service pack 2 gå då till Windows update länken finns på flera ställen men du kan gå antingen via länken jag skrev på inlägget den 23:e oktober eller så hittar du den i Internet Explorer under hjälp menyn, klicka på hjälp och gå ner i listan till Windows update så kommer du rätt.

Ta hem och installera service pack 2 men tänk på att filen är stor och kan ta lång tid att hämta hem om du har modem, kolla först att det är ok med din pappa.

 

3. Om du redan har Service Pack 2 eller nu har installerat den gå då till sidan jag gav länk till i samma inlägg ifrån 23:e oktober och tanka hem den filen som heter catalyst 4.10 eller senare om det finns typ 4.11.

Du får då hem ett program som du bara dubbelklickar på ikonen till så installerar den din drivrutin och förhoppningsvis så har du då löst ditt problem.

 

Hoppas det inte blir allt för krångligt för dig nu, ta ett steg i taget så löser det sig nog.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej då det blir inte krångligt.. Tja har service pack 2.. Och jag är jätte tacksam för att du verkligen försöker hjälpa mig tusen tack för det..nu gäller de bara att kolla om detta fungerar.. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...