Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-kort med hårdvarukomprimering


kalle2345

Rekommendera Poster

Jodå som jag skrivit i inlägg lite längre upp

så använder jag miro XL codec som följer med mjukvaran

som medföljer kortet. Funkar jättebra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast så avgör speltiden de valet. Jag får utan problem in 4 timmar film på en DVD-skivan med bra kvalite.

Hur lyckas du med detta? Sänker du upplösningen?

Jag tycker det är skillnad redan på 2 timmar och 1 timmas lagring av film på DVD skiva.

 

Varför ska jag ha en overkill på signalkvalite och datarate då mer än hälften ändå försvinner i hanteringen och ändå få en fullgod bild med en betydligt lägre datarate ?.

Blir det inte bättre ju större mängd data det finns från början.

Alltså ju större urvalsmängd data det finns att rendera ju större

chans att bilden blir bättre. Slutresultatet blir ju detsamma men jag trodde att ju större del av originalbilden du kan fånga desto bättre slutprodukt, kanske har jag fel.

 

[inlägget ändrat 2004-10-15 00:01:28 av kalle2345]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade det, att du redan nämnt det.

Har aldrig hört talas om den codecen, men om den fungerat bra...

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Blir det inte bättre ju större mängd data det finns från början.

>>Alltså ju större urvalsmängd data det finns att rendera ju

>>större chans att bilden blir bättre.

Det är lättare att få bra bild med större mängd data, det rådet inget tvivel om det och det säger jag inget emot. Allting som finns i bilden, inklusive bruset och störningarna, är information. Om man då lyckas få bort de störningar och brus som upplevs 'icke önskvärt', då kan man samtidigt minska datamängden och bildstorleken.

Oftast brukar dessa filmer inte se så bra ut på en datorskärm, men på en TV är det helt OK och kvaliten motsvarar en bra VHS-video med stereoljud. TV har sina begränsningar när det gäller hur detaljerat en bild kan bli, då räcker en kvalite som motsvara S-VHS för att man ska kunna visa maximalbild för vad en TV klarar av.

Om du nöjer dig med 1 till 2 timmar bra film på en skiva, då finns det inget mer att säga om saken. Då kör du som du gör nu.

Hemligheten till bra bild med en liten datarate är, Hur man filterar och fixa svart- och vitnivåer. Olika codec kräver olika sätt att arbeta med filter.

Jag kan tillägga att det tog mig två år att få till min process, men den är ännu inte fulländad och kan bli ännu bättre. En av mina kompisar har kommit längre, han har i stort sett kommit så långt man kan komma inom detta område och därför vet jag hur det kan bli. Allt gjort på med ett TV-kort utan hårdvarukomprimering. Jag tvivlar inte alls om man kan få bra bild med små datamängder, frågan är mer 'hur gjorde han? '.

 

Hekke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...