Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SP 2 på svenska ut nu


Avicii

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

Jag har nu kört (snart) en dag med SP2 och allt har fungerat klanderfritt. Brandvägg, virusprogram, hemmanätverket, 8Mb ADSL:et - Inget att klaga på någonstans!

 

Allt fungerar faktiskt precis som förut för mej - så hade jag inte själv lagt in SP2:an så visste jag nog inte ens om det!!

 

Ps. ATI kom med en ny drivrutin för Radeon grafikkortet på Windows Update.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Det låter trevligt, Mauritz. :-)

 

Väntade mig nästan total katastrof när SP2:an kom på svenska och alla skulle installera denna. Nu har den förstås inte nått alla än, så man ska väl inte ropa hej än. :-)

 

Jag kör själv AVG-antivirus och Sygate Firewall. Trevligt om någon som installerar SP2:an med den kombinationen kunde skriva en rapport om hur det funkar med SP2:an svensk version. :-)

 

Då vet jag vad jag har att vänta mig, menar jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det är väl bara Telia som kör med sådant ofog ? Men det är väl rätt många användare förstås.

 

Det gör Comhem också.

 

Jag kör med ett inloggningsprogram för att slippa skriva in användarnamn och lösen varje gång. Sen är Comhems startsida dötrist också. Trevligare kan man ju ha.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så har man ju en "bredbandsdelare" (dvs NAT-router, eller annat "skydd") kopplad mellan datorn och internet under installationen. På det sättet har man ju tillgång till nätet, men är inte direkt exponerad.

Någonting annat är ju bara dumt. Men viist skule man önska att MS levererade SP2-uppdaterade XP-skivor

 

Jajo, och hur många ser vi här på eforum som "glömt" detta ? Det var min poäng, inte att jag personligen lyckats med det.

 

De flesta tror ju i sin naivitet att de ska kunna stoppa in sin dyrköpta Windows XP cd och kunna installera systemet utan att råka ut för virus på en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta tror ju i sin naivitet att de ska kunna stoppa in sin dyrköpta Windows XP cd och kunna installera systemet utan att råka ut för virus på en gång.

 

Är man så blåögd att man kopplar en oskyddad dator till direkt nätet (vilket allt i windowsväg är utan XP+sp2) så...

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Okej, jag har fixat slipstream med SP2:an nu.

 

Allt gick som smort enligt instruktionerna på den här sidan:

http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm

 

EDIT: Jag fixade resten också, hehe. Var för snabb med att fråga.

Gick galant som sagt. Spännande att se om den fungerar sen. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-07 18:35:25 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SP2 installerad...

 

Lite besviken är jag att säkerhetscentret inte känns vid min mjukvarubrandvägg (Kerio) Den frågade om den skulle undantas innan säkerhetscentret visades. Men sedan varnar ju XP för att jag inte har någon brandvägg, trots att Kerio är bra mycket bättre än XP's egna. (Hur funkar det för andra, t.ex Zone Alarm???)

 

Den vill inte heller kännas vid min Norton Antivirus 2002, den säger att det visst finns Norton AV men att dess tillstånd är okänt. Vilka versioner känner SP2 av? Jag har ju faktiskt 2002 med en treårslicens som faktiskt fortfarande gäller.

 

Rapportera gärna från era installationer

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

"Vilka versioner känner SP2 av? Jag har ju faktiskt 2002 med en treårslicens som faktiskt fortfarande gäller."

 

Norton 2004...

 

Jag har McAfee Firewall+AV, fungerar perfect med SP2..

 

Hubbe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetscentret känner igen mitt Panda Antivirus Platinum 7 (AV och brandvägg) och rapporterar att det är aktivt och akuellt. Inga som helst problem! :thumbsup:

 

[edit: tillägg] Svensk version av XP

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-09-07 22:40:36 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rapportera gärna från era installationer

 

Min gick fint och allt flyter på med min Compaq Presario 710EA laptop med Win XP pro. XP-brandväggen slogs av automatiskt eftersom mitt Zonealarm kändes igen. AVG-antivirusprogrammet fick jag däremot tala om att det är ett antivirusprogram.

 

Av någon anledning så fick jag i Zonealarm tillåta Internet Explorer att ansluta ännu en gång men det ska väl ses som ett sundhetstecken i Zonealarm, samma namn men en förändrad version av Internet Explorer och då kan det ju vara något skumt...

 

 

Bosse som tycker att Pan and scan och 4:3 suger kloakvatten!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning så fick jag i Zonealarm tillåta Internet Explorer att ansluta ännu en gång men det ska väl ses som ett sundhetstecken i Zonealarm, samma namn men en förändrad version av Internet Explorer och då kan det ju vara något skumt...

ZA kräver nytt godkännande för alla program som ändrats på något sätt. dock brukar det stå "Changed program" i rutan som kommer upp och som du skriver så är det ett sundhetstecken. ZA kan ju inte veta om det är en patch ifrån MS som pillat på IE eller om det är någon elak kod som pillat på IE...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP-brandväggen slogs av automatiskt eftersom mitt Zonealarm kändes igen. AVG-antivirusprogrammet fick jag däremot tala om att det är ett antivirusprogram.

 

Finns det någon lista (Maratonmannen brukar ha koll på sånt) vilka applikationer den känner igen?

 

Den kände inte igen min brandvägg "Kerio Personal Firewall"

Den kände av att jag hade Norton (2002), men kunde inte tala om "dess" tillstånd

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte den som känner igen programmen, utan programmen som berättar för den att de finns där.

 

Det är alltså upp till programtillverkarna att uppdatera programmen, så att de kan berätta för SC att de är installerade/aktiverade.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon lista (Maratonmannen brukar ha koll på sånt) vilka applikationer den känner igen?...Det är inte den som känner igen programmen, utan programmen som berättar för den att de finns där.

I registret kan man se vilka antivirusprogram och brandväggar som Säkerhetscentret/Security Center kan känna av eller tala om i klartext att de är aktiva.

 

HKEY_Local_Machine\Software\Microsoft\Security Center\Monitoring

 

Samma åsikt som Anders N, det är antivirus/brandväggstillverkarna som måste uppdatera sina program.

 

Service Pack 2 att beställa:

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp2/cdorder/sv/default.mspx

 

[inlägget ändrat 2004-09-14 17:14:43 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2004-09-14 17:34:07 av Maratonmannen]

621314_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, troligtvis så lägger inte Norton ned så mycket energi på 2002'an att den skall uppdateras för SP2

 

Norton hade en del info

Norton AntiVirus

Installing Service Pack 2 will not affect Norton AntiVirus. The Windows Security Center will be aware that you have Norton AntiVirus installed, but it will not be able to determine its working status due to Symantec's tamper-protection technology.

(http://www.symantec.com/techsupp/sp2/faq.html)

 

Kerio har en uppdaterad version som stödjer XP SP2... Men den skall ju söka uppdateringar själv. Besöker kerio.com strax

 

--

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den skall ju söka uppdateringar själv. Besöker kerio.com strax

 

XP-burken skrek om att kerio-uppdateringen fanns när jag satte igång den. Säkerhetscentret rapporterar att brandväggen funkar som den skall

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu datorn fungerar som den ska med SP2 så är det ju onödigt att ha 199 Mb säkerhetskopierade filer. När nu utrymmet behövs till annat skit man laddar ner med bredbandet... :)

 

Det gick inte att välja bort att säkerhetskopiera denna gången vilket väl är vettigt egentligen men med SP1 fanns valmöjligheten. Är det bara till att ta bort mappen? Jag har för mig att den gick att ta bort via Lägg till/ Ta bort program med SP1 men nu jag hittar inget där.

 

Ps: Jag kan nu efter två dagar med bredband fortfarande få den där känslan av att nu får jag koppla ner snart... eller: SKA jag verkligen ladda ner detta när det kostar pengar/ minut på uppkopplingen eller "jag behöver ju egentligen inte kolla posten nu igen, jag gjorde det ju för en kvart sedan..." :)

 

Bosse, nu ännu snyggare med ADSL 8 000!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jag behöver ju egentligen inte kolla posten nu igen, jag gjorde det ju för en kvart sedan..." :)

Exakt...men det är nästan som med snus, höjden är när man är på väg & lägga in en snus när man upptäcker att man redan har en "paj" under läppen...det är höjden av nikotinberoende...

 

Bosse, nu ännu snyggare med ADSL 8 000!

Härlig avslutning...underbar...:thumbsup:

[inlägget ändrat 2004-09-15 06:33:31 av Freddie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...