Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredband i stadsnät (Tele2)


maxxess

Rekommendera Poster

Ni som är anslutna via olika stadsnät, hur upplever ni hastigheten via operatörernas sk "delade 10:a"? Jag tänker främst på Tele2..

 

När Telia nu rullar ut 8mbps för hela Sverige så kan man ju undra varför man sitter med Tele2 via Hitnet, delad 10 mbps som ger runt 700 kbps i fruktansvärt ryckiga bursts (emellanåt är man nere under 100 kbps).

 

Jag har mailat Tele2 ett par gånger utan att få svar, något jag inte är ensam om.

 

Det skall ju mycket till innan man vågar beställa IP-telefoni av Tele2 när det knappt verkar gå att leverera 1mbps till mitt ynka uttag.

 

Hur funkar det i andra städer?

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att nå upp till åtminstone 7 Mbit (TCP) med Tele2 via stadsnät i Västerås. Jag vet inte om linan är delad, eller var den är delad.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TPtest är helt odugligt när det gäller att uppmäta vad man har för hastighet. Testar du med olika versioner av TPtest mot samma server får du olika hastighet. Testa att ladda ner ngt från nån större server, typ sunet eller nåt.

Har testat tptest i stadsnätet i västerås, med tiscali, och kommer upp i ibland jättelåga och ibland okej hastigheter 0,5-5 Mbit

Testar jag däremot att tanka från en server, (sunet) kommer jag upp i närmare 7 Mbit alltsom oftast, och inte lägre än 4.

Så att använda Tptest är inte superduperbra direkt tycker jag nog.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten som jag uppgav är grundad på DC++...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betydligt bättre än stadsnätet i Halmstad då. Där orkar Tele2 sällan upp i 100 kb/s över t.ex. ftp vilket är smått skandallöst.. (tptest stämmer bra för mig på tcp-trafik).

 

För ett par dagar sedan ftp:ade en kollega från mig, vi låg tom på samma subnät hos Tele2. 40 kb/s fick han.

 

Tidigare hade jag en annan operatör och låg stadigt på cirka 900 kb/s.

 

Hmm.. vågar nog inte beställa bredbandstelefoni av Tele2 och offra dyrbara 128 kbps full duplex, det är ju 30% av min totala bandbredd ibland haha.

 

Efter två veckor fortf inget svar från Tele2. En bekant som klagade fick dock svaret att det inte fanns störningar samt frågan om han hade kabeln till datorn inkopplad.

 

Åhh vilken hopplös leverantör, skall man orkar byte IGEN?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borgaren66

Vilken operatör hade du innan? vilka hastigheter snittar du upp&ner på dc++?? tacksam för svar... ska välja operatör...sverige.net kör ju med fildelnings strypning av bandbredd...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Hinet först och låg runt 900-1100k.

 

Tyvärr blockerar de en massa trafik, du kan inte köra DC annat än i passive mode och livsnödvändigheter som inkommande ftp, ssh och remote desktop tillåter dom inte. (Däremot släpper dom igenom MSSQL så att man kan få slammer-virus, fin logik :)

 

Det fina med Hinet är att dom kör en packetlogic-server för trafikanalys. Det innebär att prioriterad trafik alltid går först, så att exempelvis http alltid får förtur över ftp oavsett vilka portar dessa går på.

 

Tele2 ger för tillfället en knapp megabit. Igår var min anslutning nere i 42kbps på mottagning TCP. Dvs lite långsammare än ett modem. Det är inget fel hos mig och Tele2 säger sig inte ha problem.

 

Har hört ryktas att Tele2 bara har en ynka 155mbps till hela Halmstad, vet inte om det är sant eller ej.

 

Man kan ju undra varför BBB inte går in i stadsnät?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borgaren66

BBB har inga planer för halmstad,,tyvärr!!!

Men asså hur snabb uppload&download hade du med Hinet om du

körde dc++ typ??

 

Har sverige.net nu men dom kör oxå med packetlogic,, 2mbit max på upload och runt 2-5mbit download..

 

Vetefan vilka man ska ha som operatör nu,,har skickat avtalet till tele2 men funderar på att ringa och säga att dom kan fara åt ##¤¤** typ.

 

Blir ju bara trött på det här...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju ofattbart, BBB har ju fiber hit, ett stenkast från där jag bor. Det borde ju vara världens affär för dom att gå in i stadsnät, ändå verkar dom inte finnas i något??

 

I övrigt så kan jag bara hålla med. Det säljs anslutningar som inte håller måttet. Spärrade portar eller dålig hastighet. Det är inte lätt att välja.

 

Till Tele2:s fördel kan man säga att ingen trafik blockas, du får en riktig anslutning, något jag måste ha för jobbets skull. Har du tur kommer du dessutom in på Sweden #xx mfl 10 mbps hubbar med deras ip. Det kan du glömma med dom andra.

 

Tele2 ger tydligen 7 mbps i andra nät, det är mot Halmstad dom verkar ha kapacitetsproblem.

 

Men visst är det löjligt.. här sitter man i ett hi-tech stadsnät med 100 mbit till uttaget och så surfar Telia ADSL snabbare med 8 mbit. suck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde tillägga: Dc-speed med hinet vet jag inget om eftersom det är omöjligt att komma in på 10 mbit-hubbar med deras ip om man inte orkar speedtesta.

 

Hastigheten mot t.ex Sunet är var dock helt grym (dom har Utfors, song). Jag hade ping hem som med alla routerhopp hamnade på 12ms. Snacka om flås :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borgaren66

Fick svar från BBB att inget var planerat till halmstad,hoppas verkligen att det var felaktig info från dom.

 

Sverige.net suger riktigt hårt iaf, får testa med tele2 och hoppas dom fixar bandbredden till halmstad. Slipper ju packetlogic iaf.

 

Tele2 har ju inte så lång uppsägning heller så får hoppas på någon

stabilare operatör framåt. Borde ju ha tillräcklig bandbredd till Halmstad, vägrar ju svara på frågan tele2 oxå om bandbredd in och ut.

 

Adept känns ju inte så intressant heller,finns inte många val kvar :( ..

Och gå tillbax till Adsl känns riktigt kasst. Skandal iaf.. 100mbit i väggen och får 1-3mbit. ja herregud säger jag bara....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...

 

Packetlogic har problem med lösningar när man kommer över ett par 100 mbit, du kan inte titta på all trafik då. Så en lev med bara en PL-server då..

 

Tele2 kanske funkar bättre för dig, jag känner inte så många med Tele2 (3/3 har dock problem)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i Linköping var Tele2s 10mbitare (statsnät Ryd) riktigt bra, hastigheten till usa och .nl var grym :s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll 4-18 kb/s på Dc i mottagning, sänd 40-130 kb/s. TPtest visar garanterat samma siffror, orkar inte kolla för 500:e gången.

 

Tidigare idag fick jag iaf 4-500 kb i nerladdning. Tur att Tele2 inte har *kapacitetsproblem* enl dem själva.

 

Åhhh.. ska man orka maila supporten igen? Eller rentav stadsnätet.

 

Mitt tips i denna tråd: skaffa inte Tele2 i Halmstad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL säger jag bara,, får jag så lågt med tele2 så bryter jag avtalet direkt.

Adept eller Hinet får man testa då, Tele2 och Sverige.net är ju uteslutande iaf.

 

Får hoppas på nån ny operatör i stadsnätet snart, detta suger ju hårt.

Synd att man inte vet hastigheten på Dc med Hinet,dom skulle få 200mbit från/till halmstad snart enligt killen på Hinet.

 

Svårt att hitta folk som har stadsnätet annars hade man haft en bättre bild på vilken operatörer som funkar bäst..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta surfar nog, och då funkar ju Tele2 med modemhastighet på 5 kb/s, förlåt, 8 kb ligger jag på nu.

 

Jag har inget bra råd till dig. Det finns helt enkelt ingen bra leverantör i stadsnätet, föutom möjligen Thalamus. Dom var dryga och dyra när jag hade dom men bandbredd fick man iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör på tele2 nu,, 7-10 mbit på dc nu från 10mbit killar,,,upploaden suger men ner går det undan..

 

Skumt att du få så kass speed..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis idag har det gått hyfsat, speciellt om man har flera koppel. Jag hamnade på runt 700k/s som bäst. Men det är fortf så att trafiken svajar enormt. 200 kb/s ena sekunden och sen 700 i nästa.

 

Upload skall vi bara inte prata om idag..

 

TPTest 3.12 orkade upp i 2mbit strax innan 18 ikväll (ett koppel bara, TCP mottagning/standardtest), skulle vara intressant att höra vad du får med det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tptest

 

tcp

 

sändning 444.17kb/S

 

mottagn 1.53 Mbit/s

 

udp

 

sändning 9.52 Mbit/s

 

mottagn 10.16 Mbit/s

 

 

 

skumma värden iaf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorse, 6 mbps upp/ner lätt (dvs runt +700kb/s). Jag trodde rentav att nån fixat nått!

 

Ikväll #1: 700 kbps send, nån mbps recive

 

Ikväll #2: 2.25 mbps send, 102.87 kbps receive

 

Har du hunnit känna på din lina än? Är den lika skakig?

 

 

Känns ju hopplöst att felanmäla. Jag felanmälde första gången den 24 juni, för tre veckor sedan. "Tekniker felsöker, don't call us, we'll call you"

 

Räkningen har kommit. Undra om man ska betala.. nhaaa... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft bra speed sen i måndags när jag fick det,, utom idag efter 13.00 typ... annars nöjd.. hoppas skiten sätter fart snabbt igen...

 

Annars blir det gnäll på Tele2 supporten,,ska ringa 1 gång i timmen tills

man får nått vettigt svar =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan... från Tele2:s hemsida

 

STÖRNINGAR KABEL HALMSTAD......

 

därför det är segt =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snick snack :) Mina problem började inte 11.07 idag, även om det gick bra innan det *S*

 

Fast... det kan ju hända att dom pluggat in en ny tåt eftersom den gamla uppenbarligen(?!) var överbelastad. Och nu har den nya gått ner?

 

Jaja, snillen spekulerar.. Jag fattar inte varför dom inte ger *besked* om vad som är fel (både i helpdesk och på hemsidan). Det är ju inte bra reklam direkt att jag sitter här och gaggar om jordens segaste "bredband".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...