Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mera upphetsande från Bubblan


Anders Grabein

Rekommendera Poster

Anders Grabein

Sitter och lattjar med macen, ofattbart att Microsoft har lyckats att pracka på hela världen PC-konceptet, blir mer och mer imponerad, speciellt av Os X. Måste vara Apples horribla prissättning som skrämmer bort kunderna. Retfullt bara att så många program bara finns för PC. Har just fått nys Studio med CD-skiva därtill och bara några program är mac-kompatibla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Retfullt bara att så många program bara finns för PC. Har just fått nys Studio med CD-skiva därtill och bara några program är mac-kompatibla.

 

Kanske därför så få väljer Mac.

Sen har Mac fått stämpeln som leksaksdator.

 

ofattbart att Microsoft har lyckats att pracka på hela världen PC-konceptet,

 

Hrm, var det inte IBM som skapade PC:n för vanligt folk?

 

MS har bara operativsystemet. Var Mac kom in i datorvärlden har jag ingen koll på och det intresserar mig inte heller.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

exakt vad är det du blir imponerad av? programbristen? komplexiteten? Steve Jobs?

 

Hajar inte

 

Open Source för folket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Steve Jobs och Steve Woziak (eller nåt) utvecklade den första stora mikrodatorn med tangentbord och skärm, i ett garage år 1976. Det var dessa herrar som grundade fruktföretaget Apple.

 

I början av 1980 kom väl de första video/arkad spelen med inbygda mikrodatorer och året 1981 släppte IBM sin första PC.

 

Apple och IBM konkurerade om köparna och Apple tog fram ett operativsystem med ikoner som kunde hanteras med en mus.

 

MS är ett företag, inte något operativsystem. De utvecklade för övrigt först programvara till Macintosh.

 

Alla stora förlag, tryckerier, reklambyråer, mm som måste arbeta med illustrationer, (film, bild, ljud) använder Macintosh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Microsoft har lyckats att pracka på hela världen PC-konceptet

speciellt av Os X.

 

Du kanske glömmer att alla 9 tidigare versioner av MacOs sugit stenbitsrom! Inte konstigt då att ett OS som faktiskt går att använda har tagit över!

 

Men jag håller med om att OS X faktiskt har blivit riktigt bra, synd bara att det kom så sent och att hårdvaran Mac är så onödigt dyr. Förstår inte alls hur de tänker på Apple.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla stora förlag, tryckerier, reklambyråer, mm som måste arbeta med illustrationer, (film, bild, ljud) använder Macintosh.

Jaså? Var har du varit de senaste åren..? I mitt arbete besöker jag en hel del reklambyråer och är det någon tendens som är tydlig så är det den att Mac inte längre är självklar...

Det finns inget krav på att använda Mac för att kunna vara kreativ... Om du tvivlar kan du ju tex kolla med Weyland här på forumet...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM PC för vanligt folk? Är det PC Jr du syftar på då eller? Den floppade fruktansvärt för IBM. De hade ju stora lager med sådana maskiner som inte gick att sälja. IBM återkom väl mer till konsumentmarknaden med PS/1 istället. Men PC Jr var verkligen ingen bra maskin så nämn den helst inte som ett exempel på PCns storhet.;)

 

Första IBM PCn kostade 60.000 kronor då den lanserades hösten 1981 och var tänkt för företag. Apple och Commodore bl.a var mer ute efter att lansera folkdatorer.

 

Om nu Macen är en leksaksdator måste jag få kalla PCn för det också, eftersom jag tycker att Windows XP har leksakskänsla över sig. Tycker ni inte det, ja då kan ju knappast Mac OS X vara en leksak heller?

 

Det är också intressant att man kan vara ointresserad av Macen och dess historia, men samtidigt veta att den är dålig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om nu Macen är en leksaksdator måste jag få kalla PCn för det också, eftersom jag tycker att Windows XP har leksakskänsla över sig. Tycker ni inte det, ja då kan ju knappast Mac OS X vara en leksak heller?

 

PC (Personal Computer) och XP är ett operativsystem. Ett operativsytem är liksom förutsättningen för att du ska kunna använda en dator. Utan ett operativsystem kan du inte använda en dator alls.

 

Macen rent allmänt har rykte om sig som en leksak. Vet inte varför, men rykten sprids rätt snabbt i datorkretsar. Ska du ha en dator så ska det vara PC.

 

Det var till och med en försäljare som rekommenderade mig PC när jag var ute på Macspåret i mina tidiga datorkarriär. Försäljaren menade att Mac var inte mycket att satsa på för att det fanns alldeles för lite tillbehör och programvara till denna. Då handlade det om slutet på 90-talet när mitt datorintresse började. Vet inte hur det är idag?

 

IBM skapade datorn för folket. Ja, då menade jag burken vi sitter vid idag. PC:n rent allmänt.

 

Tycker du att XP känns som en leksak i sitt grundutförande så kan du ändra det till klassiskt utseende och få det till Win2000-utseende.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC betyder mycket riktigt Personal Computer, vilket innebär att även en Macintosh är en PC. Däremot har PC blivit synonymt med PC som kör Windows eftersom Apple tillverkar både datorer och operativsystem.

 

Hur Macen fått rykte om sig att vara leksak har jag svårt att förstå. Det måste vara någon slags efterkonstruktion. Kanske var det de nördiga programmerarna som körde datorer utan mus och fönsterhantering och ansåg att det var en leksak, eftersom en riktig datornisse skulle sitta och knacka kod i en promt och inte leka med mus och fönster.

 

Dock har ju även Windows anammat fönsterhanterade operativsystem (GUI) och möss. Så om Macen anses som en leksak är en PC (läs Wintel-maskin) också en leksak i de gamla föråldrade kodknackarnas ögon som lekte i prompter i slutet av 70- och början av 80-talet.

 

Sen kan man ju förstås leka lite med tanken att eftersom det finns mer spel för Windows så borde de vara mer "leksaker" än vad en Macintosh är, då de har mindre antal spel. Men det kanske mest är elakt? ;-)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2004-05-08 17:16:04 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske glömmer att alla 9 tidigare versioner av MacOs sugit stenbitsrom!

 

Fast MacOS classic ska väl snarast jämföras med Win 9x, och då vet jag inte om det är så mycket värre egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Ja han är ju tillförlitlig och objektiv när det gäller mac *asgarv*.

Tillsaken hör att om det är någon på detta forum som spyr galla över macen är det Weyland...

[inlägget ändrat 2004-05-10 00:22:10 av Micke Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, då har jag dessvärre uppfattat det hela fel.

 

Leksaksdator, tja, det beror väl på vem som använder den och till vad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...