Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hp Compaq nx9010 vs Toshiba Satellite A40-221


Tobbe2

Rekommendera Poster

Hejsan, någon som kan råda en osäker spekulant.

Dessa två modeller verkar ha nästan identiska prestanda.

Intel Pentium 4, 3000 MHz, 512 MB, 40 GB, DVD/CD-RW...

(Toshiban lite billigare och möjligen lite vassare?) Kan ingenting om dessa märkens kvalitet osv.

 

Tacksam för era råd!

Kommer använda den för att bygga websidor för mitt företag, brukar köra rätt tungaprogram samtidigt, photoshop, dreamweaver, illustrator...

 

MVH Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det framgår inte om det är stationära eller bärbara datorer. Om det är stationära skall du varken välja Compaqen eller Toshiban. Du skall vända dig till en datorteknisk firma och be dem att plocka ihop en bra dator åt dig med 3,2 GHz P4 processor och åtminstone 1024 i RAM, kanske ännu mer. Då är Photoshop och Dreamweaver inte så farligt tunga program utan ganska snälla program. Hårddisk på 40 GB verkar litet. 200 eller i alla fall 140 GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om det är stationära eller bärbara datorer.

Med tanke på att vi befinner oss i 'Bärbara datorer' utgår jag ifrån att det handlar om en sådan.

 

Jag tycker helt klart att du ska skaffa dej en dator med Pentium M processor, Centrino.

Den är mycket strömsnålare vilket ger längre batteritid och lägre ljudnivå eftersom den inte måste kylas lika mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyss köpt en nx9010 och är väldigt nöjd med den. Det är ingen dator som man bär med sig under armen överallt man går eftersom den är ganska stor/klumpig och tung.

Hårddisken är bara 40Gb, men det är ända riktiga nackdelen jag har hittat... så kan varmt rekommendera datorn!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Compcrap har historiskt ett fruktansvärt dåligt rykte, framförallt när det gäller kvalitetssäkring och support. De har legat i framkant när det gäller att begränsa supportsamtalens längd till tre minuter så att det enda råd som kan ges är "formattera och installera om", oavsett vad problemet gäller. De har till och med lyckats få några så irriterade att de startat en webbplats för att tala om hur överkörda de blivit av Compaq: www.compaqsucks.com

 

Det är möjligt att saker och ting har blivit bättre sedan HP tog dem under sina vingar, men jag skulle inte satsa alltför mycket på det. Kan du få en Toshiba som är likvärdig en Compaq i siffror sätt är det en kap. Toshiba brukar normalt sett vara rätt dyr i förhållande till prestanda, medans Compaq tvingats sälja billigt för att kompensera för sitt rykte.

 

(Jag är inte partisk, och äger själv en Asus.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lx,

De compaq du har ägt, vilka problem har du haft med dem?

Var köpte du dina compaq? Om du köpte dom hos en "vettig" åf, varför vände du dig inte dit för att få support?

Vilka frågor är det som du har fått svaret att formatera vid?

 

Jag har varit med om att sälja hundratals, kanske tusentals compaq maskiner mellan 99 och 02. Dessutom själv avverkat ett antal bärbara och stationära, utan problem. Så länge jag arbetade så var det inga problem med kvalite eller support.

Tvärtom var jag med om att flera större koncerner sluta köpa toshiba efter som kvaliten var för dålig. Hur supporten från Toshiba var vet jag inte.

 

Hur det är med toshiba nu för tiden vet jag inte. Att Compaq fortfarande gör bra datorer vet jag. Om du köper compaqen får du ju dessutom automatisk med 3års på platsen service och åtgärdsgaranti av evetuella fel inom 2 dagar.

 

Well well, det är ditt val ;)

 

/Christian - vid min dell inspiron 8200. Arbetsgivarens val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...