Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Compaq vs Dell vs Acer


Djalle

Rekommendera Poster

Hej alla glada datorvänner!. Jag har ett problem. Skall köpa en ny bärbar dator men vet inte vilken.

Först och främst skulle jag vilja veta skillnaden (kortfattat tack) mellan följande processorer.

 

Intel Centrino

Intel Celeron

Intel P4

AMD Athlon

 

Om jag ex skall spela spel som kräver snabbhet eller hålla på med videored. vilken skillnad skulle då en Intel Centrino 1,7 GHz ha jämfört med en P4 3,06GHz?

 

Vilken data av följande skulle ni rekommendera. Skall fungéra som allt-i-allt dator (håller på mkt m spel och videored. samt programmering).

 

Compaq Presario 3057

Intel P4 3,06GHz, 80GB, 512 MB, 802.11, 10/100, DVD-RW COMBO, Ati RADON 9200 64MB etc. skärm 1200x800

 

Dell Inspiron 8600 konfig.

Intel Centrino 1,7GHz, 60GB, 512 MB, 802.11, 10/100, DVD-RW COMBO,Bluetooth, Ati RADON 9600 Pro etc. skärm SXVGA 1200 X 800,graphit swirl

 

Acer Ferrari 3000MLI(Behöver väl ingen prenentation tror jag)

 

Obs! prestanda samt kompabilitet viktigast, ej designen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller processor skulle jag i alla lägen välja P4. Det är också den dyraste.

Celeron är egentligen en budgetversion av P4:an, med mindre cache och sämre busshastighet.

AMDs Athlon är då ett bättre alternativ för den är snabbare och i ungefär samma prisklass som celeron men den når inte upp i P4:s hastighet (På de flesta områden, det kan alltid diskuteras).

 

Intel centrino har jag än så länge inte så mycket koll på men vad jag förstår så är det en ganska ny teknik för bärbara datorer och inte en processor i sig utan används tillsammans med Pentium M processorn.

 

Någon annan som vet bättre?

 

Dock så lever jag inte som jag lär, har själv en Compaq Presario med 2GHz Celeron processor som jag är mycket nöjd med, kör ifs inga super-prestanda krävande spel, men film, musik och programmering funkar alldeles utmärkt.

 

[inlägget ändrat 2004-02-26 10:04:39 av Gubbero]

[inlägget ändrat 2004-02-26 10:19:08 av Gubbero]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska välja Centrino (med Pentium M) om du ska ha en bärbar, så enkelt är det!

 

P4:an kommer med stor sannolikhet att fasas bort från det bärbara segmentet eftersom den är så totalt opassande där.

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Centrino processorn är en strömsnålare processor framtagen för just bärbara datorer.

Den arbetar med lägre frekvens än en vanlig P4 med har istället dubbelt så stort cache-minne (1MB). Vad jag har hört, notera hört - vet inte säkert, så kan man jämföra klockfrekvensen på en centrino med ~1.8 gånger hastigheten på en vanlig P4. dvs 1.5GHz centrino = 2.6GHz P4.

 

Även om dagens bärbara är mycket kapabla maskiner är dom väl ändå inte helt optimala för det som du har tänkt använda den till, täkner då främst på videoredigering som kräver prestanda.

Det är svårt/dyrt att uppgradera en bärbar dator när det väl blir dags.

Därför skulle jag nog inte köpa top-of-the-line modellen utan slå till på en bra bärbar och uppgradera den stationära med mer minne, kanske en ny processor för att köra tung videoredigering på den i stället.

Jag utgår ifrån att du redan har en stationär.

 

Själv har jag en HP nx7000 bärbar (Centrino 1.5GHz, 512MB RAM, 40GB hdd) som fungerar som arbets- och lite nojesmaskin. Främst programmering, webknackande och liknande med det går även bra att spela på den.

Sen har jag en arbetshäst där hemma som används när jag är på hemmaplan och/eller ska hålla på med tyngre grejjer.

 

Tänkt på att det kan bli jobbigt att sitta o arbeta för mycket vid en bärbar utan att ha vanligt tangentbord/mus.

Jag tycker i alla fall att man lätt kommer för nära skärmen och får en kroppshållning som en säck potatis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentar till osiris och Weyland:

 

Hittade detta på en sida hos tillverkare av Asus bärbara:

 

Intel introducerade 2003 en helt ny teknisk plattform för bärbara datorer. Marknadsnamnet är Centrino och består av tre komponenter, Pentium M processor, Intel 855-serie av kretsuppsättning samt PRO/Wireless 2100 för trådlös nätverksanslutning. Endast datorer som byggs med samtliga tre komponenter får marknadsföras under benämningen Centrino.

 

Den huvudsakliga fördelen med Centrino är högre prestanda vid lägre effektförbrukning, vilket innebär längre batteritid. Det innebär också att man kan bygga mindre och lättare datorer eftersom värmeutvecklingen blir lägre.

 

Tack vare processorns 1MB cachminne klarar den att prestera mer processorkraft vid lägre klockfrekvens jämfört med Pentium 4 processorn. Det innebär också att processorn utvecklar mindre värme och drar mindre ström.

 

Det stämmer med 1MB cachminne, så visst är det detta du ska satsa på i en bärbar som sagt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...