Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tangentbord


Momo

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fujitsu siemens C2010 med ett engelskt tangentbord. Är det någon som vet om man kan byta ut tangentbordet till ett svenskt eller programmera om datorn så att man kan skriva åäö?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Du kan skaffa ett svenskt tangentbord. Kostar några hundralappar. I DOS. keybswe. Prova med det eller med keyb sv. Lärde mig det en gång för länge sedan på en datautbildning.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. Jag är ingen dator expert :) Vet du var man får tag på tangentbordet? Är det enkelt/svårt att byta? behövs någon omprogrammering av datorn när tangenbordet är bytt?

Förresten kan man inte skippa byten av tangentbordet och bara programmera datorn så att man kan mata in svenska tecken genom att trycka på specialtangenter?!! Jag är van att inte titta på tangentbordet när jag skriver.

Har räknat antalet tangenter på min dator det blev 87? konstigt va?

Tacksam för svar

 

[inlägget ändrat 2004-02-25 12:04:39 av Momo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

I en datoraffär eller på Siba eller OnOff eller var som helst där det säljs datortillbehör. Lyckas du inte få fram svenska i DOS kan du nog ta med datorn till affären så hjälper dom dig.

Behöver inte vara just ett Fujitsu Siemens Tangentbord.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg åt ditt operativsystem att du har ett svenskt tangentbord. OS:et vet inte vad det står för tecken på ditt tangentbord, den vet bara att du trycker ner exvis tangent 0x22, och att det är ett 'å' på ett svenskt tangentbord. Det enda kruxet är om ditt tangentbord inte har nån högra alt-tangent/alt gr, för då blir det svårt att skriva t ex @ med svenskt tangentbord.

 

Exakt hur du gör beror på vilket operativsystem du använder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha.... Vilken lättnad. Nu blir jag riktigt glad.

Jag ska nog direkt till en dator butik och fixa till det. Operativ systemet är engelskt. Men jag har tillgång till XP på svenska. Hoppas att det fungerar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå in i kontrollpanelen och välj svenskt tangentbord.

Det kan du lätt fixa själv.

Det du _eventuellt_ kan vilja köpa är små klisterlappar i samma färg som tangenterna och helt enkelt justera de knappar som ändrats.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...