Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med tv ut på Voodoo3 3000


Anders (interakt.nu)

Rekommendera Poster

Anders (interakt.nu)

När jag försöker köra tv ut från mitt Voodoo3 3000 kort så blir bilden svartvit på TV:n... Jag kör ut S-video och kör in via Scart. TV:n ska klara s-video signal via scartsladden, vad kan vara fel??

 

Jag har också problem med att dator skärmen släcks när jag kör TV ut.... kan man få den att inte göra det?

 

Mycket tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du kör ut NTSC till TV:n istället för PAL, det brukar resultera i s/v bild..

 

Angående TV+VGA samtidigt, bara några få kort stödjer detta och då endast med vissa äldre versioner av drivrutiner. Ett villkor för att det skall fungera är dock att du kör upplösningen på skärm samma som till TV:n, dvs. 640*480 eller 800*600 i minst 16bit färger...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders (interakt.nu)

Jag har testat att köra både NTSC och PAL men båda blir svartvita. när jag kör NTSC behåller jag min skärm samtidigt som jag kör TV:n, men när jag kör pal försvinner min skärm. Men varför blir det svartvit...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Jatko

Jag hade ett litet problem när jag skulle koppla mitt mpeg2-kort till tvn. Det blev svartvitt när jag körde i ntsc så blev det svartvitt. Du ska köra på pal eftersom ntsc är en amerikansk standard med lite annorlunda färgscheman och har 60Hz uppdateringsfrekvens istället för våra svenska som kör i 50 Hz och PAL. Jag löste problemet med att byta till Scart2 som är den enda kontakten på tvn som klarar av svga. Kom även ihåg att ställa in tvn på pal och s-video så borde det nog funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders (interakt.nu)

Se där ja! Nu är det färg. När jag ändrade till S-VHS på AV2 funkade det utmärkt! Tack för det tipset.

 

Nästa problem, skärmen släcks ju ner när man kör TV ut, grafikkortet verkar inte stödja att skicka 2 signaler samtidigt. Någon som har något bra tips på hur man får tillbaka skärmen utan att behöva springa mellan tv-rummet och data-rummet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...