Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bestyrkta kopior


Daniel Hjalmarsson

Rekommendera Poster

Daniel Hjalmarsson

Vid ansökan till tex. skola skall bifogade kopior av betygsdokument bestyrkas för intygande av deras överensstämmelse med orginalen. Är detta bara en formell åtgärd eller har det stöd i lagen? Kort; räcker min underskrift för att intyga äkthet?

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara någon annan än den sökande som bestyrker "kopians överensstämmelse med orginalet"

 

Om mna kopierar hos exempelvis en bokhandel så har de ofta en säkskild stämpel för detta som de använder om man ber om det.

 

Att medvetet intyga något osant heter "osant intygande" och kan ge böter eller fängelse upp till 6 månader. (upp till 2år om det kan anses som grovt, exempelvis om det sker i tjänsteutövning)

[inlägget ändrat 2004-02-20 22:23:35 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta bara en formell åtgärd eller har det stöd i lagen?

 

Inte lagstadgat

 

Kort; räcker min underskrift för att intyga äkthet?

 

Nej. Deras regler gäller. Detta område regleras inte i lagen, utan det är myndighetens egna regler som gäller. Fråga bara grannen eller någon annan att skriva på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kallas med ett finare ord för "Vidimera" och det ska göras på kopian. Det brukar räcka med att man skriver ordet "Vidimeras" och där under namnteckning + namnförtydligande av någon som har sett både orginalet och kopian. För att ytterligare förstärka det hela brukar jag skriva mitt telefonnummer under namnförtydligandet oxå.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att medvetet intyga något osant heter "osant intygande" och kan ge böter eller fängelse upp till 6 månader. (upp till 2år om det kan anses som grovt, exempelvis om det sker i tjänsteutövning)

Vad är straffskalan om man tex förfalskar gymasiebetyg och skickar in dessa till ett annat "lärosäte" (läs "försvarsmakten")?

 

*inte mina*

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-02-21 01:51:20 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Hjalmarsson
Om mna kopierar hos exempelvis en bokhandel så har de ofta en säkskild stämpel för detta som de använder om man ber om det.

Eller så köper man en, 115:- på Bokia...

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det är alltså en annan person som skall intyga kopians äkthet? Alltid så?

 

I många fall så skall tom. två personer vidimera dokumentet med signatur och telefonnummer.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är straffskalan om man tex förfalskar gymasiebetyg och skickar in dessa till ett annat "lärosäte" (läs "försvarsmakten")?

 

Osant intygande är det som din granne riskerar att dömas till när han intygar att din förfalskning är äkta. Du riskerar åtal för urkundsförfalskning.

Straffskalan ligger i ringa fall böter eller fängelse i upp till 6 månader och i grova fall på 2år.

 

Jag är ingen jurist utan kollade bara brottsbalen på

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.HTM

 

Vi pratar ju här klara och tydliga brott med uppenbara uppsåt. Inte "marjasinklippande" och annat sånt som man blir friad för med duktig advokat ;-)

 

Osant intygande hittar du i kap15 §11

Urkundsförfalskning i kap14 §1 och §2

 

Vill du veta precis på straffskalan olika konkreta brott hamnar (som ditt exempel) så får du kolla upp liknande rättsfall.

(men troligen är det grov urkundsförfalsning att ändra sina gymnasiebetyg och skicka in till försvarsmakten)

[inlägget ändrat 2004-02-21 14:57:31 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osant intygande är det som din granne
Inte min granne man, det var en hypotetisk fråga, eller nåja, känner eventuellt till en sådan händelse förr i tiden.

 

Den som utfört själva förfalskningen då? ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-02-21 14:59:30 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte min granne man, det var en hypotetisk fråga, eller nåja, känner eventuellt till en sådan händelse förr i tiden.

 

Den som utfört själva förfalskningen då? ;)

 

Okej, ville bara återknyta till det någon sa om att grannen kunde skriva under. Men nu pratar vi ett exempel där vi har tre gärningsmän inblandande:

 

1. Den som utför förfalskningen.

2. Den som intygar förfalskningens äkthet.

3. Den som företer förfalskningen.

 

Okej, en ny koll i brottsbalken:

Person 1: Urkundsförfalskning (14 kap §1 & §2)

Person 2: Osant intygande (15 kap §11)

Person 3: Tydligen också Urkundsförfalskning (14 kap §9)

 

9 § Den som åberopar falsk urkund, utbjuder eller håller till salu verk med falsk signatur, utprånglar falsk sedel eller falskt mynt, begagnar falskt värde- eller kontrollmärke, åberopar falskt fast märke eller eljest gör bruk av något, som förfalskats på sätt ovan sägs, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av det förfalskade såsom hade han själv gjort förfalskningen.

 

Det sista låter ju nästan poetiskt ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...