Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återkommande funderingar


MattiaZ

Rekommendera Poster

Q: Vilka e då dessa återkommande funderingar?

 

A: Hur fan ska ja få in mailen i exchangen via ADSL/ISDN uppkoppling???

 

Jag har satt upp många linux burkar som hämtar mail via UUCP, och det fungerar kanonbra. Det går ju även hämta mail via TFS Gateway eller Omnigate om man vill det.

Vu vill jag inte änvända någon av ovanstående tjänster, utan jag funderar på att använda en programvara som heter Email Forwarding System och den kan man hämta på http://www.chimera.co.nz/index.html

Den hämtar mail från "Domän POP" konto och skickar vidare till lokal SMTP server, i detta fall Exchange 2003. Är det någon som har testat denna programvara?

 

Jag funderar även på om man kan skita även i denna produkt och använda Turn/Etrn vdirekt från Exchange servern? I så fall, hur sättr jag upp detta och vilken ISP stöder detta? *skrivkramp*

 

Funderingar mottages gärna :)

 

 

----> 99% rätt är 100% fel <----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en fast ipadress via adsl-anslutningen kan du ju alltid begära att din isp sätter upp en mx-pekare i deras dns. Det är det enklaste och smidigaste.

 

Exchange har inte tidigare haft stöd för ETRN. I de versioner av exchange som har ingått i SBS har däremot Exchange försetts med sådana funktioner. Du är nog tvungen att använda dig av tredjepartsprogramvara.

 

Vet att Tele2, Telia tidigare haft stöd för UUCP.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, ingen fast IP adresser. Det hade ju vart för enkelt ;)

 

Anledningen till att jag inte vill köra TFS/Omnigate är ju att det kostar pengar, likaså gör en ny pc med linux/uucp. E.F.S är gratis och kan köras på exchange servern och verkar fungera utmärkt.

Har för mej att det finns lite inställningar för ETRN i E2K och E2K3...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I E2K finns det mig veterligen inga inställningar för ETRN. E2K3 har jag inte kört ännu så det kan jag inte uttala mig om. Ska väl försöka mig på att sätta upp en miljö för E2K3 under sportlovet - om jag hinner ;)

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Johan Sandqvist

Jodå, ETRN har funnits sen iaf Exchange 2000. Den gömmer sig dock på ett lite udda ställe. Du måste nämligen skapa en SMTP Connector som normalt används för att dirigera utgående epost. Under Advanced kan du sen ange att när connectorn kopplar upp sig (vilket du kan tidsstyra - ex varje kvart) så skickar den också ETRN och tar emot epost.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...