Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD power now, problem!


Le Roi

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag sitter med en Acer aspire 1353, med processor AMD Athlon XP-m 2400+. En sån processor har en smart strömsparande funktion som kallas AMD power now, men något måste vara lite galet i min burk.

 

Jag kan förstå att processorn ska arbeta så lite som möjligt vid batteridrift och därför inte arbeta på så hög klockfrekvens. Men när datorn går på nätdrift vill jag ha maximal prestanda hela tiden och då ha alla de där 1800 (eller nåt i den stilen) MHzen. Som det är nu går aldrig hastigheten hos processorn över 796MHz oberoende av vad jag gör med den.

 

Kan man ställa in det här på nåt bra ställe? Bios är bantat utav sällan skådat slag. Den enda avancerade inställningen jag kan göra där är att sätta på eller stänga av ir-porten... Inte heller i windows har jag hittat nåt. På energisparfunktionen har jag lyckats fixa så hastigheten är fast på 796MHz, men jag vill ha 1GHz till!!

 

Jag är oerhört tacksam för alla svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas123456789

Jag hade liknande problem med min stationära dator. Den körde i 1100 Mhz trots att processorn är en Athlon 2600+. Jag gick in i BIOS och valde "Load Best Performace Settings" Dessutom ökade minnesbusshastigheten till 333 Mhz istället för 200. Observera att datorn återfår sina "defaultinställningar" med låga värden (samma som "load failsafe settings") om man installerar ny hårdvara så mitt tips är att välja "load optimised settings" i BIOS varje gång du uppdaterat datorn med ny hårdvara

 

// Andreasfrey@hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset, men det är bara det att biosen i min burk är bantad på inställningar nåt oerhört. Jag önskar att det skulle finnas ensån funktion som du beskriver, men det gör bara inte det.

 

Tackar hur som helst för tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...