Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Siba och Acer aspire


Bluntz

Rekommendera Poster

Köpte en acer aspire 1353 LC för en månad sen. Var sämsta köpet jag någonsin gjort, strulade från dag 1. Som andra i forumet har sagt så är tangetbordet katastrof. Jag har fått installera om windows 3 ggr redan. Hursomhelst jag stod inte ut med datorn längre och då försökte jag returnera den under öppet köp.

Men SIBA-personalen vägrade att ta emot den för den hade fått "skador" på skärmen från tangentbordet. De anklagade mig för att ha lagt tyngder på datorn.

Jag frågade dem om de själva brukade lägga vikter eller tunga saker på deras bärbara datorer. Jag har även haft två andra laptops, två ibm thinkpad 600 s datorer och aldrig haft problem med tangentavtryck på skärmen... Jag försökte förklara för dem att det måste vara konstruktionsfel på datorn för skärmen sviktar in och ut väldigt enkelt och att jag inte kan ta ansvar för det.

 

Men SIBA vägrar att ta emot datorn. De säger att jag har förstört datorn och därmed kan jag inte återlämna den. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till med rishögen. Jag undrar om någon annan här har haft problem med sin Acer och då speciellt med avtryck från tangentbordet på skärmen?

 

Jag vill bara dela med mig av min erfarenhet från SIBA så att ingen annan ska behöva uppleva det. Jag funderar även på att KO anmäla skurk företaget SIBA då bovarna aldrig berättade för mig att de tar 600 kr vid retur av datorer. Det står 30 dagars öppetköp men det står ingenstans och de nämnde aldrig heller att de skulle ta denna avgift. Jag fick reda på det efter att jag hade köpt datorn och senare tittade på kvittot.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=493&lngArticleId=1897

Med öppet köp menas att du får ångra köpet inom en viss tid, till exempel en vecka eller 14 dagar. Du får då tillbaka pengarna mot att varan lämnas igen. Det behöver inte vara fel på varan för att du ska få lämna tillbaka den när du har avtalat om öppet köp. Varan ska naturligtvis vara oanvänd när den lämnas tillbaka. Ibland krävs att den lämnas tillbaka i obruten eller oskadad förpackning.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På siba står det

 

 

 

Ångerrätt i 14 dagar

När du handlar på siba.se har du alltid 14 dagars ångerrätt efter den dagen du mottagit varan. Ångerrätt gäller endast köp på siba.se, inte i våra varuhus.

 

Vart returneras varan?

Du kan antingen returnera varan i något av våra varuhus, eller skicka den per post. Returadressen står på fraktsedeln och kvittot.

 

Vad händer med dina pengar?

Om du har betalt med kort, sätter vi tillbaka pengarna på ditt konto. Har du betalat med postförkostt kan vi sätta in pengar på ditt bankkonto eller skicka dig en utbetalningsavi. Ersättning för returkostnader utgår ej.

 

Tror att konsumentverket får ta och kolla.

Varför får bara kunderna som beställer via nätet 14 dagar ångerrätt (öppet köp).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ska ni se vad som står på kvittot något som jag aldrig fick reda på när jag köpte datorn. Det enda jag fick reda på är att det är 30 dagars öppet köp och det är tydligt skyltat i butiken.

 

Vid öppet köp krävs orginalförpackning i retur.

För retur av dator i bruten förp. deb. 600 kr för kontroll/återst.

 

Vad tänker dessa människor... hur ska jag veta om datorn fungerar om jag inte bryter förpackningen och använder datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ta kontakt med konsumentverket, så att dom får avgöra ditt fall.

 

Konsumentverket/KO

Rosenlundsgatan 9, 118 87 Stockholm

Tel: 08-429 05 00

 

Epost:webbredaktionen@konsumentverket.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagen om distansköp (samma som för dammsugarförsäljare etc) säger att man skall ha 14 dagars ångerrätt då man kanske känner att man blivit "överkörd" av försäljaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Har haft min Acer Aspire 1353lc sen i oktober 2003, har inte stött på några som helst problem med den. Den går som en volvo....:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har också en acer 1353lc och extrema problem med tangentbordet och lite andra problem. Som dig är jag väldigt missnöjd med köpet. Känner dessutom igen problemen med skärmen, väldigt irriterande med tanke på summan man spenderade på datorn Tycker att vi ska försöka få tag på andra som är missnöjda med sina 1353:or och gadda ihop oss. På så sätt kan vi bevisa att detta är ett fabrikationsfel och eventuellt häva köpet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...