Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Creative GeForce DDR problem?


Mic

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det är någon med ungefär samma system som jag får väldigt låga framerates på vissa ställen på vissa banor i Quake 3?

 

Jag har en Celeron 433@541 MHz, 128 Mb, och grafikkort enligt rubrik. Moderkortet är ett Abit BE6. Jag har de senaste drivrutinerna.

 

Kolla in denna bild så får ni se vad jag menar. http://www.etek.chalmers.se/~e6mic/bilder/quake3.jpg.

 

Oftast inträffar de låga fps:en på öppna områden, men ibland även på ställen där det inte är så mycket att rita upp. Sekunderna efter de låga fps:en kan det vara 50-60 fps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Ackerot

Ditt problem beror på de problem som finns med Nvidas drivrutiner.... (Om nu det inte är något annat som ställer till det i din dator, du nämner inget om den så det är inte lätt att veta!)

 

GeForce har höga högsta och bra medelvärden på uppdateringsfrekvensen men de lägsta värdena är inte så trevliga... Vänta på att Nvida släpper riktiga drivrutiner eller byt grafikkort!

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, byta grafikkort är inte aktuell då jag har det snabbaste som går att få tag i.

 

Dock har jag upptäckt att om jag ändrar till 16-bitars färg på en av de två alternativen man har (textures och ett alternativ till) så flyter det på i 50-60 fps. Det spelar ingen roll vilken av de två alternativen som är 16-bitars, men är båda satta till 32 bitar så går det väldigt trögt på vissa ställen i banorna.

 

Är det kanske processorn som blir flaskhals, eller är det AGP 4x som krävs?

 

Det går utmärkt att spela i 1600x1200 om man kör 16 bitar. Höga framerates (över 30 fps i alla fall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Problemet du beskriver beror på att 32MB grafikminne inte räcker till för 1024*768*32 om man använder 32bpp texturer i Q3.

Problemet är som tydligast på Q3DM9 (bilden).

Det räcker att minska textur upplösningen ett snäpp för att allt ska flyta på bra igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Abit BE6-2, Celeron 433@433, 192 MB och samma grafikkort. Har inte haft några problem.

 

1024 och 32 bitar fungerar smärtfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tack!

 

Testa gärna QDM9-banan i Quake3, den har jag störst problem med. På vissa ställen är det 5 fps... Jag kör 32 bit på båda ställerna man kan ställa in det, Trilinear, Lightmap, Geometric Detail High, Texture Detail på max. Allt på max alltså.

 

Jag kör också Creatives senaste och Win98 SE.

 

Jag funderar på om dina extra 64 Mb är skillnaden, men kan Win98 hantera dem? (har hört att över 128 Mb är meningslöst)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bytt drivrutiner till Detonator 5.13 (beta).

 

Problemen är försvunna, så det måste ha varit något med Creatives drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade som du sa och upplevde precis samma problem. 3 fps kring det stora rummet. Ugha! Problemet uppstod just då man ökade detaljerna till max.

 

Tack för tipset ang. Detonator 5.13 (beta)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...