Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop som stationär DVD-spelare?


MorganA

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa en laptop och samtidigt låta den tjänstgöra som DVD-spelare inkopplad mot TV och stereo. För att få hygglig kvalite antar jag att jag bör ha en som stöder s-video och spdif. Det skulle också vara kul att kunna spela in från TVn direkt till hårddisken så jag behöver ett TV-kort antingen inbyggt eller anslutet via USB.

 

Är det någon som kan ge några rekommendationer? Vilken prisklass får man räkna med?

 

Tack på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, s-video och spdif är det du söker, och det är standardutrustning på de flesta bärbara idag. Ett tänkbart alternativ till spdif är ett externt ljudkort anslutet via USB.

 

USB verkar också vara det som gäller för TV-in. Jag vet att det har funnits PCMCIA-kort för detta, men den standarden är egentligen för långsam, vilket väl förklarar avsaknaden av sådana kort numera. Av samma anledning bör man välja USB 2 med fullfartsstöd -- eller kanske ännu hellre Firewire (IEEE 1394), men dessa tycks än så länge nästan bara finnas för Mac (men det är kanske inte alls något hinder). Här kan man söka efter lite alternativ (USB 2):

 

http://shorl.com/dudrufyfrudreve

 

Om du beställer från utlandet, tänk särskilt på att mottagaren måste stödja PAL och inte bara den usla (och inkompatibla) NICAM-standarden som används i USA.

 

Det är väldigt svårt att sia om priser när det gäller bärbara. Om s-video- och spdif-utgångar, DVD-spelare och USB 2 är dina enda krav har du väldigt mycket att välja på, och det kan det bli rätt billigt. Någonstans mellan 10 och 30 tusenlappar lär det väl hamna.

 

Leta gärna efter en modell med regionsfri DVD, eller åtminstone en som går att modifiera så att den blir regionsfri. Glöm inte möjligheten att skaffa en extern DVD-spelare. Här kan man söka efter olika modeller och se om de går att göra regionsfria eller ej: http://www.dvdrhelp.com/dvdhacks Vill du dessutom spela in från TV är det kanske intressant med en combo med CD-brännare eller DVD-brännare.

 

Ta reda på vilka processorer och grafikkort som vanligtvis sitter i bärbara datorer och tänk över vad du skulle behöva. Fundera lite på hur mycket minne och hårddiskutrymme du vill ha. Det behövs rätt mycket hårddisk om du vill ha möjlighet att spela in video i hyfsad kvalité. Även här är externa enheter en möjlighet, men då rekommenderas definitivt Firewire. Ska den vara lätt och liten, eller är en stor skärm viktigare?

 

Skaffa trådlöst tangentbord och mus, så kan du kontrollera DVD-programmet från soffan och spela spel på TVn! Logitech rekommenderas. Externt tangentbord och mus är alltid bra att ha till en bärbar.

 

Sedan kan du leta runt hos tillverkarna för att se vilka datorer som matchar dina önskemål. Asus, Toshiba, Acer, Dell och Apple är ofta bra och prisvärda alternativ. Se upp med Compaq! Udda märken kan ibland verka lockande med låga priser, men om någonting verkar onormalt billigt är det antagligen något lurt, som en varm och batterislukande skrivbordsprocessor som inte har något att göra i en bärbar. Jag har till och med sett dylika med fel modellbeteckning för processorn i produktbeskrivningarna, så dubbelkolla!

 

Försök samtidigt att se ungefär hur mycket de intressantaste modellerna kostar, och välj ut högst ett par tre stycken. Sedan är det bara att Googla efter svenska affärer som kan tänkas ha den (sök på modellbeteckning samt ordet "och"). Ofta kan man hitta bra priser hos små återförsäljare. I 25000-kronorsklassen kan priset variera med nästan 10000 kronor, så det lönar sig att undersöka alternativen. Kontrollera alltid köpevillkor och garanti! Försök gärna ta reda på om affären har dåligt rykte, men bli inte avskräckt av enstaka missnöjda rötägg. Kunden har inte alltid rätt.

 

Själv gjorde jag på det här viset när jag för ett år sedan köpte min Asus L3800C, en femtontummare med 1,8 GHz P4 mobile, 256 MiB RAM, 40 GiB hårddisk, CD-RW/DVD, 2 st USB 2, 2 st IEEE 1394, spdif, s-video ut, och RGB ut för 23000 på Bedawid data i Södertälje, som hade det lägsta priset jag kunde hitta i landet just då.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vore jag som du, skulle jag be att få prova om datorn/DVD:n verkligen passar ihop med din TV innan köpet.

 

Jag får visserligen fram en TVbild, men det är rena skämtet. Detta är med en ny Dell Laptop med S-video utgång och scartadapter. Och jag har testat alla inställningar som överhuvudtaget går att ändra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...