Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av uppgraderingspaket?


Andrea_Tylén

Rekommendera Poster

Andrea_Tylén

Hej!

 

Jag har tänkt att uppgradera min dator och har på komplett.se hittat 2 uppgraderingspaket som jag tror skulle passa mina behov. Min fråga är nu vilket av paketen som är att föredra. När jag tittar på specifikationerna så tycker jag de verkar likvärdiga. Är det något som jag har missat att ta i beaktande?

 

Alt 1:

CPU: AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus, Socket A (Thoroughbred) processor

FLÄKT: Cooler Master CPU-Fläkt Socket A/7/FCPGA upp till xp 2800+

MINNE: PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 - Minne 184-P (för DDR-PC400MHz) (AMD OK)

MODERKORT: EPoX EP-8K9A7i Moderkort for Socket A - KT400A, ATA/133, AC97, ATX, USB2.0, LAN

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&CatID=10&p=42373&view=detailed

 

 

Alt 2:

Intel Celeron 2.4 GHz Boxed PC400 - Socket PGA478, 128kB cache

PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 - Minne 184-P (för DDR-PC333MHz) (AMD OK)

Asus P4S8X-X Moderkort för S478/P-4 - SIS648, ATA/133, ATX, DDR, 8X AGP, Ljud

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&CatID=10&p=33315&view=detailed

 

/Andrea

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andrea_Tylén

Tack för svaret!

 

Vad är det som gör AMD-alternativet bättre eller rättare sagt, vad är det som inte är bra med Celeron?

 

Jag lägger gärna lite extra pengar på en fläkt som är tystare. Är det någon som har något tips på en tyst fläkt som skulle passa?

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-13 00:06:08 av Andrea_Tylén]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andrea_Tylén

Ett uppgraderingspaket med en P4 kostar runt 3600kr medan det alternativet jag tidigare skrev om kostar runt 1500kr.

Är det värt skillnaden i pengar?

Är prestandan så pass mycket bättre på en P4?

I datorväg brukar ju alltid de senaste produkterna ha uppskruvade priser.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-13 00:34:30 av Andrea_Tylén]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andrea_Tylén

Jag ska framför allt använda datorn för att spela in musik. Dvs musikinspelningar med instrument etc.

 

[inlägget ändrat 2004-02-13 00:37:30 av Andrea_Tylén]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag ska framför allt använda datorn för att spela in musik. Dvs musikinspelningar med instrument etc.

 

Då har du väl ett annat ljudkort än det inbyggda? om inte borde du överväga ett.

Mer minne, jag brukar inte råda att skaffa mer minne direkt, men det du ska göra är oftast minnes krävande därför 512 mb minne

 

hd har du en snabb redan?..den är viktig vid din typ av tillämpning

 

Amd eller intel.. spelar ingen större roll, lika snabba ungefär.

 

Men det är fler "klantar" som köper amd därför framstår det som om den har mer problem.

 

Lite pengar, lite kunskaper + amd.. ser ut att ofta följas därav en heldel problem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men det är fler "klantar" som köper amd därför framstår det som om den har mer problem.

 

Lite pengar, lite kunskaper + amd.. ser ut att ofta följas därav en heldel problem...

 

Vad menas med "problem"?

 

Att AMD genererar värme och har högljudda fläktar. En del menar att deras CPU-fläktar är svårmonterade?!

 

I övrigt, hur går det när en "klant" kommer över en P4:a?

 

Finns tysta fläktar... :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med "problem"?

 

Att AMD genererar värme och har högljudda fläktar. En del menar att deras CPU-fläktar är svårmonterade?!

 

Amd har inte mer värme problem än Intel, inte numera, ofta helt motsvarande fläktar, och monteringen är inget problem..

 

Problem följer ofta av "dålig kunskap" ... och tyvärr finns det ett samband med svag ekonomi, dåliga kunskper, på individnivå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Amd har inte mer värme problem än Intel, inte numera, ofta helt motsvarande fläktar, och monteringen är inget problem..

 

Jag har läst flera olika inlägg under en tid härinne att folk gnäller om att AMD genererar så mycket värme. Därför krävs kraftfulla och högljudda fläktar.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst flera olika inlägg under en tid härinne att folk gnäller om att AMD genererar så mycket värme. Därför krävs kraftfulla och högljudda fläktar.

 

Se där.. ett exempel på dålig kunskap..

fakta

ftp://download.intel.com/design/Pentium4/datashts/30056101.pdf sid 62

 

Intel P4 89-103w

 

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/26237.PDF sid 34

 

amd 68- 76w

 

dvs intel avger mer värme ...

[inlägget ändrat 2004-02-13 20:52:59 av Nisse pEee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andrea_Tylén

Tack för engagemang...

 

Angående ljudkort och hårdisk så har jag redan ett Audiophile 2496 och en 120 Gb Barracuda på 7200 varv/m så det borde räcka.

Ett hyggligt grafikkort har jag också.

 

För att få datorn tystare har jag tänkt att köpa ett Antec Sonata chassi och ett AcoustiPack. Eftersom jag aldrig har använt AcoustiPack så vet jag inte hur jag ska använda det. Är det någon som känner till någon sida där dom visar vart man ska placera alla gummaplattor etc?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som känner till någon sida där dom visar vart man ska placera alla gummaplattor etc?

 

Det följde med en tydlig instruktion till mitt... sedan är de såpass formskurna så det är inte svårt att luska ut.

 

 

När det gäller diskar så vore det vettigt att komplettera systemet så du har operativsystem och program på en separat disk och din ljuddata/inspelning på en annan. Komplettera med en WD Raptor som dedicerad systemdisk så ökar responsen överlag märkbart - jag lovar :)

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöder alla moderkort SATA-hårdiskar?

Nej.

Därför köper man ett kontrollerkort med SATA-stöd. Jag har ett Promise SATA 150TX2 plus, som har två SATA-anslutningar och en anslutning för IDE ATA-disk. Promise har också SATA kort med fyra anslutningar för SATA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...