Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel datum vid start av dator


Lars7

Rekommendera Poster

Varje dag som jag startar min dator så är det föregående dags datum och det klockslag som jag stängde av datorn.

 

Två gånger de senaste två veckorna har jag inte kunnat starta datonr eftesom det har blivit fel processorhastighet och det kommer upp följande text. "CMOS Checksum Error - Default Loaded"

 

Det är en Pentium II MMX 300 MHz dator.

 

Vad kan det vara för fel? Kan det vara batteriet som är slut och i så fall var sitter det och hur ser det ut? Kan jag byta det från en gammal dator jag inte använder och sätta i den här datorn?

 

MVH.

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kan det kanske bero på att CMOS-batteriet är slut?

 

P2:a av din sort har väl några år på nacken.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-08 11:34:56 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Bäst är väl att sätta dit ett nytt batteri, kolla storleken och gå till Clas Olsson eller liknande.

-Behöver inte vara exakt av samma fina lithiumtyp som originalbetteriet, räcker med ett vanligt alkaline eller silveroxidbatteri för en tia eller två.

 

(Antagligen skall du väl knappast behålla din gamla burk i sex-sju år till? -Ett billigt alkaline räcker två-tre år). Annars kan man vara drastisk och löda dit en batterihållare och sätta dit ett AA-batteri eller två (beroende på spänningen). Räcker i "tusen år"..

 

Edit: Batteritypen är alltså betydelselös, se till att spänningen är densamma, det räcker.

[inlägget ändrat 2004-02-08 11:44:40 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var sitter ett CMOS-batteri någonstans och hur ser det ut i så fall? Datorn är troligen från 1998.

 

MVH.

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. var någonstans i datorn sitter det här batteriet? Jag har inte hittat något som ser ut som ett batteri.

 

Jag har en gammal dator från 1995 som jag vet att batteriet funkar men jag hittar inte det heller men går det att byta med det i annat fall? Tills jag kommer iväg och kan köpa ett nytt.

 

MVH.

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni ska ha ett jättetack för svaren. Då ska jag försöka leta rätt på batteriet. Jag hittade ett lithiumbatteri här hemma så jag ska se om det passar .

 

MVH.

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Chakotay!

Long Time No See!

 

(Till och med Voyager har slutat för länge sen! ;)

 

MVH

Archer

AKA

CJB in this time-zone

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen CJ! great :-)

 

såg också Chakotay's inlägg, fick en undran om vart Nibbler och Whistler tagit vägen, slutat?

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...