Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra pc-butiker i sthlm/nätet?


bepsi

Rekommendera Poster

Hej,

 

ska fixa en ny PC hemma och behöver ha ris och ros angående pc-leverantörer i sthlm eller på nätet. Jag har funderat på att köpa delar, men har tänkt om och tar hellre ett färdigt paket alt beställer och ngn annan plockar ihop(detta för att få garanti på burken....och ja, jag betalar gärna lite extra för det).

 

Nu vill jag bara veta om ni har tips på vilka som är gör stabila datorer till ett bra pris?

 

Jag kan tänka mig både AMD och pentium (AMD för budgeten), och vill ha minst 512 MB, 120 GB, grafik 128 + tv-ut, LAN, USB/firewire, CD-RW/DVD-läsare och helst en tyst, LITEN låda (har funderat på shuttle, men vet inte om en AMD får tillräcklig kylning, ni kanske vet?).

 

Jag jobbar som designer och behöver bara en burk som fixar att köra de mjukvaror jag behöver samt kan hantera tyngre bilder(så ev 1024 MB RAM då...) men jag är inget spelfreak.

 

Alla tips emottages tacksamt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går förmodligen att hitta något hål i väggen i stan eller en postordermjölkpall på vischan som är någon krona eller två (men inte mer!) billigare, men servicen och bemötandet ger dom fem grodor: http://www.dataprince.se/

 

T-Skanstull. En hållplats med Blå Bussen mot Slussen...

 

(Vi ordblinda får ofta rätta oss...)

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-06 15:24:18 av Lars2W2]

[inlägget ändrat 2004-02-06 15:25:29 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte rekommendera dataprince.

Billiga, ja... men supporten är under all kritik.

 

http://www.mycom.se/ kan jag däremot verkligen rekommendera. Trevliga, kunniga, men inte lika billiga senast jag tittade. Miljön är lugnare också, det har alltid vart kaos på dataprince när jag vart där.

 

mycom hittar man vid hötorget, längst upp i PUB-huset.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dataprince har jag handlat dator på en gång. Aldrig mer. Maken till inkompetens har jag sällan varit med om. 6 (SEX!!!) gånger fick jag lämna in burken första 2 veckorna. 3 gånger pga felaktigt installerat OS och 3 ggr pga att de stoppade in billigare och sämre komponenter än jag beställ. Inkompetens eller lurendrejeri, ingen aning. Men jag kan definitivt inte rekommendera dem.

Senaste åren har jag varit mkt nöjd med service och kompetens hos Compucraft på Sveavägen mittemot Handels.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag håller med angående mycom som bra databutik, högst upp i andra pub huset, bakom hötorgshuset.

En annan som jag köpt av en gång är Bantorget Data på

Upplandsgatan 6A, håller hyfsade priser.

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Mycom. Inte billigast, men mycket kunniga och hjälpsamma.

Inte alltid mycket kunniga. Har precis kommit hem efter att ha blivit upplyst av en av Mycoms säljare (efter drygt 30 min. köande), att Netgear DG834 inte är ett ADSL modem, utan bara router, firewall. Men tittar jag på Netgears hemsida så står det att DG834 är ett ADSL modem/router/switch/firewall i ett.

Vem kan man lita på?

 

Länk till Netgear DG834:

 

http://www.netgear.com/products/details/DG834.asp?view=hm

 

Tänkte aldrig på att be att få se på kartongen, då säljaren stog på sig och svarade på min fråga: Är du helt säker att det inte också är modem? Ja visst, fick jag till svar.

Till saken hör att Mycom listat det som "Brandvägg" i sin produktlista. Kikade på lagerstatus innan jag gick till Mycom och då fanns det i lager. Ser nu att det inte är lagerfört, utan beställningsvara. Där rök ett nytt modem i morgon då de öppnar.

 

Men visst kommer jag fortsättningsvis handla på Mycom.

 

[inlägget ändrat 2004-02-07 15:18:37 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit hem efter att ha blivit upplyst av en av Mycoms säljare (efter drygt 30 min. köande)

 

Och så är det alltid! Hur kan ett dataföretag ha så usel service på SÄLJ-numret? Har flera gånger ringt upp för att handla saker till firman, väntat 20 minuter, blivit förbannad och ringt Dustin som tar emot samtal på 1 minut. Genom åren har dom förlorat 100.000+ i sälj genom att jag lagt på.

 

(Anledningen att jag ändå ringer dom iblad är att det gångavstånd och ibland e det brådis.)

 

MYCOM borde allvarligt fundera på anställa ett par telesäljare...

 

 

red. Ser att du avser själva kassaköandet som är minst lika uselt. hursomhelst så skulle dom tjäna på anstääla mer personal

[inlägget ändrat 2004-02-07 16:26:36 av Elake Måns]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så är det alltid!

 

Nja inte här, ringt och frågat om en pryl finns på lagret, sedan åkt och hämtat det, inget köande m.m.

Enda gångerna jag stått i kö är på lördagar, vilket har sin förklaring.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så är det alltid! Hur kan ett dataföretag ha så usel service på SÄLJ-numret?

Vem har pratat om telefon?

Jämfört med de flesta andra butiker i Stockholms innerstad har Mycom har dessutom överlag ruskigt duktigt (och trevligt) folk bakom disken, att de missar ibland är väl inte hela världen så länge de inte gör missar som faktiskt drabbar någon (typ att man får med sig grejjer hem som faktiskt INTE funkar som de säger).

 

Edit:

Ser att du avser själva kassaköandet

Missade den där på nåt vis, glöm min inledande fråga :-)

[inlägget ändrat 2004-02-07 17:06:59 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webhallen tycker jag verkligen om numer (många framgångsrika inköp där ;), särskilt det faktum att dom har butik också. Dock vete tusan om de monterar datorer åt en?

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni någar erfarenheter av de butiker som är helt nätbaserade då? komplett.se har t ex fått bra betyg, ngn som erfarenhet av dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har goda erfarenheter av komplett.se.

 

Köpte en hårddisk därifrån. Billig och snabb leverans (fick den 5 dagar efter jag beställt trots att detta var i mellandagarna).

 

Dock så har kompisar haft lite problem.

En fick ett defekt moderkort, som han skickade tillbaka och fick ännu ett defekt moderkort.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webhallen tycker jag verkligen om numer (många framgångsrika inköp där ;), särskilt det faktum att dom har butik också.

Lite ros till Webbhallen.

Köpte mitt Netgear modem där i em. På deras hemsida kunde man läsa att det inte fanns i lager, men tas hem på beställning och levereras nästkommande vardag. Men nu råkade de ändå ha ett nytt oöppnat, inne i butiken. :thumbsup:

Men det var bättre läge med deras gamla butik, bara ett kvarter hemifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte här, ringt och frågat om en pryl finns på lagret, sedan åkt och hämtat det, inget köande m.m.

 

Då måste du&jag leva i parallella universum, senast idag var jag där och skulle ha minnen till en bärbar. 10 minuter telefonkö och sedan dryga 35(!) minuter kassakö.

 

...& sen håller jag med om att dom trevliga och "normal"-kunniga för att vara butikspersonal - men den dag en ny välsorterad databutik är inom gångavstånd, så har Mycom sett det sista av mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att Webhallen har lokaliserat sig vid Hötorget, juh!
Det är ju ganska långt ifrån Hötorget, det ligger närmare centralbadet ;)

http://www.webhallen.com/mall.php?site=hamta

 

Men de har ofta en del helt nya adventures som ingen annan har

http://www.webhallen.com/list.php?avd=1&konsol=5&genre=326&chr=&sort=3

 

 

0x--x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WEBHALLEN.COM Filmer,Spel,Hårdvara,Mjukvara och Hemelektronik på samma ställe till bra pris.

Tummen upp för webhallen!!!

 

 

 

 

"Speed kills. Switch to WindowsME and save lives!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ganska långt ifrån Hötorget, det ligger närmare centralbadet ;)

 

Kommer ihåg när man handla från skribofont som var en hyfsat bra butik, men lite längre bort än webhallen dock ;-)

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ganska långt ifrån Hötorget, det ligger närmare centralbadet ;)

Jag sitter & häckar på Olof Palmes Gata rätt ofta (ödets ironi) så det ska nog gå bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i kritiken mot Dataprince!

En kamrat (jo det är sant) köpte färdighopplockat paket där efter hans egna specifikationer. På lådan sitter en klasisk "garantin ej giltig om denna bryts"-lapp. Misstänksam som jag är så körde jag AIDA och fann att de komponenter han önskat och betalt för(!) ersats med billigare versioner. Dessutom så hade burken minnesfel på RAM från dag ett. Hua...

 

Webbhallen har bra priser, stort utbud och dess personal har hittils visat sig kunnig och trevlig.

 

Mycom är kanske något dyrare än webbhallen (speciellt på vissa produkter) men annars en bra affär.

 

Det är ju trots allt trevligare att köpa prylarna i butik! Man får allt på en gång och "slipper" fraktkostnaden. Reparationer och återköp bli ju även det bra mycket enklare. Väger helt klart upp den lilla prisskillnad det faktiskt handlar om vid internetköp.

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Precis intill webhallen i en liten håla finns det en lite gubbe som säljer dataprylar, har ser väldigt snäll ut, men om priser, support etc. kan jag inget säga då jag alldrig handlat där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...