Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur mycket är en fast tjänst värd?


Heinz

Rekommendera Poster

Sitter idag på en fast heltidstjänst som nätverksansvarig på ett företag med 90-talet anställda. Jag har för avsikt att starta en egen konsultfirma och istället hyra ut mig som konsult till bla. företaget jag idag är anställd hos. Detta innebär således att jag säger upp mig från min nuvarande fasta tjänst, frågan jag ställer mig är: För att släppa min fasta tjänst och låta företaget spara pengar på sikt, bör jag på ngt sätt försöka få till en deal där jag får några månadslöner som kompensation? Ngn som har erfarenhet av detta eller liknande uppgörelser?

 

Tacksam för kommentarer. .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många företag har klausuler på att de inte får ta in anställda som säger upp sig och startar konsultfirma. Har du någon deal me dkonsultinköparen för företaget redan, eller? Annars verkar det mest osäkert. Du täljer ju inte guld med fällkniv som konsult idag, även om marknaden har ljusnat efter att ha varit nere i en av de djupast svackorna på länge. Tror du verkligen att du skall få en deal av företaget för att du säger upp dig? Och tror du att de kommer att "spara" pengar på det?

Jag tror inte det.

 

--

[Esc] (Konsult 1995-2001)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte ngt kontrakt eller liknande som skulle hindra mig från att bli inhyrd efter jag sagt upp mig. Jag har några årskontrakt på ingående, ifall dessa kontrakt inte går i lås så blir det ingen uppsägning och firmastart. Tanken är att vi tecknar årskontrakt på drift osv som går under vad jag idag kostar företaget per/år och på det sättet så blir det billigare för företaget och jag kan ta in fler jobb och på sätt dra in mer pengar på flera kontrakt.

 

Vad det gäller att tälja guld så är det inget jag förväntar mig. Det jag förväntar mig är en stor utmaning, hårt jobb och att jag kan växa både kunskapsmässigt och som person =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller att tälja guld så är det inget jag förväntar mig. Det jag förväntar mig är en stor utmaning, hårt jobb och att jag kan växa både kunskapsmässigt och som person =)

Ja, om du har ett par kotrakt på G, så finns det ju en möjlighet för dig att "bredda" dig, då du får se flera världar än din nuvarande arbetsgivare. Du vet säkert vad för risker/möjligheter som finns med att bli egen konsult, så de tänker jag inte dra för dig här.

 

Men jag tror inte du kan förvänta dig en "en deal där jag får några månadslöner som kompensation" av ditt nuvarande företag.

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

[inlägget ändrat 2004-02-02 11:11:25 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...