Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som har b-one.net som webhotell


Bulldog

Rekommendera Poster

jag funderar på .htaccess- och .htpasswd-filer metoden. För vad jag har förstått är det en säker metod.

Vad kör du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det inte att fungera. Det är därför jag söker någon som har samma webhotell. För då kanske jag kunde se hur ni har skrivit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry killen, upp till öronen med studier ;)

 

så ska vi se :D

 

Förklara precis vad du har i tankarna...mer preciserat än sist :) .htaccess är ju en inställningsfil för varje katalog (ibland även dess underkataloger). Här sätter du bland annat om t.ex mappen /hemligt ska listas, eller om den ska vara lösenordsskyddad, eller kanske att den bara ska lista filer med viss ändelse, eller att vissa IP-adresser inte ska få tillgång etc osv...

 

Du hittar nog mkt info om just .htaccess på http://www.apache.org

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina tankar är att när jag klickar till en länk som jag har liggande på min hemsida, har tänkt mig en adress bok så vill jag inte att vem som helst skall komma åt den utan vill att man skall uppge ett lösenord för att se den. Det är det jag har problemet att få att funka, så det var därför jag sökte någon som hade samma webhotel, för då kunde jag ju se hur den personen gjort för att få det att funka. Vad behöver du för mera info?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, vad jag vet så behöver du

skapa en passwords fil innehållandes det lösenord som du ska anropa. Detta gör du med ett verktyg som medföljer apache, testa att ladda ner det från länken jag skickade dig. <--------- NGN SOM HAR EN BÄTTRE LÖSNING??

 

därefter får du inkludera lite kod i din .htaccess fil som ligger i den skyddade mappen som länkar till psswd filen. Vad som är viktigt är att din föregående mapp inte då listar passwords filerna. Dock borde detta vara satt som en standard regel i B-one's apache server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått ordning på det ännu?

 

Jag administrerar en sajt som ligger hos www.b-one.net och där använder jag mig av .htaccess och .htpasswd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på jobbet nu, men är hemma igen vid 16,40. Då kan vi kolla mera. Jag har dom i samma mapp. Har du ICQ så kan vi köra där över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom detta är ett forum där man ska lära av varandra tycker jag att vi fortsätter här.

 

Skriv ut dina filer och samt svara ang ASCII.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser min .htaccess ut

 

AuthUserFile /customers/bulldog.com/bulldog.com/httpd.www/ml/.htpasswd

AuthGroupFile /dev/null

AuthName EnterPassword

AuthType Basic

 

require user bulldog

 

och min .htpasswd

bulldog:33gphoHm2wV8A

 

fick det lösenordet efter varit inne på http://mirage.golden.net/generator och använt bulldog som lösenord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut tycker jag.

 

Nu några felsökningsfrågor:

1. Ligger bägge filerna i katalogen ml som i sin tur ligger direkt under din hemma/root-katalog?

 

2. Du skriver fortfarande inte om du skickar upp i ASCII format eller inte.

 

3. Har du en index.htm/html i katalogen ml?

 

[inlägget ändrat 2004-02-05 17:08:24 av TinTin7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar med ASCII Glömde skriva det

 

ml mappen ligger rooten www.bulldog.com/ml

 

bägge filerna ligger ml mappen

har lagt upp en test sida i ml mappen (test.htm)

har ingen index i ml mappen

 

Index sidan ligger www.bulldog.com/index.htm

 

index.htm filen är en frame uppdelat i 3 sidor meny till vänster, top ovantill och en huvud sida till höger

 

när jag skriver in www.bulldog.com/ml får jag upp lösenords rutan skriver användar namn: bulldog lösen: bulldog men det funkar inte.

 

när jag skriver in www.bulldog.com/ml/test.htm så kommer filen fram utan problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

la upp samma index fil som jag har i roten.

när jag skriver in www.bulldog.com/ml

kommer indexsidan upp fast den säger att den inte hittar länkarna som är kopplat till den

 

när jag skriver in www.bulldog.com/ml/test.htm så kommer filen fram utan problem

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skapade ett nytt lösen

 

samma sak, när jag tog bort index så fick jag upp detta

 

Forbidden

You don't have permission to access /ml/ on this server.

 

får inte upp lösenords rutan längre heller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...