Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ofrivillig administratörsutdelning


Jecke

Rekommendera Poster

Datorn är ansluten till en NT-domän med ca. 180 datorer. När vi användare vill ut på internet måste vi först installera en proxyclient. Denna proxyclient gör att man kan använda icq o diverse andra program. Utan Proxyclienten är det endast möjligt att surfa via port 80 o inget annat..

 

IAF när man installerat denna så kan man se på Win98/me-datorer att nu helt plötsligt har domänadministratören fulla rättigheter.

 

FRÅGA 1. Får det vara så här ? ? Min datorn är min egen ju, och jag har inte skrivit på nåt avtal..

 

FRÅGA 2. När man installerar proxyn får man leta upp sig till en supportburk på nätverket, väl där är det inte en exefil man kör utan man kör en genväg som går nånstans, man ser aldrig nåt förutom att proxyinstallationen startar och att några BAT filer körs.

Är det nån som vet hur en proxy fungerar och kan säga om det är så av standard eller om domänadministratören i förväg ställt in vad som ska ske i och med installationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IAF när man installerat denna så kan man se på Win98/me-datorer att nu helt plötsligt har domänadministratören fulla rättigheter.

 

FRÅGA 1. Får det vara så här ? ? Min datorn är min egen ju, och jag har inte skrivit på nåt avtal..

I och med att du kör Windows 98/me, så säger det ju sig själv. Noll säkerhet, särskilt i nätverk. Kommer någon åt din maskin så kan den ju göra vad den vill. Skaffa ett annat operativsystem

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag kör Win Xp Pro

2. Jag vill ha ett program som övervakar trafiken och meddelar mig när nån är i utdelade resurser.

Fanns ett program som heter Netwatcher Pro, men det funkade bara till win 98/me. Detta program blinkade till i en ikon var gång nån connectade "ungefär som ftp"

3. Jag vill inte stoppa nån trafik...

4. måste finnas nåt liknade program

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, missförstod ditt inlägg, Trodde du körde 98/me, och var sur för att du inte hade något skydd.

 

My Err!

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är det din privata dator då som du betalt?

Annars antar jag att du godkänner det som händer iom att det är du själv som väljer att installera proxyklienten.

Är det företagets dator som dom betalt så är det deras och bestämmer helt vad som skall installeras.

 

2. Antaligen är det just en bat fil som kallar på installationen och gör de inställningar som behövs utan att användare skall göra några inställningar. väldigt smidigt. Slipper det bli massa fel än om alla användare själva skulle svarat (Som jag antar är den gamla MS proxy 2, vet ingen annna som anänder proxyklient)

 

För övrigt tycker jag det är ganska normal att domain admin har fulla rättigheter på alla datorer i domänen, med eller utan proxyklient.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...