Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ringa utomlands..


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

CJ Björkdahl

Jag tittade på vad det kostar med ett vodaphone (phone måste väl ändå stavas med ph??) kontantkort (svenskt) att ringa i semesterlandet Espanien: över 13 kronor per minut!!! (svensk internationell taxa)..

 

Givetvis ekonomiskt självmord, och surfade in på vodaphones spanska hemsida som finns på engelska. (intressant information om spanska kontantkort saknades givetvis på engelska..)

http://www.vodafone.es/Vodafone/ParticularesPS/ParticularesPS/0,2603,8574,00.html

 

19 cent per minut för samtal inom Spanien och spanska vodaphonenätet. Att ringa hem till Sverige ("mucho intressantes") kostar 50 cent på dagen och 30 på kvällstid.. Löjligt låga priser jämfört med hur det är att ringa internationellt med svenska kort/ abonnemang!

 

Eftersom mina spanskakunskaper är något begränsade (har endast läst franska, som påminner en del) så undrar jag om någon lyckats klura ut vad ett kontantkort kostar? Antagligen runt 100 kronor, men det vore skoj att veta..

 

(Dumt att man behöver köpa minst två kontantkort för två telefoner, annars tar "kopplingen" vägen över Sverige och kostar svinmycket).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Någon som köpt ett spanskt kontantkort och vet om informationen (bruksanvisningen) också finns på engelska?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på att ringa I utlandet och TILL utlandet.

 

Har du ett svenskt kontantkort och ringer TILL utlandet är det billigaren än att ta med kontantkortet till samma land och ringa hem därifrån.

 

Ska man vara i tex spanien och planerar att ringa mycket till sverige, lönar det sig definitivt att skaffa en spanskt kontantkort.

 

Tar du däremot hit det spanska kontantkortet och ringer till spanien, kostar det skjortan. Det har med roamingavtalen att göra, det kostar mycket att vara gäst i en annan operatörs GSM-nät.

 

(Vodefone stavas inte med ph. Fråga mig dock inte varför. Det enda jag vet är att voda står för VOice DAta (enligt kundtjänsten)).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Var inne i hemsidan. Men oavsett hur mycket jag försökte så fick jah inte fram något info om hur mycket kostar själva kortet. Bara att det finns 2 typ av "abonnemang". En som heter VF och som riktar sig mot de som ringer mycket till andra Vodafone kund. Och Auto-recargable som har en flatt tariff. Ringer du för 20 euro så för du 10 att ringa för. Som "default" så är den andra abonnemang som kommer med korten. Du kan byta från den till VF när du vill

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jättetack!

(Muchos Gracias!)

 

Köper absolut ett (spanskt)vodafone-kort till mobiltelefonen vid nästa Spanien-resa!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Sorry, Señor Andersson!

Jag uttryckte mig oklart:

 

Att ringa med mobiltelefonen i Spanien alltså.

Klart billigast att ha ett spanskt kontantkort då.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Hej på er!

För att klippa konstnaderna rejält när du ringer utomlands så rekommenderar jag Rebtel (http://www.rebtel.com).

 

Vi (ja, jag jobbar där) har en tjänst där vi skapar lokala nummer till dina utlandskontakter. Det innebär att du betalar kostnaden för att ringa 08-numret till din operatör + en låg minutkostnad till oss (10,4 öre till fast nummer i spanien och 1,30 kr till spansk mobil). Kolla övriga priser på http://www.rebtel.com/en/Rates/Rates/

 

Dessutom kan du undvika att betala oss någonting alls! Kolla på http://www.rebtel.com/en/How-it-works/Dont-click-here/

 

Det fina i kråksånger är att när du åker till Spanien och har köpt ditt kontantkort så lägger du bara in ditt spanska nummer på kontot och vips så ändras alla dina lokala Stockholmsnummer till lokala spanska nummer tex Madridnummer. Kostnaden att ringa sverige blir då lokalkostnaden till den spanska operatören + en minutkostnad till oss (12,4 öre till fasta nätet eller 90,4 öre till mobil)

 

Komma igång lätt:

* Skicka ett SMS till +46 730 120 526 med din väns namn och nummer, till exempel “John +442076297522” så får du tillbaka ett SMS med ett 08-nummer.

* Ringa in till +46 8 5032 1100 och följa instruktionerna.

 

[inlägget ändrat 2007-09-26 13:40:16 av Chai340]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, gammal tråd... reklam, visserligen inom trådens ämne men ändå ber jag dig beakta Eforums regler:

 

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

/T

En av Eforums moderatorer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Morgan Christiansson

Hej.

 

Skulle vilja tipsa om min nylanserade tjänst som gör det enkelt att få en översikt vad det kostar i utlandet samt hitta billigare alternativ. Priser för Spanien finns självklart med. http://www.ringutomlands.se/

 

 

(Till Eforums moderatorer: Denna tråd är resultat #28 på för "ringa utomlands" på google, därav att denna tråd bubblar upp ibland)

 

[inlägget ändrat 2009-09-24 15:46:50 av Morgan Christiansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...