Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3 stycken


Ech

Rekommendera Poster

Jag sitter med ett litet problem, och funderar på om det finns någon därute som haft nåt liknande..

Jag har ettMatrox g400 grafikkort medutgång för 2 st skärmar, och ett annat grafikkort som sitter på en pci-plats. jag skulle vilja ha tre skätrmar som jag kan visa dokument/kurvbilder på..

Någon som vet o m det går?

 

Jag har windows 2000 på burken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nje, jag tryckte i 3 st Pci.kort i en 3.2Ghz burk.

Men jag fick inte ens alternativet med dubbla skärmar, plockade då ur 1 av korten , men fick fortfarande inte upp funktionen, så jag återgick till AGP-kortet med dubbla utgångar, och då fungerade det!!

Men jag är inte nöjd...jag måste ha 3 skärmar!!!

Vad missade jag?

Pci korten var av enklare variant, men två av dom har jag testat i en gammal dator och det funkade med 2 skärmar där..men inte i den nya..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nja..

 

Det behöver det inte alls. "Alla AGP", tja.. Det finns ju bara en AGP-plats i datorn..

 

Jag kör 2 nVidiakort i burken (Ett Ti4200 AGP och ett MX440SE PCI) och detta går utmärkt. Jag antar att det är enklare att få två kort av samma "typ", dvs. nVidia i mitt fall, att fungera tillsammans än två olika kort från helt olika tillverkare.

 

Två nVidiakort med dubbla skärmutgångar ger 4 skärmar totalt, tv-skärmar oräknade. (6 skärmar blir det då.)

Kan fås för tusenlappen, om man köper två MX440 a 500:- st. Och då fungerar det garanterat. (Den ena måste vara PCI och kostar då lite mer, duger gott med MX440.) PCI-kortet i exemplet nedan har dock endast en VGA-utgång+1 TV)

 

Exempel:

http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=5407519

Och:

http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=5407522

 

(Givetvis finns det snabbare kort att stoppa i burken när det gäller AGP, men det behövs inte om man inte skall spela spel, kortet duger dock åt lite spelande också)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt svar lär finnas här: http://www.realtimesoft.com/multimon/ - men du får förstås grotta ner dig en del på sidan :)

 

...för att vi ska kunna hjälpa måste vi ha exakta namn och modeller på alla korten. En del kort fungerar bara som primary i flerkortsriggar exempelvis, medans många inte fungerar alls eller bara som secondary (?).

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//Please note that old PCI video cards (S3 Trio, ATI Rage, etc) need to be primary in BIOS in order to work with Windows 2000/XP and later. Because only a single card can be primary in BIOS, this means that you're limited to a single card of this type per system.//

 

I mitt fall så har jag ett Ati Rage, och om det inte spelar nån roll med AGP/Pci så kanske det går att ha detta kortet som primär, och mitt Matrox med dubbla utgångar som sekundärt?

 

eller vad tror ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall så har jag ett Ati Rage

 

Hmm, jag har lekt med RageII förut i flerskärmsuppställningar, helt utan framgång. Har för mig ATI aldrig utvecklade flerskärmsstöd i drivrutinerna, vilket alltså behövs. Åtminstone inte i Win2k (och då förmodligen inte WinXP heller). Det kanske fungerar bättre med vanliga Rage dock?

 

Men visst, testa du - bara å ändra i BIOS om first VGA ska vara AGP eller PCI. Dock verkar ett sådant kort väldigt långsamt, verkar vettigare att skaffa ett Matrox dual till i PCI-version att komplettera med.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ett matrox till?

Är Weyland galen eller? ;)

-Att byta ut båda korten till nVidia kostar totalt 1000 kronor, och ger ett betydligt snabbare system totalt än att ha gamla slöa matrox.... Och vad kostar matrox?

 

-Kasta i stället bort matrox och satsa nVidia helt och hållet! Matrox borde ha dött för länge sedan!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett matrox till?

Är Weyland galen eller? ;)

 

Nej, när det gäller dubbla skärmar är Matrox fortfarande vassast, åtminstone om man inte tänker pyssla med 3D vilket jag antog inte var syftet med tanke på vilka andra modeller som tagits upp... Nvidia nview är inget vidare gentemot Matrox mjukvara tycker jag - men visst, 3D går juh inget vidare, om man behöver det (dock går det inget vidare med dubbla skärmar och 3D-accell. ens med Nvidia ärligt talat, stödet är för dåligt för fler än en skärm).

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Delvis sant, men matrox har väl haft samma hårdvara sedan 1999 eller något i den stilen? -Samt kostar crazy mycket!

 

Bildkvaliteten räcker och blir över om man kör DVI, även VGA funkar hyfsat bra. (Dock ser jag en del artefakter och liknande på min P275-IBM-skärm, skall byta ut grafikkortet med DVI snarast)

 

-Matrox är att ha moped när alla andra har Ferrari, eller åtminstone Volvo med insprutningsmotor..=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Matrox är att ha moped när alla andra har Ferrari, eller åtminstone Volvo med insprutningsmotor..=)

 

Hmmm.. nej, vägrar nvidia på kontoret fortfarande - för mycket instabila drivrutiner, dålig bildkvalitet (vga) och usel tilläggsprogramvara ;)

 

Matrox, det är stabilt det - och snyggt (i 2D), vilket är vad som räknas tycker jag. Sedan är de, som du säger, inte så nya - och därmed billiga.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Matrox piskar nvidia.

Jag har ett GeForce4 Ti4600 och det är inte ens nära det färgdjup och skärpa som mitt gamla Matrox G400 har.

 

Men man kan ju inte spela schysta spel på Matrox.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...