Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hänger sig vid arbete.


tjoff

Rekommendera Poster

Hej

 

Har fått en dator som jag ska fixa i ordning lite. Det är en rätt fin dator med en 2.8 gHz P4a, radeon 9000 mobilty 512 mb ram m.m.

 

Problemet är att när man suttigt i word ett tag så får skärmen ibland för sig att tona sig vit (med undantag av vissa grafikfel (linjer).

 

Något jag märkt är att fläktarna ibland får för sig att köra fullt och sen aldrig lägga av - trots att den luft som kommer ur datorn inte är särskilt varm.

 

Min teori var då att någon del av datorn blev överhettad (nån kylning som glappade lite eller nåt). Men efter att ha kört 3dmark ett par ggr så tvivlar jag.

 

Jag har bara kunnat återskapa problemet då jag använt word. Jag har i och för sig inte använt datorn så mycket men slutsatsen jag dragit är att problemet inte ligger i överbelastning/värme. Problemet dyker upp vid batterianvändning och när man kör med nätsladd.

 

Jag har inte bytt drivrutiner (mer än att ha installerat de som följde med vilket antagligen var de som låg inne från början).

På ATis hemsida så står det att man måste ladda ner drivrutinerna hos (i mitt fall) fujitsu siemens. Men de har bara drivisar på tyska(!) - vilket jag helst inte vill köra med (jag skulle klara mig med tyska men inte de som använder datorn).

 

Fujitsu-Siemens datorn är en Amilo D 8830.

Visst skulle man kunna lämna in den på garantin men sålänge jag inte är säker på att det är ett hårdvarufel så försöker jag undvika det.

 

[inlägget ändrat 2004-01-16 00:07:24 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att drivrutiner är på tyska spelar ingen roll

 

att Word krånlar är nog inget ovanligt har det gjort för mig bara att installera om se om det hjälper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte?

Alla inställningar för grafikkortet kommer väl bli på tyska?

 

Jag har då aldrig varigt med om att skärmen blivigt vit av ett program och tvivlar att word e boven. Men fick jag med word skivan så får jag testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Photoshop eller ett 3D prog som exempelvis Maya ple som är gratis så kan du pressa datorn till 110% om du renderar en riktigt polygontät miljö i maya.Då lär du få ett svar på om kylningen är otillräcklig eller inte fungerar särskillt bra,Går att pressa dotorn med en stor bild i Psp också,Tyvärr är programmet ganska dyrt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta hem ett prog som heter fanspeed,då får du en hyfsat detaljerad information om Värme,Fläktvarvtal osvskulle även kolla biosinställningarna på ex processorvärme i hybernate mode

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måst gå att ha ati:s egna divrutiner

 

Nej, de fungerar inte till mobility kort.

 

 

Pressa datorn tror jag att 3d mark fungerar alldeles utmärkt till. Det pressar ju även grafikkortet vilket jag inte tror att Maya m.m. gör på samma sätt.

 

Ska se om jag kan få ut några temperaturer ur nåt monitor-program men eftersom det är en bärbar så vet man aldrig..

 

 

I och med att det är en märkesdator så brukar BIOSen inte vara så funktionsrika men jag ska kolla.

[inlägget ändrat 2004-01-16 22:03:31 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du har uppdaterat Office paketet för att eliminera de kända buggarna (ex. 100% cpu buggar).

 

2. Du har laddat hem de senaste drivisarna f.n. version: 6.14.1.6307 Build: 7.84-030228a1-008603C

Finns för x830 serien här: http://solution.fujitsu-siemens.com/DriverCD/_DriverSteuerung/GB/Amilo/Amilo_Dx830_755IA5_WinXP.htm

 

Lycka till!

 

 

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

 

[inlägget ändrat 2004-01-17 00:49:23 av Niklas Nyfiken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ledsen för att jag har varigt inaktiv ett tag.

 

Nu har jag i alla fall formaterat och installerat om XP från scratch. Kört senaste drivrutiner till allt och uppdaterat från både windowsupdate och officeupdate och problemet är kvar.

 

Fortfarande kan jag stressa datorn hur mycket jag vill utan att något händer men under normalt skrivande kan den hänga sig med några konstiga effekter på skärmen.

 

Det jobbiga är att lämnar man in datorn så lär ju inte dom sitta med den å pula tillräckligt länge för att den ska hänga sig. Vilket betyder att man antagligen får tillbaka den och får betala 'undersökningen'.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har en också en sådan dator som du har och har samma problem så det är inte bara din dator som det är fel på. Meddela gärna om du löser problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...