Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop CS + sedlar = :-(


tjoff

Rekommendera Poster

Intressant... Vad är nästa steg? Stora företag (med gott om pengar) får sina logotyper skyddade mot förvrängning..?

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt faktiskt, det har verkligen blivit en folkstorm, och förhoppningsvis kommer Adobe fixa detta fel i programvaran snart. Vi vill ju inte ha Big Brother i vår programvara som säger vad man får och inte får göra.

 

Lite läskigt att Photoshop faktiskt analyserar de bilder du öppnar... Undrar om de skickar en kopia på alla bilder man öppnar till Adobe oxå? ;)

 

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paint Shop Pro 8 gör samma sak.

 

"This application does not support the unauthorized processing of banknote images."

och hänvisar till http://www.rulesforuse.org/.

 

Bilder på Euros.. Vissa av dem går inte att öppna:

http://www.euro.ecb.int/en/more/communication/download1.DownloadPar.0001.FileJPG.download/jpg_note.zip

 

Undras hur de gör det.. Om sedlar innehåller "vattenstämplar" (bild-vattenstämplar)..

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får en att undra över en del saker, som tex varför Acrobat 6.0 är ungefär sju gånger segare att starta än redan rekordsega 5.0 var ? Samma otroliga seghet upplevs i bildvisaren ACDSEE 6.0 jämfört med 5.0, ja, här är tom programmets egen funktion 47 gånger segare än i 5.0. Acrobat fungerar åtminstone hyfsat när det väl har startat. Vad sysslar programmerarna med ? Har dom verkligen blivit så mycket sämre på att programmera(VS.NET ?) Eller kryllar nya program med sofistikerade kontrollfunktioner och spyware ?

 

Kommer "rena" Vintage-program att bli en eftersökt vara framöver ? Det verkar redan finnas en del program där man tjänar på att nedgradera.

 

?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej acrobat 6 var verkligen för segt för mig, jag gick tillbaka till 5an.. samma med acdsee, jag kör fortfarande 3.1..

 

det är väl att det är massa extra lullull som ska laddas hela tiden. jag är inte så förtjust i adobes programmerare, jag är övertygad om att de skulle kunna trimma programmen till att starta snabbare, om det bara var något som stod på prioriteringslistorna, istället för att lägga in fler onödiga funktioner och flashiga effekter..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Lite OT:

 

Har hört från en relativt säker källa (som jobbar med förfalskningar) att nyare färgkopiatorer vägrar kopiera sedlar (åtminstone dollarsedlar). Det kommer bara ut en svart rektangel. Det hade inte jag hört talas om tidigare. Har tyvärr inte testat det själv.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hehe.. Själv har jag en lagligt "öppnad" programvara "för evigt" från universitetet.. För ett par år sedan kostade den för folk utanför untet att köpa typ 9000:-.. Får väl använda den i fortsättningen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Och går dollarsedlarna att kopiera, så "bränns" det fast ett ID-nummer i kopian som kan spåras tillbaka till dig..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Och går dollarsedlarna att kopiera, så "bränns" det fast ett ID-nummer i kopian som kan spåras tillbaka till dig..

 

Sant?

 

I så fall hur kopplas ID-numret till mig?

 

Jag kan ha kopierat dollarsedeln för att skoja med en kompis, som är dum nog att använda den.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall hur kopplas ID-numret till mig?

 

Det är väl snarare så att ID-numret kan spåras till maskinen?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> I så fall hur kopplas ID-numret till mig?

 

Det finns faktiskt människor som uppger sin riktiga adress när de onlineregistrerar produkten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Kommer "rena" Vintage-program att bli en eftersökt

> vara framöver ?

 

Jag har väl haft detta på känn länge och märkt vartåt det lutat. Datorer utvecklas inte längre utan de avvecklas. Storföretag/regeringar gillar inte den makt som finns ute hos folket i form av datorkraft. Vi kommer att få se mer sånt här i framtiden. Enda lösningen är öppen källkod. På så vis kan man ta bort oönskade funktioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Varför vill folk så gärna kunna ta in bilder på sedlar? Låt vara att det finns möjlighet att dra fram falska sedlar på det viset, men man åker dit förr eller senare i alla fall. Huvudsaken är att bilder på fina brudar etc. inte stängs av. Men jag ogillar också principen.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh

kopiatorn känner ju av fingeravtrycket på den som kopierar och skickar iväg detta tillsammans med lite GPS data i ett SMS ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Okej, jag tror er. :-)

 

Sedan skickas allt vidare till FBI och sen har man en hel armé i arslet.

 

Nice! :thumbsup:

 

Låter nästan som en science fiction, hehe.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta bara tills nästa version av kopiatorerna... Då behöver de inte skicka armén utan kopiator exploderar och tar livet av de som tänker kopiera sedlar. Givetvist finns denna "feature" beskriven mha otydbar byråkratsvenska i manualens mest finstilta villkor.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Fredrik_Adobe

Hej,

Eftersom det har varit en del diskussioner om PhotoshopCS och bilder på sedlar vill jag bara klargöra hur det ligger till;

 

Ang. CDS i PSCS

Ja, Adobe Photoshop CS har en form av förfalsknings avskräckande system kallat ”CDS” för att förhindra just olaglig efterbildning av sedlar. CDS skapades av ett konsortium av sammanslagna centralbanker över hela världen. Adobe har tillsammans med andra hård- och mjukvarutillverkare på deras begäran inkluderat våra produkter i detta system för att bekämpa olaglig efterbildning av olika valutor.

 

Det finns idag flertalet företag som inkluderat denna teknologi i sina system. Flertalet kopiatorer som säljs idag kan T.ex. inte kopiera valutor. Vad man oftast inte känner till är också att efterbildning av banksedlar är ett riktigt rävspel som innebär att siste man som håller i sedeln förlorar. Vanligtvis är det oftast konsumenter som du och jag, så visst finns det ett behov av att skydda dessa.

 

 

Eftersom det kretsar flertalet osanna rykten samt protester mot detta där många bl.a. inbillar sig att detta är ett sätt för Adobe att ”kontrollera” användaren eller at det skulle påverka prestandan negativt vill jag klargöra alla punkter runt detta i detalj:

 

1. Prestanda

2. Lagen

3. Hur kan det påverka mig som användare?

 

Prestanda

CDS påverkar EJ på något sätt prestandan i Photoshop CS. Största delen av alla de kommandon och beräkningar som sker i Photoshop CS så används inte ens CDS systemet. När det väl används är det ett kommando som tar mindre än en bråkdel av en sekund.

 

Lagligt

Det är sant att; i det nuvarande genomförandet av CDS så kommer det att förhindra inläsning av banksedlar även om syftet i sig skulle kunna tolkas som det vore inom lagens ramar.

Lagen som styr detta varierar från land till land där vi i Sverige har en lite hårdare inställning. Detta märks av att Riksbanken inte ger några som helst god godkännanden för efterbildning av Svensk valuta. Vad som är otillåtet i Sverige bestäms ytterst av åklagare och domstol och regleras av brottsbalkens 14:e kap 6§, där det bl a står:

 

"Den som eftergör inom eller utom riket gällande penningmedel eller mynt eller annorledes förfalskar sedel eller mynt, dömes för penningförfalskning till

fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst två och

högst åtta år."

 

I samma kapitel 9 § anges att

 

"Den som …utprånglar falsk sedel eller falskt mynt … eller eljest gör bruk av något, som förfalskats på sätt ovan sägs, dömes, om åtgärden innebär fara i

bevishänseende, för brukande av det förfalskade såsom hade han själv gjort förfalskningen".

 

10 § anger vidare att

 

"Den som, i annat fall än i 9 § sägs, bland allmänheten sprider något, som lätt kan förväxlas med gällande penningsedel, mynt eller offentligt värdemärke,

dömes för olaga spridande av efterbildning till böter."

 

 

Härutöver finns också lagreglerat att man kan dömas till ansvar även för försök eller förberedelse till penningförfalskning samt för underlåtenhet att avslöja penningförfalskning.

 

Adobes syfte

Detta har absolut inget med Adobes vilja att "kontrollera" användare. Vi vet att flertalet av Photoshop CS användarna använder programmet för att det är just så flexibelt och mångfaldigt som man vill. Att hitta lösningar som förhindrar användare från att göra saker i Photoshop CS ligger inte alls i Adobes intresse det vore befängt att hävda något liknande.

 

CDS är däremot ingen Adobe teknologi utan kommer ifrån det konsortium bestående av världens central banker som inte har något annat intresse än att; förhindra olaglig efterbildning av sedlar och mynt.

 

 

Förfalskning är verkligen ett område där vi ser att Adobe teknologier kan avanceras för att förhindra olaglig efterbildning av olika valutor med minimal inverkan på användaren.

 

 

Hur kan det påverka mig som användare?

Det kan i vissa fall påverka dig som användare när du försöker öppna bilder i Photoshop CS. I vissa länder har man löst det så att du kontaktar Riksbanken istället så förser dom dig med högupplösta bilder på respektive sedel istället för att du skall efterlikna själv. I Sverige däremot har Riksbanken en helt annan inställning eftersom Sveriges Riksbank inte ger sitt godkännande av efterbildning av mynt och sedlar även fast det är i reklamsyfte. Mer detaljerad information kring detta finns hos Sverige Riksbank.

 

 

Självklart är också CDS i Photoshop CS i version 1.0 som funktion precis som lagerpalletten var i Photoshop 3.0 och precis som andra funktioner är

 

 

Adobe intresserade av vilka problem som just denna funktion skapar för dig. Att man inte kan efterlikna sedlar i Photoshop CS ser vi inte som ett problem eftersom det är olagligt i Sverige.

 

Jag tar tacksamt emot frågor eller synpunter här eller via email: frossand@adobe.com eller 08-752 33 46

 

Mvh

// Fredrik Rossander

Adobe Systems Nordic AB

email: frossand@adobe.com

tel: 08-752 33 46

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...