Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

eforum - nytta?


Niklas W

Rekommendera Poster

Idén med eforum är strålande men nyttan är tveksam eftersom det är så få som skriver/kommenterar inläggen. Vi som användare borde sprida informationen om eforums existens men framförallt borde IDG ta sitt ansvar och marknadsföra eforum för att tjänsten skall bli till större nytta.

 

Är det någon som känner till ngn liknande sida?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Hej Niklas!

 

Du har rätt att vi måste bli fler, det är bland annat därför som vi kommer att ha en annonskampanj under våren.

 

Ju fler vi är destor roligare är det.

 

Om du har några bra idér på hur vi skulle kunna sprida info och/eller locka till oss fler medlemmar så skicka mig gärna ditt förslag så har du chansen att vinna en CD-skiva med Michael Hutchence.

 

 

mvh

Jani Andersson

plus.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den relativt låga nyttjandegraden beror på att antalet forum är alldeles för stort, och att det därmed finns allför många likartade.

 

Besökarna blir villrådiga - en del löser det hela genom att posta samma frågeställning i ett antal av forumen... vilket inte är populärt bland de som sedan läser.

(Det är inte kul att klicka fram sida efter sida där det enda "nya" är samma fråga om och om igen, eller med stor ansträngning besvara frågan i ett forum, bara för att därefter upptäcka att den sedan länge varit besvarad i ett annat forum.)

 

Forumens antal skulle enligt min mening minskas väsentligt! "Kratta ihop" likartade och förläng den aktuella listan med frågor istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några enkla åtgärder som skulle kunna hjälpa. Först och främst trimma sidan så att den går lite snabbare, nu är den alldeles för långsam. Sedan så skulle det vara bra med lite bättre sökmöjligheter ev. sortering av gamla inlägg.

 

Dessutom så skulle det inte vara fel med lite marknadsföring, det skulle räcka med någon banner på IDG:s sidor i stil med "Krånglar datorn? - Här finns svaren", "Behöver du hjälp? - Den finns här", "Tjänar du för lite? - Fråga oss.", "Vad skall du bli när du blir stor? - Vi vet.", "Snårig kod? - Här sitter experterna.", "Problem med SQL? - Vi hjälper gärna till" osv osv.

 

Sedan så är det säkert alltid bra med en tävling i stil med att varje inlägg motsvarar en lott i utlottningen av en CD eller liknande.

 

Jag tror att det är viktigt att(det har ni säkert redan...) någon kollar av inläggen och rensar bort det som är stötande och rena trakasserier.

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan listan över inlägg i ett forum vara längre. Nu är det bara de 20 senaste som visas. Jag tycker det är för jobbigt att bläddra bakåt för att se om det finns olästa. Dra till med 50 så slipper man alla dessa extra sega bläddringar bakåt i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Som jag skrev så är en annonskampanj på G, och när den är avslutad får vi se hur vi går vidare men fler marknadsaktiviteter.

 

Ja, det är viktigt att man försöker hålla koll på inläggen.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Bläddringsfunktionen ska utökas och bli som på sökmotorerna. Typ 1 -10 11- 20 osv

 

/Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Vet inte om ni funderat på detta, och om inte skulle jag önska att ni gjorde det:

 

Hur ska man gå tillväga för att bygga ett smart FAQ-arkiv, så att man som villrådig besökare inte postar samma frågeställning i ett antal av forumen...

 

mvh

Jani Andersson

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen förstod inte Jani att vi önskade oss att en längre lista med inlägg ska visas direkt UTAN "bläddring".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jo, man kan öka listan om det finns vinster med det, men när vi ska ta hänsyn till hastighet så är det nog faktiskt effektivast om man har en flexibel lösning för att bläddra mellan sidorna (när listan blir riktigt lång), men det är möjligt att ni har rätt i att listan kunde vara längre. Vi får labba lite med det här under våren. Just nu håller vi på med eForum-relaterade jobb av mer "akut" karaktär.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att undvika att ha snarlika forum. Jag tror inte användarna av eForum bryr sig om vilken tidning som står för forumet.

 

Jag skull även vilja kunna kryssa bort de flesta forum på en inställningssida, så jag slipper massa brus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

Angående bläddring och antal inlägg synliga per sida, det finns ett otal forum runt om på marknaden där man kan välja hur många dagar tillbaka man kan skall kolla på. Kanske skulle ni kunna använda denna idé fast göra den bättre, dvs låta användarna själva bestämma hur många inlägg de vill se på varje sida. Därför att jag tycket illa om massa gitter i forumet skulle det passa att lägga denna funktion så att man kunde ställa in den i sin profil, DET skulle vara en alldeles förträfflig lösning som dessutom passar den moderna forumdebattören som vill bestämma så mycket som möjligt själv. Borde vara ganska enkelt gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Helt enkelt vilja inte hålla med om, men idén är bra. Som det är just nu kan jag inte lova när funktionen dyker upp, men den är helt klart inplanerad och jag återkommer när det är dags att ta tag i den. Då tar vi också en gemensam brain-storm om hur den ska fungera.

 

mvh

Jani Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. om jag har en fråga om min hemsida, var ska jag då ställa den? Nu finns det 3 alternativ:

 

Hjälp - min hemsida krånglar...

HTML & Webbdesign

Tips för din hemsida

 

Vilket är bäst och vilka är de stora skillnaderna..

 

Såg också att finns ett forum som heter "Datorkrig" och ett som heter "Datorkriget", är inte den j**la onödigt?

 

Matti Kolu

http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valfrihet, valfrihet - jag ids icke räkna dem alla manuellt, men fick med hjälp av en textbehandlare fram 115 (etthundrafemton) forum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Angående bläddring och antal inlägg synliga per sida, det finns ett otal forum runt om på marknaden där man kan välja hur många dagar tillbaka man kan skall kolla på. "

 

På webForum kan man det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

Det vet jag ju, det jag ville ha var detta:

 

"Kanske skulle ni kunna använda denna idé fast göra den bättre, dvs låta användarna själva bestämma hur många inlägg de vill se på varje sida."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jo Matti, du har rätt och det är faktiskt riktigt dumt och har sin förklaring att eForum ursprungligen användes av IDGs olika tidningar som ville ha egna forum och valde att "köpa in sig" i ett befintligt system istället för att utveckla 15 egna... Det ledde till den sits vi sitter i dag, men som jag tidigare aviserat jobbar vi på det.

 

Jag har fått tillökning på redaktionen av en redaktör och under våren kommer jag och Maria gå igenom de forum vi har idag och bla få ihop de forum som tar upp samma sak.

 

mvh

Jani Andersson

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...