Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog - digital


bosses

Rekommendera Poster

Ja, det enklaste är dock att skaffa en DV-kamera med analog konvertering och ta in dem via den till datorn i DV-format...

 

...annars får du göra en analog capture via datorn och det är inte överdrivet enkelt, med codechärvan och trilskande hårdvara (pinnacle exempelvis) - men visst, det går (oftast). Det finns capturekort för analog video för någon tusenlapp och uppåt som man kanske kan få ett dugligt resultat med med en mängd arbete :) ...ta en titt på ett ATI All-in-wonder för en eventuellt kostnadseffektiv lösning med programvara som förhoppningsvis fungerar direkt med kortet.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om jag fattar det rätt (är inte helt 100% säker på bandformatet), Video-8 är samma bandstorlek som Hi8 men av lägre kvalitet?

Stämmer mitt antagande så är ett enkelt sätt att få över filmerna är att skaffa eller låna/hyra en Digital8-kamera (kostar från 4000:- numer) och tanka över filmerna via FireWire.

 

Vi är precis i startgroparna att föra över alla våra filmer från Hi8-band (inspelat med en Digital8-kamera) till DVD genom att koppla kameran till en Philips DVDR77 stationär brännare. Dvs utan att koppla till datorn över huvud taget. Vill vi i nästa skede redigera filmerna får vi ta dem från DVD-skivorna eftersom vi tänker spara lite pengar (nåja, DVD-brännaren kostade mer än vi kommer att spara in) genom att återanvända banden.

---------------------------------------

Läs motorsportsnyheter på sveriges bästa motorsportsajt: http://www.forza-motorsport.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer mitt antagande så är ett enkelt sätt att få över filmerna är att skaffa eller låna/hyra en Digital8-kamera (kostar från 4000:- numer) och tanka över filmerna via FireWire.

Värt att notera är faktiskt att alla Digital8 kameror inte är bakåtkompatibla med Video8/Hi8

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nja, DV-är ett mediaformat. Samma format som Digital8 använder. (Digital8 är också en DV-kamera.. hehe.)

 

Spela av de analoga banden i en digital8-kamera som konverterar ut bilden i firewiren, alltså. (Menar väl Weyland?)

 

Själv är jag i tagen på att leta ny digitalkamera, antagligen en digital8.. (vill spela av mina gamla band). Sedan är ju banden löjligt billiga jämfört med DV-band..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland pratade om att konvertera från en analog kamera via en digital videokamera (som har analog ingång och A/D-omvandlare) till digital signal. Det var i alla fall så som jag uppfattade det.

Det var jag som drog upp Digital8.

 

Jaså, alla Digital8-kameror kan inte spela upp Video8?

Det visste jag inte, det enda jag vet är att vår kamera klarar det (en Sony DCR-TRV410).

 

Jag skulle nog inte köpt en Digital8-kamera idag om jag hade valet, men det är ju enda alternativet om den gamla kameran gått sönder och man vill kunna titta på sina gamla filmer.

---------------------------------------

Läs motorsportsnyheter på sveriges bästa motorsportsajt: http://www.forza-motorsport.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är ju DVD-skivor dyrare än miniDV-band ;-)

 

(3 skivor för en timmes DV-video, 13GB)

 

Intressant dock, kan DVD-brännaren spara DV-video (som AVI-filer då) direkt utan att överhuvudtaget vara kopplad via en dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det är klart det inte är i fullt DV-AVI-format på filmerna. Vi kör ner dem på en DVD (14:50 för Verbatim DVD+R-skivor här http://www.wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=178), har itne bestämt oss för om vi skall ha en eller två timmar per DVD men det blir förmodligen bara en.

 

Om du inte vet vad DVDR77 är för spelare kan jag upplysa om att det är en stationär DVD-inspelare som ersätter en Video. Den har iLINK (=FireWire) i fronten och även en PCMCIA-slot för att läsa minneskort från kameror.

 

 

---------------------------------------

Läs motorsportsnyheter på sveriges bästa motorsportsajt: http://www.forza-motorsport.se

 

[inlägget ändrat 2004-01-08 16:59:03 av KGB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...