Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 98 fritt?


Lars2W2

Rekommendera Poster

Innebär det fakta att MS släpper supporten och inte heller längre säljer gamla OS att man fritt kan använda dom själv? Nu menar jag inte DOS utan Win 98 som står näst i tur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

silverzurfarn

 

Den 16 januari kommer Win98 att fasas ut,

d.v.s inga fler patchar eller uppdateringar

kommer att släppas,supporten upphör,m.a.o

är det kört för alla Win98 användare.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, 50 år efter skaparens död så ska verket bli fritt i Sverige. Detta gäller iallafall musik och böcker.

Nej, det är numera 70 år efter (sist överlevande) skapares dödsår som är gränsen (EU-anpassning, Prop. 1994/95:151, trädde i kraft den 30 juni 1995). Skivinspelningar och artistframföranden får visserligen återges redan 50 år efter ursprungsframförandet/ursprungsinspelningen, men musikkompositioner och texter liksom filmverk har alltså 70 års skydd efter dödsåret. Lag 1960:729 om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, kapitel 4 och 5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jag har hört något snack om att W98 ska bli Public Domain... kan det vara det ni pratar om?

 

Kul för oss som betalat för systemet...

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man då dra in en 98 med samma licensnummer på flera datorer, eller?

Det finns inget som hindrar att MS tillåter något sådant då (eller vid någon annan tidpunkt). Men det finns absolut inget som säger att upphovsrätten till programmet upphör (copyrighten vidgas) bara därför att upphovsrättsinnehavaren slutar att supporta programmet.

 

Sedan är det naturligtvis så att upphovsrättsinnehavaren kanske väljer att låta bli att hävda sin rätt vad gäller programvaror som inte längre supportas, utan att formellt släppa förbudet mot kopiering/användning på flera datorer...men *jag* tror nog att Microsoft kommer att bevaka sin rätt lika aktivt vad gäller gamla program som nyare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...