Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdrag åt den man är anställd hos?


Thomas Tydal

Rekommendera Poster

Jag har FA-skatt. Eget företag som datorkonsult/programmerare. Anställd hos SJ som lokförare/fordonsledare.

 

Men nu behöver SJ mina datortjänster också. Kan man behandla dem som en vanlig kund och fakturera dem för programmeringsjobbet med F-skatt? Det är ju trots allt skillnad på att köra tåg och att sitta hemma framför datorn. Eller är det konstigt? Ska man istället ta det på sin anställning och skriva övertid?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Kolla med facket och företagar organisationer om vad som gäller. Själv skulle jag fakturera dom för att det du beskriver inte ingår i dina reguljära arbetsuppgifter.

 

mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Kolla med facket och företagarorganisationer om

> vad som gäller.

 

Jag har letat runt på webbplatserna men hittar mest bara information om varför det inte är bra att ha F-skatt istället för A-skatt (inget anställningsavtal - inga garantier, ingen försäkring), men det är ju inte relevant i mitt fall. Jag får ta och snacka med dem imor^H^H^H^Hsenare idag...

 

 

> Själv skulle jag fakturera dom för att det du

> beskriver inte ingår i dina reguljära arbetsuppgifter.

 

Jag lutar också åt det. Det känns smidigare så.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> ...varför det inte är bra att ha F-skatt istället för A-skatt

 

Som arbetande så ska du ha båda, det är mest flexibelt. Enda problemet jag kan se är att RSV kan se din verksamhet som ett vanligt anställningsförhållande (dvs om du bara har din arbetsgivare som kund)

 

mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Enda problemet jag kan se är att RSV kan se din

> verksamhet som ett vanligt anställningsförhållande

> (dvs om du bara har din arbetsgivare som kund)

 

På den fronten är det lugnt, för jag har fler kunder. (För övrigt är det därför de är intresserade av mina tjänster; de har sett vad jag gjort åt andra.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vill du ha betalt? Till dig personligen eller till ett företag? Är det till dig tycker jag du ska ta det som lön, annars ska du fakturera i företagets namn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...