Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

varför blinkar HD


håkan49

Rekommendera Poster

CD med Winamp

hej

när jag spelar en vanlig musik CD i Winamp, så blinkar hårddisklampan hela tiden,

varför behöver hårddisken vara med, man undrar ju !. det samma gäller om man

använder windovs egen CD spelare.

är det någon som vet nått om detta.

jag undrar i första hand om det sliter på disken, när den liksom verkar vara aktiv

hela tiden

håkan :-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du menar är ingen "hårddisk lampa", det är en lysdiod som indikerar att en enhet som är ansluten till någon av dina IDE-kanaler skickar/hämtar data. Alltså din cd-spelare är ju oxå ansluten dit därför blinkar lampan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Nilsson:

Häftigt. Är du säker på detta och vad är din källa? Vill bara vara på den säkra sidan för detta var något jag inte visste om =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tvivlar jag verkligen på. I så fall borde lampan blika så fort man läste från cd:n, men så är inte fallet. Det inträffar endast när man spelar en audio-skiva. Det skulle inte förvåna mig om hårddisken på ngt sätt vore inblandad, för systemet blir märkbart segare när man spelar en musikskiva. Något som jag finner väldigt irriterande och märkligt. Om man spelar skivan i winamp så "orkar" datorn inte ens med "spectrum analyzer" utan att hacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det faktiskt. Men om du har en såkallad "märkesdator"- som t.ex. Dell så fungerar det ibland lite annorlunda. De har ibland en liten ljusledare av plast till hårddiskens egen lysdiod, då lyser ju bara den när datorn gör åtkomst på HD:n. Om du istället har en "normal" dator ansluteer du din HD led till moderkortet med en liten sladd. Den struntar i om du har en HD, cd-rom eller en bandstsation anluten till någon av dina IDE-kanaler. Hur menar du att den skulle veta om det är cd-rom spelaren eller hårddisken som överför data?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winamp tar alltid mycket av prestandan. Kör i windows egna CD-spelare så går datorn snabbare.

 

Tack Anders. Det låter rimligt det du säger. Moderkortet kan ju inte bara blinka när HD:n arbetar, utan även när någon annan enhet på IDE kabeln används.

 

Någon som vet hur "HD lampan" fungerar när hårdisken är ansluten till en SCSI eller PCI kontrollkort? Lite mer ingående menar jag då. Inte bara "den blinkar då oxå".

 

Hej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte konstigt!

köpte en DVD spelare och slängde ut CD romen,

nu kan jag spela musik-CD utan att "HD lampan" blinkar.

nån som fatar ?

håkan :-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har svaret (ej säker dock):

Winamp buffrar säkert upp en del data i minnet innan den skickar det till ljudkortet för uppspelning. När minnet blir fullt swappas resten ut på disken (dvs HD:n agerar ram-minne), därav diskblinkandet!

Varför det skulle vara någon skillnad mellan en CD och en DVD vet jag ej... vild gissning dock: DVDn snabbare -> mindre buffring -> ej behov av swappning (minnet räcker)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...