Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

från mpg till dvd


!!

Rekommendera Poster

hej svejs!

Jag har en film i mpg format som jag vill kunna spela på min dvd till tv´n. hur gör jag det?

 

Måste jag bränna en dvd skiva eller kan jag bränna på en vanlig cd-r skiva? vad ska jag använda för program och i vilket format ska jag bränna om filmen i för att det ska fungera?

MVH /marile

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd brännarprogrammet Nero, går att tanka ner en demo på www.Ahead.dk om du inte har programmet.

när du startar första gången efter installationen så väljer du alternativet att inte använda Wizard, sedan är det bara att välja svcd i menyn på vänster sida av programmet. på höger sida får du upp ett utforskarfönster där letar du upp din mpg-fil och drar över densamma till vänsterfönstret.

Vänta tills den läst av filen klart, sedan väljer du "bränn cd" ur arkiv menyn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej svejs

jag har ingen aning vad det är..det står bara mpeg i filformatet.

/Maria

 

Det är nog inte mpeg 2 i allafall för Nero sade ifrån då jag skulle bränna i svcd format.

/marile

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kanske kan förklara för mig också vad det här med codec är för något..och varför det måste vara rätt sådant.

 

/marile

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har testat detta och det gick för det första inte att bränna till svcd format (jag brände på en cd-r skiva) så jag provade då istället vcd och det gick att bränna men det gick sen ändå inte att titta på filmen i dvd spelaren till tv´n.

 

Så det är fortfarade samma problem...är det så att spelaren inte läser det formatet eller vad kan vara felet?

 

vänligen maila mig eller svara i e-forumet "från mpeg till dvd"

 

mvh/marile

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En videofil är sparad/komprimerad (encoded) med en codec tex DivX, XviD, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 etc oavsett filändelsen (.avi/.mpeg)

För att du ska kunna spela upp den (decode) krävs det att du har matchande codec installerad.

 

Om det gick bra att bränna din film med nero som VCD så var formatet MPEG-1. Om det sedan inte går att spela upp på din standalone DVD så beror det troligtvis på att denna inte klarar av VCD-formatet. Många äldre och en del av de billigare nya klarar inte av VCD eller VCD. Tråkigt men sant

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

tack för ditt svar..ja det var ju himla trist att det inte går att spela upp den i min dvd till tv´n. Jag får väl nöja mig med att titta på den på datorn då eller så kanske jag skulle fundera på att köpa en ny dvd :-)

 

tack ändå för hjälpen.

/Marile

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...