Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

12X brännare?


cyberman

Rekommendera Poster

Någon som vet vilken av de nya 12x brännarna som kan rekommenderas? Har funderat på Plextor, men deras 8x-IDE-variant fick inte så bra kritik i ett test i MD nr2. Är deras SCSI-variant bättre eller finns det något annat märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Erik Lindvall

Jag tror inte det är värt den extra kostnaden som ligger mellan 8x och 12x. Det tar 10 minuter med 8x vilket är ingen tid alls. Men satsa på ett bra SCSI kort för dom pengar som du får över

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidsskillnaden att bränna en full skiva i 12x eller 8x är 3! minuter. Det tar 18 att bränna i 4x, 9 i 8x och 6 min i 12x.

 

Hur stressad kan man bli? Nej, satsa hellre pengarna på en RIKTIGT bra 8x-brännare och ett schysst SCSI-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tipsen! Men hur stor är tidsvinsten i cdrw? Jag har sett att 12X brännarna inte är så mycket dyrare. Jag tänker köpa ett Tekram SCSI-kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Lindvall

Jag personligen tycker CD-RW är skit, jag har haft brännare sedan dom kom ut på marknaden. Jag ibörjan så kunde jag fatta varför man ville ha då en CD-R i starten kunde kosta över 100:-, men när man kan nu kan få bra skivor för 9:- så tycker jag att CR-RW tappat sin funktion. Jag har aldrig kännt att jag behövet skriva om en skiva.

CD-R ska var ett backup. vill man har liknade CD-RW så köp en Orb--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen har du rätt i att CD-R skivor är så billiga nu att CD-RW är lite onödigt men det blir betydligt billigare att betala för RW-funktionen jämfört med att köpa en Orb. Det är nog dessutom vanligare att bekanta har CD-läsare som kan läsa din CD-RW jämfört med om du kommer skuttande med en Orb-skiva.

Det bör dock tilläggas att det tar en liten stund att radera en CD-RW som är bränd och det går lite snabbare med Orb:en. Förvisso kan man använda CD-RW skivor som extra hårddiskar på omkring 600 Mb och då går det väldigt snabbt att lägga till och ta bort.

Väljer man att skaffa en Orb gör det knappast något om den har USB-anslutning så slipper man krångel hos bekanta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...