Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag ska köpa ny dator och behöver hjälp!


öjje

Rekommendera Poster

HEJ!

 

Jag skulle behäva en ny dator och var idag och tittade hos Elgiganten på Kungsgatan. Där hade dom en dator med bildskärm(17 tum). Den hette Medion och skulle kosta 5990:-. Jag skrev upp detta: Medion C 2,6/40/256

Intelseleron 2,6 256mb. Den var inte trådlös. Jag blev ganska sugen, eftersom priset är lockande, men jag har aldigt hört märket och man blir lite fundersam också när priset är lågt. Jag kan inget alls om datorer, så jag skulle bli jättetacksam om någon kunde berätta vad ni känner till och vad ni tycker om märket och dess standard. Jag är bara ute efter en som är någorlunda snabb och ny och med hyfsad standard.Är den prisvärd?

Tacksam på förhand!

 

/Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du tänkt använda datorn till ?

 

Förresten, vad menar du med att den inte var trådlös ?

 

Övrigt då...lite kommentarer om datorn.

Medion är vad jag har förstått ett företag i Tyskland som bygger dator i stora mängde, det är därför priset är lågt.

 

Celeron är budgetprocessor, kan ha betydelse beroende på användningsområden.

 

256 MB är minnet där programmen du kör laddas in.

40 är förmodligen antalet GB hårddisken är på.

 

Såg för övrigt att Swedeport säljer en hyfsat billig dator som kanske passar dig...

 

http://cgi.algonet.se/htbin/cgiwrap/d61056/index.cgi?cart=&fraktsatt=&location=Webbshop&show=product&keyword=10441&moms=inkl

 

Dock utan skärm,mus,tangentbord och högtalare men att komplettera med det bör inte kosta alltför mycket.

 

Dock en något långsammare processor men ingen budget. Men man får en CD-brännare med. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Rent generellt:

 

Jag har köpt "billiga" datorer ett par gånger innan jag gav mej på "riktiga" datorer. Och båda gångerna blev jag missnöjd efter en tid, och det av alla möjliga orsaker! Främst för att de var "billiga" inte i vad de kostade, utan i vad de egentligen var och gav....

 

Går du upp bara bara ett par tusen börjar du få riktiga grejer! Jag tror INTE att du ångrar dej om du tar kredit och gör så att du skaffar kvalitet - tvärtom!

 

Kvalitet lönar sej nästan ALLTID i längden!

 

(Och jag är inte "nörd" utan en vanlig användare!)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där hade dom en dator med bildskärm(17 tum). Den hette Medion och skulle kosta 5990:-.

 

För de pengarna får du en fullt fungerande dator. Problemmet är att komponenterna ofta är det billigaste som går att uppbringa. Tangentbordet brukar vara en sladdrig variant med noll känsla i tangenterna. Skärmen brukar inte vara den bästa men säkert fullt fungerande. Designen i övrigt brukar ge ett billigt intryck.

 

Som sagt, något fel så på datorn är det säkert inte men du får vad du betalar för och struntar du i ovannämnda ofta förekommande detaljer på billiga datorer så slå till.

 

Mitt tips är att lägga knappt 10 000: - för en bärbar med dvd och brännare för då får du garanterat sköna tangenter att skriva med. Och slipper en massa olika lådor och sånt.

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Visa dig! "http://eforumare.just.nu"

Widescreen nu! http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

silverzurfarn

 

Surfa in på www.pyrotech.se och använd deras

Konfig-O-matik så kan du plocka ihop ett

datorpaket,då får du datorn precis som du

vill ha den.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttas över till Datorbygge/Montering

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Moderator för Övrig PC-hårdvara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej byggen själv vet jag då har du lärt dig lite mer om datorer och har haft lite att pyssla med.

 

skulle tro att en p4a på 2,8ghz 2x256ram 80gb hd 17"skärm agp-grafikkort mm

plockar du ihop för ca 7000kr

 

då har du en ok dator

som du kan uppgradera (själv)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också varit inne hos Elgiganten på Kungsgatan och skulle titta på en dator, som en kompis fått pappersreklam om skulle kosta 6990:-. Och visst fanns den där men försäljaren påstod att det priset, som också stod vid datorn, hade "gått ut" för flera dagar sedan och att den nu kostade 8990:-. Jag påpekade att då borde dom väl tagit bort den grovt missvisande prisskylten, vilket han sa de skulle göra.

 

När jag sedan berättade för den tipsande kompisen kollade han noga i pappersutskicket igen och där stod att erbjudandet skulle gälla fortfarande och den tiden (14/12) var ca en vecka längre än den försäljaren påstod gällde.

 

Nu har kompisen fått ett nytt pappersutskick och till synes samma dator och med priset 6990:- finns med även där och nu anges priset gälla t.o.m. 21/12. Och den visas även på Elgigantens hemsida.

 

Försöker Elgiganten manipulera sina kunder genom att locka till sig oss med låga priser som de sedan aldrig säljer för? Eller med varor som de inte har till salu? Och istället lurar kunden att köpa betydligt dyrare modeller?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elgiganten luras!

Jag skulle själv in där och köpa cd-r skivor när det var ett pris i annonsen, ett annat på skylten och ett tredje i kassan...

Aldrig mer Elgiganten för min del!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker Elgiganten manipulera sina kunder genom att locka till sig oss med låga priser som de sedan aldrig säljer för? Eller med varor som de inte har till salu? Och istället lurar kunden att köpa betydligt dyrare modeller?

 

Var har du varit dom senaste decennierna ? Hur överraskande är ovanstående på en skala ? Visa mig en "seriös" hemelektronikkedja och .. lycka till !

Det förekommer tom att man annonserar "extrapriser" som är högre än ordinariepriset dom hade veckan innan. Kort sagt; allt man annonserar påstås vara kanonbilligt men är oftast kanondyrt i den mån den annonserade varan öht finns i lager "höh vi sålde 500 st redan 5 i Åtta i morse fattaruväl !". Hur mycket den gamle radiohökaren nere på hörnan än försöker blåsa dig så är han ändå superseriös jämfört med stormarknadsfolket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket den gamle radiohökaren nere på hörnan än försöker blåsa dig så är han ändå superseriös jämfört med stormarknadsfolket.

Han skulle dessutom troligen aldrig rekommendera en förstärkare för att den har en effekt på 300 W 10%THD... Eller stå vid en högtaler som spelar ett fruktansvärt burkigt och sprucket ljud och säga "Hör du vad bra det låter?".

 

Båda ovanstående situationerna är självupplevda på ett par av de stora elektronikkedjorna.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag tittade på den datan du tipsade om på nätet hos Swedeport och jag kanske ska till Täby och titta närmare på den. Priset var ju fint och den verkar ju var tillräckligt duglig för min del. Kunde dock inte se vilken hastighet den hade? Man behöver väl inte byta bildskärm och tangenbord o.s.v? Jag tänkte på om det vara annorlunda sladdar och kablar till montering och ihopsättning än de man har f.n på sin egen. Som du hör är jag inte så hemma på området:-) Vore hyggligt om du kunde svara på dessa frågor,eller om någon annan kanske redan har köpt den eller har nåt annat matnyttigt att tipsa om.Tack på förhand!

 

/Öjje

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...