Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behövs line in?


linusmbk

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Är lite ny på området och jag har en liten undran...jag har sonar och försöker få det att gå ihop...men på min bärbara dator finns ingen input ingång, bara mikrofon ingång...Funkar det att koppla in mixerbordet/miken till mikingången på datorn, eller måste man koppla till line in för att det ska funka bra?

 

Vore tacksam för hjälp!

 

MVH

/Linus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej hallå

 

Om jag inte minns fel så är volymen på mic.-in mycket lägre, eller högre.. än line-in. Så det kan bli lurigt.

 

Men det jag är mest 'orolig' över är om ljudkortet i den datorn inte är det bästa*. Har du möjlighet att köpa ett externt? I så fall kan du få fina line-in's också.

 

*Långsamt, dålig ljudkvalitet osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svaret!

Det ligger nog nåt i det du säger för jag blir fundersam när jag ska spela in eftersom det är så stark signal som kommer in till Sonar att det distar där nästan hur jag än gör...

 

Mitt ljudkort heter "Conexant AMC AUDIO", och jag har en Compaq Presario 2100...2 ghz,448Ram osv..Datorn borde väl duga, men är det nån som vet om det ljudkortet är dåligt? (tips om nåt bra externt kort?)

 

Jag har micken ganska nära gitarrförstärkaren och höjer gain på mixerbordet så mycket det går utan att det slår över/distar i mixern....men grejen är att då slår det över totalt på metern i Sonar när jag ska spela in--även om jag har ljudkortets volymkontroll för mikrofoninspelning i botten så slår det över i sonar!

 

Det kanske är så att man måste koppla till en line in ingång för att få det att fungera rätt med volymen...

 

Det blev lite mycket här nu,

men jag vore oerhört tacksam för ytterligare hjälp!

 

/Linus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ljudkortet i din laptop är med största säkerhet inget att hänga i julgranen.

jag känner inte till nåt externt, men det finns massa bra, så det skall du satsa på så kommer det bli bra!

om du ändå har bra mik och mik.förstärkare/mixer, är det lika bra att ha ett schysst ljudkort med line-in, så får du bra ljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Precis, bra svar =)

 

Här är en lista på några:

o M-Audio Firewire 410, £349

o M-Audio Quattro, £249

o Emagic 6| 2 M, £279

o Edirol UA-700, £429

 

Kika gärna runt lite, tex på:

www.futureproducers.com/

www.futuremusic.co.uk

 

Eller hör med någon butik i närheten där du bor.

 

Robert

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...