Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera


Jan Videren

Rekommendera Poster

Jag sitter med följande installationer:

2 st DC Windows 2000 SP3

1 st file server Windows 2000 SP3

1 st Exchange server 2000 SP3 (på Windows 2000 SP3)

 

Detta skulle jag vilja uppgradera till Windows Server 2003 (och Exchange 2003).

 

Rätt väg att uppgradera?

 

DC:na först?

File servern sedan...?

Exchangen tror jag att jag tar hjälp av någon konsult som gjort någon uppgradering till 2003 tidigare.

 

Någon som stött på problem vid uppgradering till Server 2003? Det jag hört är att det är bara att göra en uppgradering på befintliga installationer, utan problem. Det låter ju himla bra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅ länge du lägger Exchange-servern på is kan det inte gå fel... :-)

Det spelar liten roll i vilken ordning du uppgraderar dina servrar, jag skulle välja den minst kritiska först, glöm dock inte att köra MS verktyg för att kolla kompabilitet innan. Kan spara dig mycket trubbel.

Och sen till Exchange... Eftersom du inte kan uppgradera OS på din Exchangeburk först så bli det snällt att lyfta E2k till Exchange 2003 i första steget. Detta är första gången i Exchange historia som man måste uppgradera Exchange innan OS, detta mest pga nya IIS 6. Man skulle helt enkelt få rucka för mycket på säkerheten i den för att E2k skulle lira schysst.

Vill du ha hjälp så kontakta oss gärna, vi gör inget annat än Exchange och Sharepoint konsultation.

Lycka till!

 

Magnus

HumanData

www.humandata.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Jag har faktiskt skickat iväg en fråga till Humandata angående kurs i SPS2003.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga förresten. AD:t migreras till 2003 vid uppgraderingen av första servern antar jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man nog säga du utvidgar schemat..med /forestprep och /domainprep....och samma på exchange servern...men dock då inte med "adprep/" före

 

[inlägget ändrat 2003-11-25 21:38:39 av Jojja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan i alla fall... Setup /domainprep gör inga schemaförändringar, utan bara rätt grupper i AD på rätt plats.

 

[inlägget ändrat 2003-11-26 09:08:34 av Nerdy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...