Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVI-fil går inte att radera


Stene

Rekommendera Poster

Jag har en del av en icke komplett avi-fil (xvid-kodad) som förmodligen fortfarande förknippas med ett program (DC++) som ju hanterade filen under tiden den laddades hem. Filen går hur som helst inte att ta bort eftersom den tror/Windows tror att ett program fortfarande använder den. Frågan är: kan jag "avsluta" filen på något sätt för att kunna ta bort den?

 

Tacksam till den som vet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng utforskaren (och liknande), vänta nån minut (eventuellt starta om datorn), och ta bort filen via komandotolken.

 

Det finns dock fixar till Windows som fixar detta. Det är windows förhandsgranskning som gör att man inte kan ta bort filen (eftersom den förhandsgrandskas)...

 

Ja, ja...tills nån kommer med bättre förslag så kan du ta bort den via Komandotolken iaf :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt, vilket fungerade i 9 av 10 fall för min del innan jag dumpade Explorer som filhanterare - markera filen och vänta ett par sekunder innan du trycker på delete... funkar det inte, testa vänta ytterligare ett tag...

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta registereditorn, och ta bort den här nyckeln:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Classes/CLSID/{87D62D9

4-71B3-4b9a-9489- 5FE6850DC73E}/InProcServer32

 

Sen kan du sudda filmer utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS64738 metod är det bästa av alternativen. Vill du inte "hacka" i registret och om du har tillgång till Nero CD/DVD-brännar program, så kan du i Nero:s filutforskare ta bort AVI-filer enkelt (markera filen och ta bort).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag prövade de flesta ideér (förutom registret) som fanns på eforum, men inget funkade.

 

På ett annat ställe fann jag följande: (Som funkade för mig)

 

1)Starta aktivitetshanteraren

2)Leta upp processen explorer.exe och avsluta den.

3) Starta den igen genom att skriva in explorer under Ny aktivitet.

4)Ta bort filen via kompandotolken.

 

---------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
H Andersson

Jag har provat alla tips som finns här ovan, inklusive raderande av nyckeln i registret och att köra från DOS-prompten utan framgång.

 

Efter lite trixande lyckades jag ändå;

 

Stäng av explorer.exe via Aktivitetshanteraren. Använd ett annat program - vilket som helst - typ Word eller nåt annat. Välj Arkiv-Öppna fil, och markera filen avi-filen du vill ta bort och tryck DELETE

 

Voila!!!!

 

/Håkan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att ta bort en fil från kommandotolken

 

Men om finamnet innehåller mellanslag måste man skriva så här:

DEL "filnamn med mellanslag.avi"

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...