Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FONTSTORLEK!!!!!!


Daniel12

Rekommendera Poster

Om man kör Linux så blir fonterna oacceptabelt små på efroum. Om det inte görs nåt åt detta så kommer jag att sluta använda eforum. Det är så smått att nät jag skriver meddelandet så kan jag knappt se vad jag skriver....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag påpekat för Jani tidigare, men som vanligt har inte IDG mycket till övers för "minoriteter". IDGs "utveklare" kollar (uppenbarligen) bara hur det ser ut i Win + IE och skiter fullständigt i om de som inte har den programvaran kan använda sidorna eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Font-taggarna ska som regel vara -2 och därför ska man själv kunna välja hur man vill att det ska se ut. Vi använder inte CSSer för typsnitten.

 

Har vi missat det någonstans (det har vi säkert) är det ju bra om jag får det påtalat för mig så att vi snabbt kan åtgärda det.

 

Trevlig helg!

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Font-taggarna ska som regel vara -2 och därför ska man själv kunna

> välja hur man vill att det ska se ut.

 

Jo, man kan ju ändra default fontstorlek till 18 t.ex. Men då blir texten jobbigt stor på ALLA andra sidor på nätet. Och att behöva gå in och ändra fontstorlek varje gång man går in på eForum är ju inte speciellt praktiskt (upplever som sagt inte detta problem NÅGON annanstans än här - beror troligen på att ingen annan använder så löjligt små fontstorlekar på sina sidor).

 

Varför känner ni att ni MÅSTE ha storlek 1 (normal basefont är 3, och använder ni -2 på det så får ni just fontstorleken 1) när ingen annan har det? Speciellt när detta val uppenbarligen innebär problem för vissa av oss?

 

Ändrar ni fontstorlken till i.a.f. -1 (helst skall <FONT> inte användas alls) så blir vi nöjda, och jag tvivlar på att IE-användare skulle klaga på att texten är för stor (en fontstorlek på 2 är ju bra mycket vanligare än 1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

>klaga på att texten är för stor

Klaga vet jag inte om de skulle göra (nåja, det är alltid någon grupp som känner sig illa behandlad och påpekar det) men, det ser inte bra ut med så stora tecken. Iochför sig körde vi med stora förut, men precis som allt annat så måste man utvecklas och anpassa sig och enligt ett generellt beslut för våra webbplatser är det smått som gäller. (Och själv trivs jag bättre med det... )

 

Men vi måste enas kring en lösning som de flesta blir nöjda med, det har du helt rätt i.

Var upplever du att skon klämmer mest? Är det när du ska skriva eller läsa eller är det generellt?

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> ...det ser inte bra ut med så stora tecken.

 

Som jag skrev så är ni ganska ensamma om att använda så små bokstäver. Innebär det att alla andra har fula sidor, och att ni är de enda i hela världen som vet hur det skall se ut?

 

Och hur vet du hur det ser ut hos andra än hos dig f.ö.? Hos mig ser sidorna fördj...iga ut f.n. kan jag meddela. Men det är hur det ser ut hos er som räknas då? Och att det ser "bra" ut hos er är såpass viktigt att ni är villiga att göra sidorna oanvändbara för andra?

 

> ...men precis som allt annat så måste man utvecklas och anpassa sig...

 

Jovisst. Men en utveckling mot det sämre är väl inte bra?

 

> ...och enligt ett generellt beslut för våra webbplatser är det smått

> som gäller. (Och själv trivs jag bättre med det...)

 

Kul för dig. Men forumet är väl tänkt att kunna användas även av andra?

 

> Var upplever du att skon klämmer mest? Är det när du ska skriva eller

> läsa eller är det generellt?

 

Som jag skrivit förut (och som du då lovade att titta på):

 

Absolut största problemet är med "fixed width font", som t.ex. i det textfält jag skriver i just nu. Bokstäverna liknar mer kråkfötter än bokstäver. Övriga pyttebokstäver ("variable width font") kan jag läsa, men så har jag också bättre synskärpa än de flesta (1.1 vid senaste syntestet, där 1.0 är normalt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jag håller (inte helt oväntat) inte med dig om att vi skulle vara ensamma om att köra på -2. Tvärtom - det är därför vi tog beslutet att anpassa våra texter. Nåväl - ge mig bara lite tid så fixar vi något.

 

ps. det här med textfälten ska jag försöka se till att vi har löst innan fredag - duger det?

 

mvh

Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag håller (inte helt oväntat) inte med dig om att vi skulle vara

> ensamma om att köra på -2.

 

Era sidor är de enda jag upplever som "plöttriga" och jobbiga att använda. Faktiskt. Många kanske kör med 1/-2 när det gäller enstaka, korta texter (bildtexter t.ex.), men det är helt ok. Det är när det handlar om mycket text i den storleken som det börjar bli jobbigt att läsa. Och jag har inte sett någon som använder så liten text som ni gör, generellt sett. Inte Passagen, inte Torget, inte Spray, inte Aftonbladet, ingen av sökmotorerna.

 

> Nåväl - ge mig bara lite tid så fixar vi något.

 

Låter bra. Då litar jag på dig. :)

 

> ps. det här med textfälten ska jag försöka se till att vi har löst

> innan fredag - duger det?

 

Man tar vad man får (men om det duger - nja, inte om jag fick bestämma fritt). ;)

 

Textfälten är det som är mest akut, i.a.f. för min del (och andra som kör Linux också misstänker jag). Så fredag låter bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Tjena Robban och ni andra som lider av för små tecken i inmatningsrutorna.

 

Jag skrev ju här i början på veckan att vi skulle hunnit fixa det till på fredag, men måste nu revidera det uttalandet lite därför att det dykt upp lite oförutsedda problem som det brukar heta.

 

eForums webbserver och eForums databasserver mår inte bra just nu - det artar sig som att systemet hänger sig, ger ifrån sig otrevliga felmeddelanden etc, så vi har liksom varit tvungna att ägna mycket kraft på sådant - men mitt löfte kvarstår - vi ska fixa till inmatningsfälten så snabbt vi bara hinner.

 

Hoppas att du/ni förstår min omprioritering och respekterar den.

 

mvh

Jani Andersson

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när alla web-utveckalare är så tröga så har jag äntligen hittat en lösning på problemet...

 

Surfa till

http://fox.mit.edu/skunk/xwin/

och titta på avdelningen "Netscape/Mozilla fonts". Det mesta ser betydligt bättre ut med dessa fonter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Jani Andersson

Nu har vi ändrat på de sidor där det varit för smått i text-fälten och hoppas att det ser bätre ut nu. Jag har testat här och hos mig ser det "normalt" ut - men gör det även det hos er?

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, extremt mycket bättre. Ett steg mot ett bättre e-forum. :)

 

Nu kan man lägga bort förstorningsglaset. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Tack - då ska vi gå vidare... Vi håller på med några saker just nu, men jag återkommer snart.

Väntar dessutom på att få sätta igång med produktionen av "eForum 3.2" med finesser som automatisk signatur, bättre bevakningsfunktioner osv.

 

mvh

Jani

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...