Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illustrator 10 linjetrubbel


Nilsson

Rekommendera Poster

Hej.

Har precis installerat Ill 10. Upptäcker till min stora irritation att jag inte kan ändra linjetjockleken mindre än 1pt. Tar för givet att jag inte kan programmet och hoppas därför att det finns någon Ill 10 fantast som kan tala om för mig vad jag har gjort för fel.

 

Antar att jag har låst programmet mot hela punkter eller något sådant, för det går alldeles utmärkt att ändra till högre antal hela punkter. Men alltså inte till 0,75 pt.

 

Tacksam för förslag.

//Charina

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... ja det där var ju lite märkligt.

Jag provade lite men lyckades inte heller få någon form av linjer mindre än 1 pt.

 

Det har iaf inte med språkinställningar att göra, eftersom det inte funkar i rullmenyer heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag kör utriskiskt (eng) men det står ändå 0,75pt i rullmenyn.

 

Dock löste jag problemet genom att 'skala' linjen vertikalt 75% och fick därigenom en linje som var 0,71pt!!! Det visar den minsann i rullmenyn. Käckt va?

 

Får dock se om min lycka över att ha löst problemet håller i sig när det kommer tillbaka från provtrycket och linjen verkligen är 0,71pt och inte 1pt tjock.

Hm...

//Charina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen hjälp bara en kommentar detta.

 

Humm vet inte hur jag gjorde (använde programet under våren sommaren i mindre omfattning har ej tillgång till det nu) men visst gjorde jag tunnare linjer än 1pt 0,5 var vanligt att jag använde mig av så det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är självklart att det måste gå att använda tunnare linjer än 1pt. Har själv jobbat med Ill 8.0 ända fram till nu då jag 'uppgraderade' till 10.0. Det är det som är så frustrerande. Jag vet att det skall gå... Det vore mycket konstigt annars... Vet bara inte hur man gör på normalt sätt i Ill 10:an.

 

Vill gärna veta dock, till annan gång... kan ju inte hålla på och 'skala' linjerna varje gång, det kan ju hända att man skall göra en hel ritning. Blir lite jobbigt då...

 

//Charina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I orginal utseende:

Tredje värktygsfältet uppifrån> med Transparency Stroke Gradient som val

I Stroke fältet finns "weight" där kan du skriva in vilket värd du vill, samt att det finns menyval ner till 0,25pt.

Detta i en helt ny instalation.

 

[inlägget ändrat 2003-11-19 12:58:04 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... det är ju just det. Jag kan inte göra det. Jag får 'invalid numeric value' och så ploppar den tillbaka till 1pt. Det är därför jag undrar om jag har någon inställning som talar om för Ill 10:an att jag bara får använda hela punkter.

 

Jag har dock letat igenom HELA ill för att försöka att luska ut vilken inställning det skulle kunna vara men inte hittat något.

 

Kan man alltså dra slutsatsen att jag har något fel på min installation, om det fungerar hos er andra alltså?

 

//Charina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du . (pungt) i stället för , (komma) eller tvärt om. Pröva med båda.

Vanligen sv os skriv 0,25 eng os 0.25.

 

Kan ändras i kontrollpamelen windovs under "Nationella inställningar och språkinställningar" vidara "anpassa"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja viktigt för mig med... men inte helt lätt alla gånger.. e dyslektiker .. stör det dig så sluta läs då...Eller har du problem med att visa tolerans mot andra? Va e ditt problem????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pungt? Punkt heter det väl?

Ja, och kan du tänka dig att han stavade fel på fler ord än det?!

 

Han kanske har dyslexi, har du tänkt på det?

 

SKÄMS!

 

 

---

Jocke - Ps. Du glömde ett komma i ditt inlägg.

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med båda (både punkt och komma). Det märkliga är dock att det finns som alternativ i 'drop-down'-menyn som val. Alltså det finns med 0,25 - 0,5 - 0,75 när man tar på stroke. Men det händer inte ett smack med linjens tjocklek, den bara hoppar tillbaka till 1pt.

 

Ett inlägg till den andra diskussionen i denna tråden. Det är viktigast med ett gott hjärta och en vilja att hjälpa andra. Hur man uttrycker det är av mindre betydelse. Jag tackar för din hjälp och ditt intresse.

//Charina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men nu spårar den här delen av tråde ur och har kommit ganska långt från ämnet.

 

Han kanske har dyslexi

Först skrattade jag när jag såg "pungt". Men så tänkte jag att jag ändå måste påpeka felet.

 

Dessutom så är det ju inte säkert att han har dyslexi. Han kan helt enkelt ha skolkat från svenskalektionerna också.

 

Dyslexi verkar vara standardsvaret för att försvara felstavningar. Men om ingen påpekar ens fel, så lär de aldrig kunna lära sig den rätta stavningen.

 

Dyslexi är inget försvar. Man kan lära sig att stava även om man har dyslexi. Det tar dock längre tid för en person med dyslexi att lära sig, men det är inte omöjligt.

 

[Esc] ...finns inte rättstavning på skolschemat längre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har provat med båda (både punkt och komma). Det märkliga är dock att det finns som alternativ i 'drop-down'-menyn som val. Alltså det finns med 0,25 - 0,5 - 0,75 när man tar på stroke. Men det händer inte ett smack med linjens tjocklek, den bara hoppar tillbaka till 1pt"

 

Har samma problem men jag kan skriva in det värde jag vill som 0,35 ex.

 

Vill jag ha 'drop-down'-menyn " att fungare måsta jag ändra i windovs till . pungt som decimaltecken.

 

Kan ändras i kontrollpanelen windovs under "Nationella inställningar och språkinställningar" vidara "anpassa" ändra till pungt i fältet för decimaltecken. dvs eng standard.

 

Med pungt . som decimalavgränsare i systemet kan jag både skrivain nya värden och använda "'drop-down'-menyn".

Med , som avgränsare enbart skriva in nya värden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem för dig igen.. Jobbar delvis som lärare dock EJ språk givetvis. Och JO det ÄR en tillgång där då jag kan hjälpa individer med samma problem att komma vidare. Och de som inte har problemet kan få sig några goda skratt vilket jag bjuder på. För många elever är mötet med mig första mötet med en lärare som förstår problemet. Inte bara kommer med ”goda råd” utan att egentligen förstå.

 

Tror du är ganska så novis på vad det innebär.

 

Kan lära .. visst den utan ben kan lära sig att gå med UTAN att halta?

Har fö över 200p på högskola MBA examen. Tror du inte jag försökt????

 

Dyslexi verkar vara standardsvaret för att försvara felstavningar??? Vem fn FÖRSVARAR. Du e ente lite …

 

” finns inte rättstavning på skolschemat längre” jo då OCH personer som uppträder kränkande …

 

Ha en bra dag :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Ja .. Tar ente illa upp längre. Har lärt mig en del genom åren. Kan va "lite" herm va ska man säga "pigg på å bita tbx" :)

 

Ha en bra dag [Esc] :)Å ett gött liv. De har jag.

 

Ps

Hoppas andra ente tar illa upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha det bra själv.

 

Sorry!

 

Har f.ö. en gammal version av illustrator (7.0 tror jag det) på datorn hemma, och kunde tyvärr inte hjälpa till i själva ämnet [GROTTMAN]

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inge glädje för dig kanske man när jag testar i Illustrator CS (OS X) så fungerar det utmärkt att sätta linjetjocklek med nummeriska värden. Både punkt och komma fungerar samt andra enheter än pt som t.ex px, mm och cm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Charina!

 

Har du provat att uppdatera Illustrator till den senaste versionen?

 

Prova också att ändra enheten för linjer. Det gör du genom att gå in i menyn Redigera>Inställningar>Enheter & Ångra. Ändra från pt till mm och testa sedan att ändra tjockleken. Själv använder jag alltid det numeriska tangentbordet och kommatecknet som finns där. Har du panik med jobbet så är alternativet att rita en rektangel, utan linjer, med bara fyllning. Välj sedan paletten Omforma, markera rektangeln och skriv in de värden du vill ha på "linjen".

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Esc] skrev:

Jag ber om ursäkt för mitt beteende i denna tråd.

Jasså! Du har betett dig nu igen ;)

 

 

0x--x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...