Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minimikrav


Jovan

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle vilja lära mig grundläggande kommandon i linux,har en 486dx 33 med 8mb ram och 200mb hdd.Nu undrar jag om detta räcker för att installera red hat 5.2,behöver ej fönsterhanterare då jag vill lära mig det teckenbaserade kommandona.

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Linux på en 486 med ungefär samma konfiguration som ovan, det gick alldeles utmärkt (Dock var det RH 2.1... ett tag sen alltså :) Kanske HD:n var lite trång, men för att lära sig kommandon o.s.v. så räcker den alldeles utmärkt (RH 5.1 vill ha minst 40 meg för char.mode 100 för X). Man måste nog sparka igång ganska avancerade kommandon för att minnet ska "ta slut"!

 

Happy hacking

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det är med just RH 5.2 törs jag inte svara på, Slack har jag dock själv kört på en maskin med endast 4 MB RAM + 16 MB Swap. Det blev dock en del "jobbande" på "swappen". Jag ökade sedan till 8 MB RAM men behöll 16 MB Swap, maskinen blev lite trevligare då. I övrigt så skall du inte partitionera hårddisken någonting, det blir för mycket "spill" på de olika partitionerna och du har ju endast 200MB att tillgå... Skulle du däremot ha en gammal hårddisk på 40MB så kan du ju placera Swappartitonen, ca 16MB, och en partiton med /tmp om ca 24MB på den.

 

Det enda som är lite "tråkigt" med en sådan här konfiguration (slö cpu) är när man vill hålla på och kompilera ny kärna, det tar en stund ;-)

 

Men i övrigt, för att lära sig kommandon m.m., så duger det långt. Om du dessutom har några andra datorer och nätverkskort till dessa samt två (eller fler) nätverkskort till Linuxmaskinen så kan du använda den som router mellan dessa andra datorer. Då har du möjlighet att lära dig (om du inte redan kan ;-) TCP/IP och dess "hemligheter"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bara kör i shell så är den datorn tillräcklig för R.H 5.2

jag har installerat R.H. 5.2 på en 486sx2 66Mhz 12 Mb RAM. Det var inte några större problem att köra xwindows heller men det tog en bra stund att ladda in det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...