Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel filinfo på hårddisken


Tomas A

Rekommendera Poster

Hej

 

Har skrivit om min HHD förut men kom till återvändspunkt. Jag har altså inge löst mitt problem än.

Så här skrev jag tidigare:

...............................................

Jag har en extra HHD (Disk X) som jag sparat bl. annat bilder och musik. Det är en IBM på 80 Gb.

 

Jag bytte tillfälligt till en annan HHD (Disk Y) från en annan dator och sen tillbaka igen.

 

Nu känner min dator inte igen den gamla 80GB HHD (Disk X) utan ger info som om det var disk Y, som satt i. Den ger info om storlek på bara 19 Gb, så stor som disk Y är och de mappar som finns på disk Y, men de ser nu ut som filer. Men disken som redovisar "Free Space" på 2.86 Gb men har bara 5 filer, som var "Mappar" på disk Y och två filer, BOOTLOG.txt (880kB) och treeinfo.wc (8 kB)

.............................................

Jag blev rekomenderad att köra ett program som heter SpinRite ver 5.0(finns på www.gcr.com) som är ett utmärkt program för att rädda hårddiskar och filer på dem. Men dels klasra de bara HHD på va 70 Gb och bara om filsystemet är av FAT-typ.

 

Min disk X visade när jag likade via Win XP ha disk Y info om diskstorlek och att den var FAT-32, men när jag kikar via BIOS är det en NTFS och med storleken 76 Gb. Dessutom visar Norton Diskdoctor att det finns en mängd filer med namn typ file1234.chk (som felfiler från Checkdisk. Så Spinrite funkar ej på disken.

 

Fick ett tips om att söka låta BIOS:et rekonstruera disken. Men hittade inte någon sådan funktion.

 

Ge mig råd om hur jag skall gå vidare.

Tacksam för tips och förslag

Kör Win XP på datorn.

 

// Tomas

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...