Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spegla del av disk


Monshi

Rekommendera Poster

Ok, nu har jag stoppat in en till hårddisk i datorn. Funderar då på om det inte ska vara möjligt att spegla en del av min primära hårddisk till den sekundära. Med andra ord en automatisk backup av filer som jag vill vara säker på att behålla.

 

Skiver jag en fil till "d:\mina dokument" ska den automatiskt även skrivas till "e:\backup\mina dokument"

 

Detta borde ju inte vara svårt eller påverka prestande märkbart. Någon som kan tipsa mig om något sätt att skapa detta.

 

Sitter med WinXp Home, NTFS system. Har ingen RAID-funktionalitet i systemet.

 

 

OT: Lite irriterad på HP som levererat datorn med en ATA100-kabel till hårddisken och en äldre ATA-kabel till CD/DVD, vilket ger att den nyinstallerade hårddisken måste sitta på samma kanal som den primära. Påverkar det för övrigt prestanda? De har ju separata ledare, en uppsättning för Master-enheten och en för Slave-enheten.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där blir nog inte så enkelt utan någon typ av RAID om du vill att det skall hända omedelbart. Windows 2000 Pro har ju möjligheten till mjukvaru-RAID och det tror jag är ett bra sätt om nu även din version av XP har denna möjlighet.

 

Om det är ok att synkningen sker en gång per dag (eller då du själv vill) kan du ju skapa ett enkelt batch-script som gör jobbet och sedan se till att det körs vid en viss tid på natten.

En annan möjlighet är ju att använda backup programmet i Windows. Det kan skriva till fil men då hamnar ju allt i en arkivfil och du måste göra "restore" för att få tag i en fil igen om den kommer bort eller blir förstörd på den första disken...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ser enkelt och trevligt ut. Tyvärr lyckas jag inte installera den senaste version, korrupta filer i installationspaketet. Nåja, testar version fyra istället.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att hårdlänka filer i XP? Det borde väl innebära att filen sparas på två olika platser samtidigt eller missminner jag mig hur hårdlänkning fungerar?

 

Finns säkert något problem med denna idé...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, i teorin kan du juh stoppa i två diskar (utöver systemdisken), göra en spegel av dem (eller delar av dem) via windows och länka in den som c:\documents and settings.

 

Tja, eller - i teorin behövs väl inga nya diskar - bara lite ledig plats över på båda dina diskar som du kan slå ihop till en raid1 i diskhanteraren - och sedan länka in den till c:\documents and settings - nackdelen är förstås att du bara kan använda den till en mapp på det viset.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2003-11-05 21:17:33 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hängde jag inte med...

 

Har ingen RAID funktionalitet, ingen mjuk eller hårdvara.

WinXP Home.

 

En extra disk är väl precis vad jag behöver. Har ju tänkt det använda det som en enkel automatisk backup och en backup bör man göra till en separat enhet. Ja helst till en enhet ej ständigt ansluten till datorn, som en skrivbar DVD skiva eller bandstation.

 

Vill helt enkelt att alla användarfiler som skrivs inom "Mina dokument" ska finnas på två skilda diskar.

 

Backupprogrammet verkar visserligen vara ett vettigt alternativ, har ju trots allt inget behov av att ha en helt uppdaterad backup räcker nog med att jag kör en vanlig backup någon gång per vecka, men ju mer avancerad lösning desto roligare!

 

 

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-11-05 21:57:08 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korrupta filer i installationspaketet

 

Weird! Jag installerade version 5.2 i somras utan några sådana fel...

F.ö så är det ju enkelt med det prgm att schemalägga var och hur ofta man vill ha backup. Vad mer behövs?-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad mer behövs?

Har inte testat det som en service, tror inte det spelar någon roll dock för det jag skriver här.

 

En sak som skulle kunna förbättra programmet vore att en liten agent ligger och kör och kontrollerar om man ska göra en backup. Nu verkar hela programmet vara laddat. Jag ska undersöka programmet lite mer innan jag dömer det. Kan ju alltid låta Windows schemalägga när programmet ska köras.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör backup med hjälp av enkla xcopy i en bat fil... som schemalagts att köras engång dygnet. Enkelt, visst. Fungerar fint..löser mitt behov....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, föredrar då nog att köra det nämnda backup programmet en gång per dygn. Kan då välja en inkrementel backup vilket gör att det hela går mycket mycket snabbare.

 

Men visst, Xcopy duger nog för många. Tack för tipset.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
stefan wind

Det har nu gått över ett halvår sedan denna tråd och förmodligen har vi alla blivit lite mer kloka och erfarna osv:-)

 

Undrar ifall du fick till det som du ville? ( Att få en autobackup som du skrev i första inlägget) Jag undrar därför jag sedan sist, nyligen också fick exakt denna ide! Köpte alltså en till hdd och har försökt med Ntbackup och Cobian att få ngn slags vettigt schema, fast ännu hellre automatisk osv.

 

Har visat sig tex ang. inkrementell att den kan vara antingen kumulativ lr differentiell ( http://www.webopedia.com/TERM/I/incremental_backup.html )

 

Så det bästa vore tycker jag en slags RAID 1 på just de foldrar man väljer. Borde ju finnas en lösning...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det med en BAT-fil som körs vid systemuppstart med hjälp av XP schemaläggare. Kommandot xcopy kopierar då enbart det filer som förändrats sedan förra uppstart. Det kan ta någon minut för xcopy, men bara man inte har bråttom att börja använda datorn så stör det inte alls.

 

Ser idag till att Minda Dokument kopieras samt de filer som har med användarens e-post program.

 

Detta är inte en 100% säker lösning, men den skyddar datat vid en eventuell diskkrasch. Om ett elakt virus skulle få löpa fritt på datorn är det inte någon säker backup, men sannolikheten är nog större att drabbas av en diskkrasch än av ett elakt virus.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

OK, det blev som Axel G föreslog.

Men vad händer ifall du, sedan förra körningen, har plockat bort ett antal filer från den katalog som du kopierar. Dessa filer som sedan tidigare ligger i backupkatalogen ligger väl kvar eftersom xcopy inte kan delete´a lr "skriva över dessa" ?

 

Hoppas jag gjort mig förstådd:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst ligger de kvar - det är en av tankarna med backupen. En av misstag raderad fil kan ligga kvar en tid.

 

Sedan tar jag givetvis och rensar, dvs raderar hela, backupbiblioteket när det känns nödvändigt. Men det är inga stora volymer som frigörs vid en sådan rensning. Stora filer som jag inte är intresserad av att backup, exv programfiler nedladdade från internet, se jag till att de inte hamnar inom de områden som backupas vid uppstart. Jag backupar inte de filer som läggs på skrivbordet.

 

 

Backupbiblioteket tar idag upp 4.8 GB av min sekundära hårddisk. Av detta är väl cirka 4.3 GB mina filer;

foton, dokument, e-post, en del vitala program (installationsfiler). Videofiler backupar jag inte.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

 

 

OK, tack för info.

 

Kommer nog att testa en blandning av bat-fil + Ntbackup (det är bl a bra med valet "Alla användares dokument och settings. + systemtillståndet)

+ Cobian-programmet + Ghost...

 

Så nu blir det hängslen, livrem och säkerhetsnål:-)

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

Jag har 2 likadana diskar inkopplade (ej raid) Win xp pro.

 

Hur bör en sådan bat-fil se ut ?

 

Jag tänkte först kopiera rubbet från C: till D:

och sedan med en "bat-fil" kopiera över de nya och ändrade filerna.

 

Jag försökte först med (och fick följande svar):

C:\>xcopy c: d:/s/e/h

C:AUTOEXEC.BAT

C:boot.ini

C:Bootfont.bin

C:CONFIG.SYS

C:dell.sdr

Vill du skriva över D:\ffastun.ffa (Ja/Nej/Alla)? n

Vill du skriva över D:\ffastun.ffl (Ja/Nej/Alla)? n

Vill du skriva över D:\ffastun.ffo (Ja/Nej/Alla)? n

Vill du skriva över D:\ffastun0.ffx (Ja/Nej/Alla)? n

C:hiberfil.sys

Fildelningsfel

 

What the f*!k went wrong?

Nu när jag sitter här med min otränade hand i syltburken tar jag tacksamt emot tips.

/Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel 1:

Du försöker kopiera hela systemdisken. Inte att rekommendera, inte på detta vis. Xcopy-metoden fungerar bra med användarfiler, ex.v. Mina Dokument.

 

Du försöker helt enkelt kopiera en del systemfiler som man inte kan kopiera, den sista filen som du försökt kopiera är den Windows använder vid vänteläge.

 

Välj ut vilka bibliotek du vill göra backup på och kör enbart på dessa. Vill du göra en spegling av din primära disk, dvs en komplett kopia som du kan ersätta din primära disk med måste det nog till ett RAID. Alternativt kan skapa en avbildning genom något Ghost-program.

 

Vad har du för önskemål på din backup?

Helt kunna återställa systemet till hur det tidigare sett ut? (Ghost)

Regelbundet spara användarfiler så att viktiga data ej försvinner? (vanlig backup/XCopy)

 

Min Xcopy-lösning hänger med än och ser ut såhär:

xcopy "D:\Documents and Settings" E:\Backup\ /E /I /h /D /y /K /R

vilken tyst och rekursivt inkrementellt kopierar alla filer därunder. Nu ska sägas att på denna sökvägen finns enbart användarnas filer. På "C:\Documents and Settings" ligger alla programdata, temp-filer osv. Dessa kopierar jag inte.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 7 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...