Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta procesor...vågar jag göra det själv?


Foppsan

Rekommendera Poster

Har en 700mhz Intel Celeron porcesor och har tagit reda på att jag kan uppgradera till 2,4G procesor..Min fråga är om jag vågar byta den själv eller ska man lämna in den till en handlare?. Jag vet var procesorn sitter och hur man tar loss den. Är det något jag bör tänka på eller är det bara byta och stoppa i kontakten?

/Foppsan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

seattlegrunge

Fungerar ditt moderkort med en 2,4 GHz så är det bara att köra på!

 

Att byta processor är väldigt enkelt! Du har ofta en kort instruktion som man får tillsammans med processorn och/eller moderkortet.

 

I ditt fall handlar det om en Intel-processor vilket är en fördel, eftersom de inte är speciellt "känsliga" (observera att alla processorer är känsliga).

 

Kylpasta är att rekommendera, om nu inte din fläkt har kylmassa redan monterat. Silverpasta är helt klart effektivast.

 

Observera också att köpa ny fläkt som stöder 2,4 GHz... din gamla lär inte funka!

 

(Till skillnad från Intel så är AMD:s processorer väldigt känsliga och man ska iakttaga största försiktighet vid montering av dessa)

 

[inlägget ändrat 2003-11-03 21:43:56 av seattlegrunge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning kan du inte byta en Celeron Coppermine sockel 370 pinnars 700MHz processor till en 2,4GHz Celeron eller Pentium 4 sockel 478 pinnars processor.

Däremot så finns det sk Powerleapconvertrar för ca 500kr som gör det möjligt köra en ca 1300kr Celeron Tualtin 1.4GHz. dvs summa 1800kr

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det nästan alltid är dåligt att försöka förlänga livet på gamla processorer med olika uppgraderingar. Problemet är att minnen (eller nussarkitektur) ofta spelar stor roll så den nya snabbare processorn får vänta mer på minnet än den skulle göra om den satt på ett moderkort med modärnare minnen.

 

Ofta är det bättre att "lida" med sin gamla dator ett halvår extra eller så och sedan lägga pengarna man tänkte köpa konverter etc för på ett nytt moderkort, minne och grafikkort (eller en helt ny centralenhet - då kan man ju sälja sin gamla centralenhet för någon mindre summa, ge den till någon släkting eller varför inte förvandla den till en server för web, fildelning (samba) etc med Linux - det brukar även gamla datorer duga till).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...