Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny spamlag?


.sun

Rekommendera Poster

Har ett vagt minne av att vi skulle få en ny kraftigare lag mot spam 31 oktober, men jag hittar ingen info om det vare sig här, på idg.se, pts.se eller med Googles hjälp.

 

Någon som har ett bättre minne än jag som vet vad jag är ute efter? Har för mig att det skulle vara nästa steg i utvecklingen efter den "cookie"-lag vi fick i somras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

1 november är ett oerhört ovanligt datum för att införa nya lagar. Vanligtvis brukar nya lagar införas vid årsskifte och vid halvårsskifte.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sa jag ju iofs 31 oktober, men jag håller med om att det är ett ovanligt datum för nya lagar. Cookielagen trädde dock i kraft 25 juli. Ovanligare kan det väl inte bli?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, EU har infört en ny spamlag fr o m den 31/10. IDG har skrivit om detta tidigare, men tyvärr måste man vara prenumerant på ComputerSweden för att få läsa den artikeln. Det går dock att komma runt detta genom att läsa en cachad sida hos Google :)

 

http://www.google.se/search?q=cache:24r_odQ0MzYJ:www.idg.se/ArticlePages/200310/30/20031030163720_CS/20031030163720_CS.dbp.asp+spam+lag+eu+site:.se&hl=sv&ie=UTF-8

 

(Hoppas länken fungerar...)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

EU har - i juni förra året tror jag det var - antagit ett direktiv som bl a kräver att medlemsstaterna ska förbjuda spam till privatpersoner. Möjligheten att förbjuda spam skickat till företag lämnas öppen.

 

I direktivet (som är tvingande) anges att medlemsstaterna ska implementera detta i nationell lag senast den 31/10 2003.

 

Sverige klarade inte det, utan kommer att införa lagen fro m april eller maj 2004, efter beslut i riksdagen under januari eller möjligen december. Regeringen beslutade i torsdags att skicka förslaget till lag på remiss till lagrådet, vilket troligen sker idag måndag. Innan så skett är förslaget inte offentligt.

 

Det är fortfarande en öppen fråga om regering och riksdag anser det lämpligt att göra spam skickat till företag, föreningar och myndigheter olagliga. Argumenten för att sådant spam ska vara lagligt är att problemet med spam är större i USA och företag kan skydda sig med blocklistor! (don't shoot me!)

Förra gången riksdagen debatterade spam beslöt de att *allt* spam skulle vara lagligt, då problemet inte var så stort ännu. De skulle docjk bevaka utvecklingen. Nu har riksdagen alltså inte möjligheten kvar att låta allt spam vara fortsatt lagligt, men företag etc tvingas de tyvärr inte skydda. Där får vi hoppas på riksdagens förnuft. Hoppet är det sista som överger anti-spammaren....

 

Hoppas detta kan klara ut saken. EuroCAUCEs web-site kommer att uppdateras inom kort vad gäller förslagets innehåll, det måste bara bli offentligt först! :-)

 

Mvh

Claes

 

[inlägget ändrat 2003-11-03 13:27:36 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Ok, låter konstigt bara, ungefär som om att traffiksäkerhetsverket skulle reglera vilken mat som får säljas på ica...

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang varför jordbruksdepartementet har hand om spam-lagstiftning:

 

Spam är naturligtvis en konsumentfråga och ingen fråga för näringslivet. Konsumentfrågor har ju en stark koppling till jordbruk, varför regeringen beslutat att konsumentfrågor ska hanteras på en konsumentenhet som politiskt organisartoriskt hör till vår jordbruksministers departement.

 

Inledningsvis hade någon faktiskt fått för sig att spam *var* en näringslivsfråga (kanske för att spam kostar företagen så mycket pengar) så då hamnade denna fråga på Näringsdepartementet, som också ansvarade för remissomgången. Men då remissomgången var klar flyttades frågan över till Jordbruk, vilket gjorde att det uppstod vissa oklarheter vad gäller vilka remissvar som kommit in var. Men allt sådant kunde redas ut med bara mindre besvär, och att en ny handläggare skulle sätta sig in i frågan gick också rätt fort. Det var helt andra aspekter som gjorde att den svenska lagstiftningen blev flera månader försenad.

 

(jo, det *är* sarkasm.)

[inlägget ändrat 2003-11-03 23:36:25 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...