Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort


Henrik Ohlsson

Rekommendera Poster

Henrik Ohlsson

Hej!

 

Jag ska köpa ett grafikkort, men jag är oklar på vilka som stöds. Jag är sugen på Matrox Mill G200 AGP, eller Riva TNT. Men finns det drivrutiner för dessa? Jag har letat runt lite men är osäker. Om det inte står nåt angivet efter kortet, är det PCI då?

Är det nån som kör Matrox AGP kort och får det att funka? Och sist, är Rivas kort ett AGP kort?

 

Tacksam för hjälp /Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både TNT och G200 funkar utmärkt i Linux. Jag kör själv ett MGA Millennium G200 AGP och det går suveränt! SVGA-servern för G200 är en av de snabbaste X-servrarna. Det finns både PCI och AGP varianter av både TNT och G200. Har du en AGP plats ska du givetvis skaffa AGP varianten. Tilläggas bör dock att varken TNT eller G200 har något 3D stöd i Linux.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett STB Velocity 4400 AGP och det fungerar helt utan problem (med XFree86 3.3.3.1 och SVGA-servern). Accelerationen kunde visserligen vara bättre, men med tanke på att källkoden för TNT-drivarna släppts så kommer det nog inom kort.

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, det var kanske jag som var otydlig. Vad jag menade var att nu när källkoden finns tillgänglig så är problemet med den dåligt optimerade servern övergående. För det är väl bara källkoden som följer med i 3.3.3.1? Eller har de uppdaterat själva SVGA-servern sedan 3.3.3?

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...