Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort ?


as

Rekommendera Poster

Hej alla, Jag undrar hur stor hårdisk min moderkort kan stödja. jag har kollat i instruktionsboken men hitta inga informationer om det. Jag har nu 13GBs hårdisk kopplat till moderkortet. Hoppas någon kan berätta för mig eller skriva om hur stor hårdisk dem har till moderkortet. Det är en gammal moderkort ca 3 år och heter Asus P3B-F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du hittar något i stil med UDMA eller ATA. Siffror där som t.ex 66, 100 eller 133 är aktuella.

UDMA-66 => Maxgräns på 32-37 (?) Gb

UDMA-100 => Maxgräns på 137 Gb

UDMA-133 => Hittils obegränsat ;)

 

Sen kan du räkna trådarna i IDE-kabeln. Är det 40 st har du garanterat bara UDMA-66. :P

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hitta en uppgift där stå

UltraDMA/33 Bus Master IDE

 

Betyder det att jag har UDMA-33 då eller

vilken maxgräns har den då i så fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att jag har UDMA-33 då eller

vilken maxgräns har den då i så fall?

Hmmm - ja det är en bra fråga. Men hoppas inte på för mycket. Över 32 Gb skulle jag inte tro.

 

Vill du ha mer köper du ett Promise Controllerkort med 4 nya färska IDE-kanaler. :)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om kontrollerkort, jag har en kontrollerkort från ST-Lab det står PCI ATA 133 IDE. kan jag koppla in min 80GB hårdisk till den och starta windows xp med den eller? jag mena om moderkortet via den nya kontrollerkort hitta min 80 Giggare eller. Vi kan utesluta att moderkortets ordinarie IDE kontakter inte kommer att hitta 80 Giggare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från ett kontrollerkort till ett annat i en existerande Win XP-installation. Resultatet blev blåskärm under uppstart och ominstallation.

För att du ska kunna starta Windows ifrån en disk med på kontrollerkort behöver du troligtvis installera drivrutinerna för kontrollerkortet i Windows (eller i installationen av Windows).

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från ett kontrollerkort till ett annat i en existerande Win XP-installation. Resultatet blev blåskärm

Jag har liknande erfarenhet med SCUSI-kort under Win 2000 Server. Kunde inte låta bli att testa om det skulle fungera direkt men en BSD antydde att så inte var fallet... Med en drivrutinsinstallation först ffungerade dock allt utmärkt.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...