Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätvärk (problem med nätverk alltså...)


LasseThid

Rekommendera Poster

Jag sitter på en prepressavdelning med två stycken PC-servrar, en filserver och en server för PDF-flöde, där vi nu börjat föra in Mac OS X på våra Mac stationer.

 

Så länge vi kör Mac OS 9 har vi inga större prestanda problem, men så fort vi vill kopiera från servrarna till Mac OS X så händer det saker... eller rättare sagt det händer inte mycket...

 

Jag gjorde en Photoshop TIF bild på 200Mb och kopierade den till och från servrarna på en gammal G3:a med Mac OS 9, på en G4 450 MP med Mac OS X 10.2.8 och en G4 1.25 GHz MP med Mac OS X 10.2.8 och jämförde tiderna.

 

Här följer mina resultat:

Filserver:

G3 -> server 1 min 4 sek

G4 450 MP -> server 37 sek

G4 1.25 MP -> server 41 sek

 

Server -> G3 30 sek

Server -> 450 MP 6 min 5 sek !!!

Server -> 1.25 MP 7 min 10 sek !!!

 

PDFserver:

G3 -> server 1 min 2 sek

450 MP -> server 46 sek

1.25 MP -> server 46 sek

 

Server -> G3 26 sek

Server -> 450 MP 2 min 3 sek

Server -> 1.25 MP 2 min 37 sek

 

Anmärkningsvärt stora skillnader alltså... OS X maskinerna kopierar snabbare till servrarna än OS 9 maskinen, men är sanslöst mycket långsammare att läsa från servrarna.

Det fanns ingen annan nätverkstrafik då testerna gjordes, och jag körde från en maskin i taget...

 

Någon som har något bra förslag på vad det kan vara som ställer till dessa problem??

 

Tack

Lasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga som man ställer sig direkt är (när det gäller OSX amskinerna) vilken mapp kompoerar du från och vilken mapp kopiera du till? Om du på något sätt kopierar från eller till t.ex /Applications/ så komemr det att gå långsamt.

 

Nästa fråga, kopierar du filer via SMB, AFP eller AFP_AT?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopieringen sker från skrivbordet på macen till vår jobbmapp på PC-servrarna och tvärt om.

 

Anslutningen till servrarna är via afp.

 

Har försökt smb (ingen skillnad) och ftp (får bara en tom mapp) utan att framgång.

[inlägget ändrat 2003-10-22 14:39:26 av LasseThid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...