Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Delay


rossve

Rekommendera Poster

Upplever ett kraftigt delay då jag spelar mjukvarusynthar, soundfonts med mitt midi-klaviatur. Har Soundblaster Audigy EX och en tillräckligt snabb dator, men det blir ändå helt ospelbart!Har grävt runt i Logics inställningar men inget hjälper!

 

Hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Även om Audigy är ett relativt bra ljudkort från Creative så är inte de jättebra för musik - mer halvbra till allting : / Hur är din budget, finns det möjlighet att köpa ett kort som stödjer Asio?

 

/Robert

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, jag har samma problem med en inkopplad gitarr och kraftigt delay med ett audigy 2 ex kort och pc av drivisen. Med asio får jag inget ljud alls :( Om någon har fått detta att fungera, dvs rätta inställningar i audio driver 1+2 får ni gärna höra av er!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Audigy är ett relativt bra ljudkort från Creative så är inte de jättebra för musik - mer halvbra till allting : / Hur är din budget, finns det möjlighet att köpa ett kort som stödjer Asio?

 

Bara det att Audigy stöder ASIO, dock inte ASIO2. Skillnaden är att man bara kan göra låglatency inspelningar i 16bit/48khz med Audigy. Med ASIO2 kan man spela in i 24bit/44.1-48-96khz. Alltså, se till att använda dom absolut senaste drivrutinerna från Creatives site, se till att välja rätt ljuddrivrutin(Creative - inte Microsoft) i Logics audio-inställningar, se till att du har inställningarna för inspelning i Logic inställda på 16bit/48khz. Hursomhelst, du kan utan vidare komma ner på en latency runt 10ms med Audigy och då skall man inte störas av något delay.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst problemet med delay, men däremot så synchar Logic ur efter bara tio sekunder och spottar ur sig detta felmeddelande när jag spelar in med en gitarr:

 

Error while trying to synchronize Audio and MIDI. Sample rate 42814 recognized.

Knapp: Continue Knapp: Accept

 

Efter första felmeddelandet kommer rutan tillbaka efter någon sekund med ett nytt värde på sample raten. Någon som kan lösa detta?

 

Tack på förhand/Totte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som sagt, du behöver antagligen ställa in just sampleraten till 48khz i Logics inställningar, eftersom Audigy fungerar bäst med 48khz(det arbetar med 48khz internt). Kör man med 44.1 måste Audigy sampla om signalen, vilket kan ställa till problem när man sysslar med mer avancerade saker än att bara lyssna på mp3:or.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två olika ASIO drivisar; SB Audigy 2 ASIO och SB Audigy 2 ASIO 24/96. Den första får jag inget ljud med, och den andra har sample rate-problemet även då jag har valt 48 kHz :(

 

Vad tror du, Blekis, har du någon idé?

 

Mvh/Torstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två olika ASIO drivisar; SB Audigy 2 ASIO och SB Audigy 2 ASIO 24/96. Den första får jag inget ljud med, och den andra har sample rate-problemet även då jag har valt 48 kHz :(

 

Jag vet att det varit buggar i vissa versioner av Cubase med "skuggdrivisar" dvs att man får upp en hel massa dummies som inte fungerar, kan det vara någon liknande bugg i Logic ? Har du den senaste verran av Logic ? Har du provat att köra "ASIO 24/96" i 96khz ? Har du verkligen senaste Creative drivisarna ? Vad har du ställt in för latency i ASIO-panelen, du kanske har för låg ? Prova 20 ms. Vad listar Logic fler för drivrutiner ? Har du letat efter något Logic-forum på engelska ?

 

Puh. det är tyvärr svårt att hjälpa när man inte har vare sig Logic eller Audigy framför sig, eftersom en hel del visdom bygger på try and error ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, nu funkar det, ställde latency=20 ms! Tack så himla mycket för att du ville hjälpa till, nu kan jag äntligen börja spela in! Det funkar tom med 96 kHz!

 

Ha det bra / Torstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avmarkerat allt på Audio driver fliken, och nu har jag fixat så jag kan spela in, men när jag sedan lyssnar på det så blir det knaster, så nu prövar jag med en massa olika inställningar, men inget löser det. Har ni några failsafe inställningar jag kan pröva. Min konfiguration för ASIO är för närvarande:

 

Driver: SB Audigy 2 ASIO 24/96 [9000]

ASIO buffer latency: 20 ms

Volume smoothing: 50 ms

Max. Number of Audio Tracks: 24

Max scrub speed: Double

Scrub response: Faster

Larger disk buffer

Max I/O Streams: 2 in och 2 out

 

Allt annat är urbockat, här är min spec. på datorn:

2,7GHz

512 MB RAM

Flera gigabyte ledigt på HDn

SB Audigy 2 Platinum eX

 

Mvh/Torstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...