Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fördröjning


telecaster

Rekommendera Poster

vad kan man göra åt fördröjning?

jag har ett audiowerk 2 kort,sonar och windows XP,

jag får bra ljud men det är alldeles för mycket fördröjning när jag spelar in gitarr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonar 1.0 och 2.0 använder enbart WDM-drivrutiner och Audiowerk har inget WDM-stöd. Det finns enbart MME- eller ASIO-drivrutiner samt direkt stöd i programmet Logic.

 

MME är Windows standarddrivrutiner som användes till t.ex. Windows 9x och NT. I samband med musikprogram märks en fördröjning tydligt.

ASIO ger mindre latency och används i många musikprogram, från Cubase och Logic till Reason och FruityLoops.

Sedan Windows 2000 använder Microsoft WDM-drivrutiner och de är, liksom ASIO, betydligt snabbare än MME.

 

Nya Sonar 3.0 stöder inte bara WDM, utan även ASIO-drivrutiner. Uppgraderar du ditt Sonar kan du använda ditt Audiowerk utan problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket du vet men under Options-menyn har du ett val som heter "Audio". Där finns en sektion där det står Mixing Latency och Buffer Size eller något liknande. Testa att dra slidern till vänster lite och se om det gör någon skillnad. Om den är ställd för låg så börjar det knastra om ljudet och du får dropouts.

 

Sonar 2.2 har stöd för ASIO så om du köpt 2:an kan du

uppgradera gratis för att få ASIO stöd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,det verkar som det börjar funka nu,det är bara ett problem och det är att jag ibland får upp ett meddelande som säger något i stil med att "en USB enhet känns inte igen"och då måste jag stara om datorn för att få ljud.Vad kan det bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad har du för USB-prylar då? Du kan ju alltid prova att uppdatera samtliga USB-drivisar. Men det har du säkert redan testat å andra sidan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...