Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pentium 2, reservdel och trim


Anke_84

Rekommendera Poster

Finns det någon som vet var man får tag på den snabbaste pentium 2 processorn?

Har en gammal dator och skulle gärna försöka få den så snabb som bara möjligt..

Är det värt att försöka trimma?

Och hur gör man överhuvudtaget?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär inte hitta någon ny P2:a i butik.

Hör med något företag eller liknande som byter ut gammalt skrot om du kan få en.

 

Vi slänger just nu ut alla P3:or under 733MHz, till våren har vi väl inga P3 kvar alls. Tyvärr kan du inte få någon eftersom vi inte släpper ut några utan att destruera dem, sjukhuspolicy.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bure skrev:

Sjukt.

 

Egentligen är det ju bara diskarna som destrueras.

 

Vi skickar faktiskt iväg en del datorer och medicinteknisk utrustning till ett sjukhus i Polen. Men det är en hel del jobb med det också, t ex radering/överskrivning av diskar och emballering. Och vi är ganska kort om folk.

 

Vad jag menade var att vi inte kan skänka bort datorer hur som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då kommer dom ju en del till användning iallafall.

Tycker att det är synd att många företag helt enkelt skrotar sina avlagda burkar och skärmar, istället för att sponsra t.ex skolor. Det handlar ju ofta om hela och fräscha maskiner. Kan användas flera år till.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En cpu går ju inte att spara känslig information på.

 

En sådan borde ju sjukhuset kunna bjuda på, en hårdisk är ju en annan sak men efter en militär formatering borde en sådan gå att använda också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter en militär formatering

 

Vi brukar slå sönder dem med en 3kg slägga, fast då brukar det vara svårt att skriva till dem igen... :)

 

Annars använder vi ett progg som heter "Wipefree" som skriver över hela disken med nonsens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va synd.. håller med dem längre ner, vill ni inte sälja dem, så ge bort dom till skolor, dom flesta datorerna för elevanvändning i skolrona ligger fortfarande på ca 200 Mhz tyvärr....

 

Du vet inget sånt företag som slaktar datorer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars använder vi ett progg som heter "Wipefree" som skriver över hela disken med nonsens.

 

Det enda wipe kan göra (även på DoD-nivå, fast med fler pass) är att skriva över data. Men med rätt utrustning, förvisso extremt dyr sådan, går informationen att plocka fram ändå, pga de magnetiska spår som lämnas kvar. Syrabad är det enda säkra skulle jag tro.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syrabad är det enda säkra skulle jag tro.

 

Eller flitigt användande av slägga?

 

Faktum är att den mekaniska påfrestningen av dessa slag även påverkar magnetiseringen av skivorna, eller det som blir kvar av dem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Winoptimiser Suite står det att det finns ingen känd metod att återfå data om en militär formattering är gjord.

 

Det borde således vara säkrare än en slägga eller syrabad .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
JonasRemstedt

Jag hade en maskin med ett ABIT BE-6 (slot1) och en P2 450 Mhz.

Jag skaffade mig en Slot1->Socket370 konverterare + en P3 800 Mhz. Fungerar utmärkt.

Begagnade delar hittar du t.ex. på Blocket eller Tradera.

Min kostnad för ovanstående uppgradering slutade på 700:-.

 

Vad för grejor har du i PC:n idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...